4 Tips voor betere samenwerking tussen collega’s

Hoe goed collega’s met elkaar samenwerken hangt van een aantal factoren af. Door deze factoren zo goed mogelijk te vervullen, kunt u zorgen dat alle collega’s met maximale productiviteit aan het werk gaan. Het is bijvoorbeeld slim om de beste collega’s bij elkaar te zetten en zo te zorgen dat zij altijd goed met elkaar samenwerken.

 

En daar komen natuurlijk nog veel meer factoren bij kijken. De meeste collega’s zijn zelf al op zoek naar betere manieren om te zorgen dat zij ook echt het beste uit hun interacties met elkaar kunnen halen; en als werkgever of manager kunt u ook zelf een aantal factoren oppakken die hier verder aan bijdragen.

 

In dit artikel geven wij u 4 tips om collega’s beter te laten samenwerken en op deze manier voor een betere werksfeer binnen uw organisatie te zorgen. Dit zorgt voor een betere productiviteit, en draagt hierdoor actief bij aan een betere groei binnen uw onderneming.

 

1. Zorg voor 1-op-1-meetings

 

Tijdens 1-op-1-meetings komen collega’s op een actieve manier met elkaar in contact. Zij pakken samen een probleem op binnen een project of brainstormen over toekomstige projecten. Dit is een effectieve manier om te zorgen dat beide collega’s veel input geven binnen dit project; het kan tijdens meetings met het hele kantoor namelijk voorkomen dat men liever geen input geeft omdat zij zich niet comfortabel voelen het voor een gehele groep aan te kaarten.

 

Daarbij leren de collega’s elkaar tijdens de 1-op-1-meetings beter kennen. Dit is dan ook een bijzondere manier om de samenwerkingen te versterken. Er wordt vaak gezegd dat privé en zakelijk gescheiden moeten worden, maar dankzij een goede samenwerking op beide niveaus zal dit al snel leiden tot een veel betere interactie tussen beiden.

 

2. Creëer de juiste omgeving

 

De omgeving waarin collega’s met elkaar samenwerken is van invloed op de creativiteit en productiviteit die zij gedurende sessies ervaren. Het loont hierom te kijken naar de ruimtes waarin zij vergaderen. Zo zorgen bepaalde kleuren voor een betere productiviteit, dit is de reden dat veel bedrijven ervoor kiezen om bepaalde ruimtes wit, blauw of groen te verven.

 

Kantoormeubilair heeft ook een grote invloed op de totale omgeving binnen een bedrijf. Het gebruik van goed kantoormeubilair draagt bewezen bij aan een betere productiviteit. Zo kunnen de juiste vergadertafels zorgen voor een stijging in productiviteit die bijna 20% nadert. Het heeft daarom zeker zin om actief bezig te zijn met de omgeving waarin collega’s elkaar ontmoeten.

 

3. Laat collega’s elkaar ook buiten kantoor ontmoeten

Zoals hierboven al is omschreven, is het belangrijk dat collega’s elkaar in een bepaalde omgeving ontmoeten. Zo loont het al snel dat collega’s zich ook buiten kantoor kunnen ontmoeten. Laat hen bijvoorbeeld tijdens werktijd in een koffiebar of lunchroom ontmoeten, en biedt hen het budget en de tijd om hier aan projecten te werken. Een verandering in omgeving is een uitstekende manier om de productiviteit binnen uw organisatie te verbeteren, en hiermee stuurt u ook op een betere samenwerking tussen collega’s.

 

4. Organiseer interessante evenementen

Een groot aantal bedrijven kiest er op dit moment al voor om teambuildingevenementen te organiseren. Dit is tenslotte een uitstekende manier om collega’s buiten kantoor met elkaar in contact te brengen. Hier kiezen bedrijven vaak voor uitjes zoals paintball, survivallen en soortgelijke activiteiten.

 

Toch loont het om collega’s ook naar leerzame evenementen te sturen, zoals congressen binnen de markt waarin u actief bent. Dit biedt hen een of meerdere dagen om in contact te komen met de kennis binnen de markt en laat collega’s elkaar ook beter kennen. Bovendien hebben meerdere collega’s nieuwe kennis opgedaan, zodat zij dankzij deze kennis actiever kunnen werken aan de projecten die u binnen uw organisatie aanhoudt.