5 Tips bij het inhuren van een secretaresse

Secretaresse

Stel online een vacature op

Het is bijzonder eenvoudig om een vacature op internet te plaatsen. Schrijf een pakkende vacature en beschrijf in deze vacature welke taken de secretaresse gedurende de dag zal uitvoeren. De meeste opgeleide secretaresses zullen bekend zijn met de basis van software zoals Microsoft Office en het beantwoorden van telefoongesprekken.

Maar wanneer u ook complexere taken door de secretaresse wilt laten uitvoeren, zoals administratieve zaken, dan is het goed om dit expliciet in de vacature te noemen. Zo voorkomt u dat u reacties krijgt van secretaresses die niet aansluiten bij de eisen die u zelf belangrijk vindt.

Doe een pre-screening

Op basis van de sollicitanten die op uw vacature hebben gereageerd, kunt u bepalen welke het meest interessant zijn voor uw bedrijf. Het is goed om uit deze sollicitanten een selectie te maken en te onderzoeken of zij inderdaad geschikt zijn.

U kunt eventueel sociale netwerken zoals Twitter, Facebook en LinkedIn raadplegen om meer informatie over uw sollicitanten te krijgen. Hier wordt onder andere het werkverleden weergeven en staat ook welke opleidingen zij hebben afgerond. Dit is een snelle en eenvoudige manier om de sollicitanten beter te leren kennen.

Nodig kandidaten uit voor een sollicitatiegesprek

Uiteindelijk wilt u de beste secretaresse inhuren. Het is dus goed om meerdere kandidaten uit te nodigen voor een sollicitatiegesprek. Op basis van dit gesprek, en de overeenkomsten tussen de vaardigheden van de sollicitant en de eisen die u heeft, kunt u al snel een keuze maken.

Wees open over het salaris

Sollicitanten willen graag weten hoeveel zij bij u gaan verdienen. Het is vandaag de dag beter om open te zijn over het maandsalaris en de eventuele voordelen die de sollicitant bij u heeft. Zo weten beide partijen vooraf waar zij op kunnen rekenen.

Het salaris hoeft daarom ook geen struikelpunt te zijn wanneer u een secretaresse gaat inhuren.

Secretaresse inhuren op basis van persoonlijke klik

De meeste secretaresses blijven meerdere jaren bij hetzelfde bedrijf en werken voor dezelfde personen. Het is dus vooral belangrijk dat er een persoonlijk klik tussen u en de secretaresse is. Zo kunt u waarborgen dat u de komende tijd prettig met de secretaresse zult samenwerken.

Houd het sollicitatiegesprek daarom ook niet te zakelijk, maar let vooral op de wijze waarop de secretaresse met u communiceert. Wanneer u hier zelf een goed gevoel bij heeft, is de kans groter dat u gedurende de komende jaren prettig met deze secretaresse zult samenwerken.