6 Tips voor een gezonder kantoor

Gezonder

1. Zorg voor een gezonde lunch

De middagdip, wie kent hem niet? Na een stevige lunch is het niet vreemd dat onze lichamen even rust nodig hebben en deze tijd gebruiken om te herstellen. En dat betekent voor ons dat we even niet zo actief kunnen werken als we vooraf hadden gehoopt. Het lichaam heeft deze tijd nodig om de voeding om te zetten in energie, welke dan weer op een later tijdstip kan worden gebruikt om effectief te werken. Toch verspil je zo een hoop kostbare uren omdat je niet goed kunt concentreren.

De oplossing? Een gezonde lunch die ook nog redelijk licht is. Neem voor de verandering eens een salade tussen de middag, want dit is een stuk lichter dan een stapeltje boterhammen. Daarbij zit een salade boordevol voedingsstoffen die nodig zijn om geconcentreerd te werken en om het werk zo op tijd af te ronden.

2. Neem eens wat vaker de trap

De weg van de zwaarste weerstand biedt over het algemeen het meeste resultaat. Het is niet zomaar dat we 4 jaar hard moeten knallen op de universiteit, we jaren moeten sparen voor een nieuwe auto en 30 jaar onze hypotheek aflossen. Maar waarom pakken we ‘s ochtends dan toch liever de lift of de roltrap? Dat is simpel: het gaat ons vooral om gemak.

Een perfecte oplossing: neem ‘s ochtends ook gewoon de trap. U verbrandt zo niet alleen meer energie, u maakt uzelf ook klaar voor een energierijke dag.

3. Verklein de porties koffie

Koffie is goed om hard te werken, want de cafeïne in koffie helpt ons aan een betere concentratie. Maar u kunt ook te veel koffie drinken, waardoor het juist een geheel tegenovergesteld effect zal hebben. Verklein daarom de porties koffie en verlaag ook het aantal kopjes dat u per dag drinkt. 2 tot 4 kopjes koffie per dag is voldoende. Als u op dat moment nog steeds energie nodig heeft – uiteraard in de vorm van cafeïne – dan kunt u er ook voor kiezen om groene thee te drinken.

4. Houd altijd een karaf water bij u

Water is goed voor ons lichaam. Het is belangrijk voor een groot aantal processen die ervoor zorgen dat wij ons op het werk goed kunnen concentreren. Het is daarom verstandig om altijd een karaf water bij u te houden. Zo kunt u snel uw glas vullen en gewoon tijdens het werk genieten van een lekker glas koud water.

5. Maak regelmatig het kantoor schoon

Bacteriën kunnen zich overal nestelen, dus hygiëne is een belangrijk onderdeel voor een drukke kantoorvloer. Zorg dat er regelmatig een schoonmaak wordt uitgevoerd, zodat u alle bacteriën bestrijdt en zo zorgt dat er niet langer overlast kan worden ondervonden. Zo voorkomt u niet alleen dat u en uw collega’s ziek worden, u voorkomt ook dat uw klanten met een flinke lading extra bacteriën bij u weggaan.

6. Investeer in ergonomische kantoormeubelen

Ergonomische kantoormeubelen zijn een ideaal middel om voor een betere gezondheid op kantoor te zorgen. Deze kantoormeubelen zijn zo ontworpen dat u continu in de juiste houding zit en hierdoor niet langer vervelende pijnen in uw lichaam voelt. Gewrichts- en spierpijnen komen vandaag de dag erg veel voor en dat kan ontzettend veel problemen veroorzaken. Maak de werkdag voor u en uw collega’s daarom beter en investeer in een ergonomische bureaustoel of een ergonomisch bureau.

Specialist in gezondheid op kantoor

Heijka is gespecialiseerd in het verbeteren van de gezondheid op kantoor door middel van het gebruik van ergonomische kantoormeubelen. Wij staan voor u klaar om u van het juiste advies te voorzien en helpen u graag bij het vinden van de juiste kantoormeubelen om uw kantoor zo goed mogelijk in te richten. Neem direct contact met ons op.