5 Tips om uw bureau op kantoor beter te organiseren

Organiseren

1. Zorg voor een opbergsysteem

Het is gemakkelijk om belangrijke documenten kwijt te raken. Dit is hoogstwaarschijnlijk de reden dat u deze het liefst op uw bureau neerlegt. Zo kunt u er altijd bij en raakt u de documenten nooit kwijt. Maar al deze documenten zullen op een gegeven moment vallen, de volgorde van de documenten verandert of u gooit per ongeluk toch iets weg. Het is daarom belangrijk dat u een goed opbergsysteem opstelt. Dit voorkomt dat u voortaan documenten kwijtraakt.

Denk goed na over het opbergsysteem. Er zijn spullen die helpen om het systeem op te zetten. Zo kunt u bijvoorbeeld archiefkasten aanschaffen, waarbij u alles netjes organiseert. Dit helpt niet alleen om alle documenten netjes op te bergen, maar zal ook voorkomen dat u lang naar de juiste documenten moet zoeken.

2. Gooi onnodige spullen weg

De kans bestaat dat niet alles op uw bureau ook echt nodig is. Heeft u die mok nu echt nodig? Moet die kleine globe echt centraal op uw bureau staan? Het is beter om deze spullen weg te gooien of ergens anders op uw werkplek neer te zetten. Denk hierbij aan een kastje waar u al deze spullen kunt neerzetten. Sommige spullen horen echt thuis op uw bureau, zoals de foto’s van uw familie, maar alle andere accessoires zullen alleen maar voor afleiding zorgen.

3. Investeer in monitorarmen

Uw monitor is groot en neemt veel ruimte in die u beter voor iets anders kunt gebruiken. Door middel van monitorarmen kunt u voorkomen dat de monitor veel ruimte inneemt. De armen stimuleren daarbij ook uw gezondheid, want deze voorkomen dat u omlaag of omhoog moet kijken om uw werk op het scherm bij te houden. Voorkom dat u last krijgt van uw nekspieren en schaf een of meerdere monitorarmen aan.

4. Sla alles op in de cloud

U kunt een groot aantal documenten die op dit moment op uw bureau liggen waarschijnlijk ook gewoon in de cloud opslaan. Dit betekent niet alleen dat uw bureau een stuk beter is georganiseerd, het voorkomt ook dat u belangrijke documenten kwijtraakt. Daarbij kunt u deze documenten voortaan overal bereiken, want de cloud is natuurlijk ook gewoon via uw telefoon of tablet te bereiken. Een last minute meeting en geen tijd om naar de documenten te zoeken? Dan is de cloud hét antwoord.

5. Zet onnodige elektronica ergens anders neer

De printer hoeft niet op uw bureau te staan, deze kan ook naast uw bureau of buiten uw werkplek staan. Een printje is zo uitgevoerd, dus u hoeft niet altijd naast de printer te zitten. Voorkom dat deze nog langer ruimte inneemt en dat u hierdoor ook continu wordt afgeleid.