5 Manieren om uw bureau netjes te houden en zo meer gedaan te krijgen

Het is gedurende de werkdag van belang dat u zo veel mogelijk van uw takenlijst kunt afronden. Dit biedt u dezelfde avond en de volgende dag voldoende rust om de volgende taken weer goed op te pakken. Er zijn diverse invloeden die ertoe leiden dat u wel of niet uw takenlijst afwerkt, en het is van groot belang om al deze invloeden in kaart te brengen en te optimaliseren.

 

Zo is het gebruik van een netjes bureau noodzaak. Het is een van de meest effectieve manieren om uw productiviteit te verhogen en hiermee uw effectiviteit te verbeteren. En naarmate u steeds meer gedaan krijgt, kunt u langere takenlijsten maken of ervoor kiezen om eerder naar huis te gaan. En dat is beiden mooi meegenomen.

 

1. Zorg voor een goede verdeling op het bureau

 

Uw bureau heeft een grote impact op de mate van productiviteit die u op een dag ervaart. Een rommelig bureau zal altijd leiden tot een lagere productiviteit. U blijft continu naar de afleidingen kijken en komt hierdoor vrijwel nooit aan het belangrijke werk toe.

 

U kunt dan ook het beste voor een schoon bureau zorgen, waar alles netjes is ingedeeld en alles helpt om zo productief mogelijk te zijn. Dit heeft onder andere tot gevolg dat u minder snel afgeleid raakt. Sorteer de spullen op uw bureau in categorieën, en leg deze allen op een logische plek neer.

 

2. Gooi alle onnodige spullen weg

 

Tijdens het verdelen van de spullen komt u ongetwijfeld spullen tegen die u eigenlijk helemaal niet meer nodig heeft. En dit is belangrijk, want u kunt hier zeer eenvoudig verandering in brengen. Door de onnodige spullen weg te gooien, creëert u niet alleen ruimte op uw bureau maar ook op uw brein.

 

De onnodige spullen kunnen op dit moment continu afleiden, en dat kan ertoe leiden dat u het werk niet op tijd afkrijgt. Uw hoofd raakt daardoor ook vol terwijl dit juist zo leeg mogelijk moet zijn om uw taken met maximale effectiviteit uit te voeren.

 

3. Investeer in ruimtebesparing

 

Is het nu echt nodig om een scanner, printer en faxmachine op uw bureau te hebben, of kunt u hiervoor beter één enkel apparaat kiezen? Ruimtebesparing is een van de meest effectieve manieren om uw bureau op te ruimen. Kijk naar de mogelijkheden om verschillende spullen op uw bureau met elkaar te combineren.

 

Zo kunt u de dossiermappen die op uw bureau staan wellicht samenvoegen, en de postlades op elkaar zetten. Alles bespaart ruimte, en door hier actief op te letten kunt u er keer op keer voor zorgen dat u steeds meer ruimte overhoudt.

 

4. Werk vaker online

 

Het loont hierbij ook om een groot deel van uw taken via het internet uit te voeren. Er komen steeds meer soorten software op de markt waarmee u eenvoudig alle data online kunt inzien. U hoeft dus niet langer achter uw bureau te zitten om de administratie door te nemen, dit kan op ieder moment van de dag, waar u ook bent, zodat u dit niet langer op uw bureau hoeft te laten liggen.

 

5. Maak regelmatig tijd vrij om opnieuw op te ruimen

 

Een netjes bureau is niet in een handomdraai geregeld. Het kan namelijk voorkomen dat u na verloop van tijd weer veel rommel op uw bureau heeft liggen. Let er daarom goed op dat u niet vergeet dat er regelmatig opgeruimd moet worden. Door regelmatig te kijken naar de spullen op uw bureau, kunt u steeds beter zorgen dat het bureau netjes blijft.