5 Tips voor het inrichten van een kantoor aan huis

Tip 1: Ergonomische meubelen verhogen de productiviteit

Wanneer er in een kantoor aan huis ergonomische meubelen worden neergezet stijgt de productiviteit met gemiddeld 10-15%. Dit is een gigantisch verschil waar een kleine investering tegenover staat. Ergonomische bureaustoelen, bureau’s, betere beeldschermen en andere kantoorbenodigdheden helpen om het lichaam een betere positie in te nemen waardoor het bloed beter stroomt, klachten in de rug en schouders worden voorkomen en er hierdoor constant doorgewerkt kan worden. Door de kantooromgeving meer ergonomisch in te richten kunnen betere bedrijfsresultaten worden behaald en is het mogelijk om in kortere tijd meer werk gedaan te krijgen.

Bovendien verbetert een ergonomische inrichting het plezier in werk met 24%. Dit leidt indirect tot meer productiviteit.
Lees hier meer over ergonomie

Tip 2: Richt de archiefkasten en administratie efficiënt in

Gedurende de dag gaat er veel tijd verloren aan het zoeken naar archieven over zaken van klanten en naar het zoeken in de administratie. Dit is zonde: het kost veel tijd en hierdoor ook geld. Door in het thuiskantoor gebruik te maken van goedgeorganiseerde archiefkasten en duidelijke administratie gaat er minder tijd verloren aan deze zoektochten naar informatie.

Vandaag de dag wordt een computer met het internet ook veel ingezet voor het efficiënt samenstellen van de archieven en administratie. Door te werken met overzichtelijke werkmappen en de zoekfunctie van het besturingssysteem kan alle informatie snel worden gevonden. Door deze informatie op een online dienst zoals Dropbox of Google Drive te plaatsen krijgt men overal toegang tot deze informatie en is men hierdoor niet gebonden aan het thuiskantoor om de bestanden in te zien.

Tip 3: Goede gezondheid = meer blijheid

86% van de werknemers voelt zich ongemakkelijk in hun bureaustoel. Dit komt doordat zij een slechte positie moeten innemen om te zitten. Dit heeft invloed op de spieren en botten waardoor het lichaam allerlei klachten kan krijgen. Zo is het niet ongebruikelijk dat men bij een
kantoorbaan te maken krijgt met rug- of schouderklachten welke op termijn kunnen leiden tot permanente schade. RSI is slechts één van de problemen die een slechte kantooropstelling kan veroorzaken.

Door een focus te leggen op de gezondheid van de werknemer zullen er minder ziektedagen worden opgenomen. Dit geldt ook voor ondernemers. Met een goede werkomgeving daalt het aantal ziektedagen en verspilde uren aan het voorkomen van lichaamsklachten. Dit resulteert in betere bedrijfsresultaten en een hogere omzet.

Tip 4: Bespaar ziektekosten in het thuiskantoor

Werken aan huis wordt vaak uitgevoerd in mindere omstandigheden dan op kantoor. Dit resulteert over het algemeen in een hoger aantal lichaamsklachten. Doordat de drempel bij het thuiswerken om de hele dag niet te werken al aanzienlijk lager ligt – door het hoge aantal afleidingen in en rondom het huis – is het belangrijk om te voorkomen dat deze drempel nog verder wordt verlaagd. Zorg er daarom voor dat er voorkomen wordt dat thuiswerken resulteert in thuis luieren door een juiste werkomgeving te creëren.

Uit onderzoek blijkt dat het verbeteren van de werkomstandigheden resulteert in een verlaging van 3000 euro aan ziektekosten per jaar. Zo wordt voorkomen dat men naar de huisarts moet, vervolgens naar een fysiotherapeut wordt doorverwezen en onder werktijd therapie moet uitvoeren. Niet alleen verlaagt men zo de ziektekosten maar verhoogt men ook de productiviteit en hierdoor ook weer de bedrijfsomzet.

Tip 5: Gebruik een ruime inrichting

Fysieke ruimte creëert ook mentale ruimte. Een ruime werkomgeving zorgt voor nieuwe creativiteit en helpt om beter te presteren. Door regelmatig een pauze te nemen en op een ligbank plaats te nemen wordt voorkomen dat werknemers te lang in dezelfde positie plaatsnemen en hierdoor klachten krijgen.

Een ligbank is stimulerend voor nieuwe ideeën en biedt de nodige rust wanneer werknemers en ondernemers bezig zijn met moeilijk of zwaar werk.