In 3 stappen naar een hogere tevredenheid bij uw personeel

U wilt het personeel het liefst altijd zo tevreden mogelijk houden. Dit heeft talloze voordelen, waaronder een hogere productiviteit, een sterkere motivatie en daarbij ook een sterkere discipline om hard te werken. Een hoge tevredenheid staat daarbij ook gelijk aan een hoger geluksgevoel en daarmee ook een betere gezondheid en een lager stressniveau.

Het is niet mogelijk om uw personeel 100% van de tijd tevreden te houden. Er gebeuren gedurende de dag ontzettend veel dingen, zowel op zakelijk als privéniveau, en daar horen allerlei emoties bij. Maar het is wel goed mogelijk dat u uw personeel zo lang mogelijk tevreden houdt, en dat is ook exact waar u als werkgever voor moet strijden.

Maar hoe kunt u er nu voor zorgen dat uw personeel iedere dag maximaal tevreden is? Dat is niet zo lastig als u op dit moment waarschijnlijk denkt. Wij zetten op een rijtje hoe u in 3 stappen naar een hogere tevredenheid bij het personeel kan werken.

1. Voer gesprekken met uw personeel

U kunt het beste starten door inzicht te krijgen in de positieve en negatieve punten waar uw personeel gedurende de dag tegenaan loopt. Hoe beter de duidelijkheid over deze activiteiten, hoe groter de kans dat u de werkdag perfect kunt verbeteren en zo voor een hogere tevredenheid kunt zorgen.

Probeer ieder personeelslid te spreken, zodat u ook echt op basis van alle wensen en behoeftes een ideaal pad richting de maximale tevredenheid kunt opzetten. Dit helpt niet alleen op korte termijn om de benodigde veranderingen door te voeren, het kan ook op lange termijn bijdragen aan een hogere tevredenheid bij uw personeel.

2. Maak een duidelijke lijst met verbeterpunten

Door alle besproken punten in één lijst te verzamelen, kunt u uitzoeken welke punten op dit moment de hoogste prioriteit verdienen. Als er punten zijn die door ieder personeelslid zijn opgeschreven dan kunt u deze punten beter eerder aanpakken en de minder vaak genoemde punten laag op de lijst zetten.

Dankzij een lijst met verbeterpunten krijgt u een duidelijke opsomming van alle potentiële kansen die op dit moment binnen uw bedrijf en binnen het team spelen. De gehele lijst biedt een perfecte samenstelling van alle punten die u op dit moment kunt verbeteren om zo voor een hogere tevredenheid bij het personeel te zorgen.

3. Werk de punten op de lijst één voor één af

Het is vaak beter om de lijst één voor één af te werken in plaats van alles in één keer door te voeren. Dit scheelt niet alleen hoge kosten, die u bijvoorbeeld heeft op het moment dat u alle punten laat doorvoeren, het scheelt ook nog eens veel oponthoud. Als u in één keer alle punten wilt doorvoeren dan kost dit al snel veel tijd, en dat wilt u natuurlijk zo veel mogelijk voorkomen.

Bekijk daarom de lijst die al is gesorteerd op basis van prioriteit. Dankzij deze lijst krijgt u het beste inzicht in hoe u deze punten kunt doorvoeren en welke deadline u hierbij kunt opstellen.