5 tips voor een opgeruimd kantoor

Team werkplek

Je werkt veel productiever in een opgeruimd kantoor. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw kantoor er altijd netjes uit ziet? Dat lees je in dit artikel. Zo geven we op deze pagina vijf tips om jouw werkruimte iedere dag netjes op te ruimen.

Tip 1: zorg voor voldoende opbergruimte

Je hebt vele dossiers op kantoor, maar deze heb je lang niet allemaal iedere dag nodig. De dossiers die je niet nodig hebt, moet je netjes op kunnen bergen. Heb je geen dossierkast of ander opbergmeubel voor die vele dossiers op kantoor, dan liggen die documenten de hele dag op je bureau. Hier liggen ze flink in de weg. Door een dossierkast te kopen, los je dit probleem op. Daar komt nog bij dat je jouw dossiers veel gemakkelijker terug kunt vinden als je deze netjes opbergt in een dossierkast.

Tip 2: leg kantoorartikelen in een afgesloten kast

Kantoorartikelen als pennen, potloden, nietmachines, notitieblokken, printerpapier en dergelijke heb je ook niet de hele dag nodig. Heb je een paar pennen op je bureau liggen, dan is dit eigenlijk wel voldoende. De kantoorartikelen die je niet nodig hebt, kun je het beste opbergen in een afgesloten kast. Als je dan toch een extra pen nodig hebt of iets wil nieten, hoef je alleen naar de kast met kantoorartikelen te lopen. En door de kantoorartikelen in een afgesloten kast te leggen, ziet je werkruimte er een stuk opgeruimder en netter uit.

Tip 3: ruim je bureau iedere avond op

Als je de werkdag al aan een rommelig bureau begint, heb je direct een moeizame start. Daarom raden wij je aan jouw bureau iedere avond op te ruimen, zodat je in de ochtend direct productief aan het werk kunt. En ziet je bureau er rond lunchtijd al niet meer opgeruimd uit? Ruim je bureau dan op voor je gaat lunchen en ruim je bureau nogmaals op voor je naar huis gaat. Door vaste ‘opruimmomentjes’ in te plannen, zorg je ervoor dat je werkruimte er altijd netjes uit ziet. Zo is productief werken een stuk gemakkelijker.

Tip 4: leg alleen de noodzakelijke dingen op je bureau

Veel mensen hebben allemaal dingen op hun bureau liggen die ze eigenlijk helemaal niet nodig hebben. Je mag best een foto van je vrouw en/of kinderen op je bureau zetten als je dit leuk vindt, maar veel spulletjes kun je best weghalen. Denk hierbij aan kantoorartikelen die je nooit gebruikt, dossiers die je niet dagelijks nodig hebt, etenswaren, pennenbakjes en ga zo maar door. Deze spullen heb je op een gewone werkdag niet nodig en mis je dus niet. En door de spullen weg te halen, is je bureau direct opgeruimd en netjes.

Tip 5: durf dingen weg te gooien

Je hoeft niet alles te bewaren. Natuurlijk gooi je het dossier van die belangrijke klant niet zomaar weg, maar er liggen mogelijk veel dingen op je bureau die je eigenlijk niet meer nodig hebt en ook nooit meer nodig zal hebben. Deze spulletjes kun je best weggooien. En twijfel je of de prullenbak wel de juiste plek is voor deze spulletjes? Berg ze dan eerst netjes op. Heb je ze na een maand nog niet nodig gehad, dan kun je ze best weggooien