3 tips om een middagdipje te voorkomen

Je start de werkdag hartstikke energiek en krijgt zeker in de eerste uren veel gedaan. Na de lunch heb je zin om er weer volop tegenaan te gaan, maar dan voel je je plotseling moe, suf en futloos. Je hebt een middagdip. Vervelend, want door je middagdipje is jouw werkdag plotseling een stuk minder productief. Ook is het simpelweg onprettig om je moe, suf en futloos te voelen.

Het is dan ook de kunst om het ontstaan van een middagdipje te voorkomen, zodat je de hele dag lekker door kunt werken en je bovendien de hele dag goed voelt. Hoe je een middagdipje kunt voorkomen, lees je op deze pagina.

Eet langzame koolhydraten

We maken onderscheid in snelle en langzame koolhydraten. Snelle koolhydraten worden snel opgenomen door je lichaam. Langzame koolhydraten worden langzamer verteerd. Door snelle koolhydraten te eten, heb je sneller honger. Bovendien krijg je door deze koolhydraten een middagdip. Dit komt omdat je bloedsuikerspiegel snel omhoog gaat, om vervolgens weer snel te dalen. Je voelt je eerst energiek en fit, daarna voel je je plotseling moe, suf en futloos. De oplossing? Eet geen snelle koolhydraten, maar eet langzame koolhydraten.

Snelle koolhydraten zitten onder andere in pasta, witte rijst en wit brood. Langzame koolhydraten zitten in volkoren producten, zoals volkoren pasta, volkoren rijst en volkoren brood. Door het juiste lunchgerecht te eten in je pauze, kun je een middagdipje voorkomen.

Drink voldoende

Veel mensen drinken veel te weinig. Als je te weinig drinkt, voel je je sneller moe, suf en futloos. Je kunt jouw middagdip dus niet alleen voorkomen met de juiste voeding in de lunch, maar ook door voldoende te drinken. Tip: zet een flesje water op je bureau en je hebt altijd iets te drinken bij de hand. Hierdoor is de kans groter dat je voldoende drinkt op een standaard werkdag.

Vergeet je het vaak om te drinken, ook met een flesje water op je bureau? Stel dan meerdere wekkers in op je telefoon. Iedere keer als er een wekker af gaat, moet je een paar slokken drinken. Er zijn ook apps die je op deze manier ondersteunen in het drinken van voldoende water.

Blijf in beweging

Door de hele dag stil te zitten, word je ook moe en suf. Blijf daarom in beweging, ook tijdens het werken. Je kunt in beweging blijven door een wandeling te maken tijdens de lunch, maar ook door een bureaufiets aan te schaffen. Dit is een fiets die je onder je bureau zet, zodat je ieder moment van de dag even kunt fietsen. Stoppen met werken is niet nodig, want met een bureaufiets kun je gewoon tijdens het werken bewegen. Ideaal!

Door een half uurtje per dag te bewegen, voel je je al energieker en een stuk minder suf. Je kunt een half uurtje wandelen tijdens je lunchpauze, maar je kunt ook een half uurtje fietsen met je bureaufiets om je energieker en fitter te voelen.