4 Tips voor de ergonomie expert op kantoor om de rest te overtuigen

Ergonomie

1. Beschrijf de belangrijke voordelen van ergonomie

Zoals ook in de introductie van dit artikel is beschreven, is niet iedereen al overtuigd van de vele voordelen die ergonomie heeft. Er zijn nog steeds veel mensen die niet weten dat ergonomie veel voorkomende problemen zoals rug- en schouderklachten kan oplossen.

Als ergonomie expert wilt u zeker zijn dat iedereen op kantoor hier ook van af weet, en dan vooral uw manager of bedrijfsleider. Geef daarom aan welke voordelen ergonomie heeft, zoals:
– Een verbeterde productiviteit bij alle werknemers
– Minder ziekteverzuim (1-2 dagen per jaar)
– Een betere gezondheid voor alle werknemers
– Minder lichamelijke en mentale stress

2. Noem het een investering, geen aankoop

Ergonomische kantoormeubelen zijn een belangrijke investering voor iedere onderneming. Hoe beter mensen kunnen werken, hoe sneller projecten worden afgerond. Dit is niet alleen voordelig voor werknemers, maar ook voor het bedrijf. Klanten krijgen eerder de juiste middelen en zullen daardoor ook vaker tevreden en soms zelfs verrast zijn.

Wanneer u de basis van ergonomie aan anderen uitlegt, zullen zij wellicht schrikken van de hogere kosten die ergonomische kantoormeubelen met zich meebrengen. Toch is het de investering altijd waard, omdat het op jaarbasis ontzettend veel extra productiviteit oplevert. De investering betaalt zich daarom ook in zeer korte tijd terug.

3. Stel alvast een eerste plan op

Niemand zegt graag nee tegen een idee waar ontzettend veel denkkracht achter zit. Het is daarom slim om nu alvast een eerste plan op te stellen en met dit plan te proberen de andere werknemers en bedrijfsleider te overtuigen. Wanneer u met goede argumenten komt (zoals bij tip #1) dan is het moeilijk om nee te zeggen.

Bekijk welke ergonomische kantoormeubelen het beste op de werkvloer aansluiten. Houd hierbij ook rekening met de individuele wensen van werknemers zelf. Tenslotte heeft iedereen andere voorkeuren op de eigen werkplek. De een heeft liever een groot bureau, terwijl de ander liever een klein bureau heeft. Vraag daarom ook altijd rond wat andere werknemers voor voorkeuren en wensen hebben.

4. Bereken alvast de kosten van ergonomie

Op basis van het plan dat u bij tip #3 heeft opgesteld, is het al mogelijk om te berekenen wat de kosten ongeveer zullen zijn. Het is dus ontzettend gemakkelijk om hier een kostenplaatje aan te hangen. Dit kan al veel eerder helpen om de bedrijfsleider over de streep te trekken. Ergonomische kantoormeubelen zijn vaak helemaal niet zo duur als er doorgaands wordt gedacht.

Vergeet hierbij ook niet tip #2 mee te nemen: geef aan dat het geen aankoop maar juist een investering is. Dit maakt het bedrag al een stuk lager, omdat het een bedrag is dat in zeer korte tijd zal worden terugverdiend. Ideaal voor bedrijfsleiders die op dit moment toch nog een beetje skeptisch zijn.