7 Tips om uw houding op kantoor te verbeteren

Tip 1 Zet uw benen naast elkaar

De positie van de benen hebben grote invloed op de positie van uw hele lichaam. Zet uw voeten recht op de grond zodat deze dezelfde richting als uw blik wijzen. Uw knieën moeten 90 graden zijn. U voelt direct dat een deel van het gewicht op de benen rust.

Voorkom dat u uw benen over elkaar doet. Dit is een verkeerde houding omdat het de knieën een verkeerde buigingshoek geeft.

Tip 2 Doe elke dag korte oefeningen

De beste manier om uw spieren en gewrichten te trainen is door 2 à 3 keer per dag de 7 Minute Work-out uit te voeren. Dit is een wetenschappelijk trainingsprogramma, samengesteld door New York Times, dat direct alle spieren in uw lichaam traint.
Uw spieren en gewrichten moeten goed worden onderhouden wanneer u een kantoorbaan heeft. Omdat deze de gehele dag dezelfde houding aannemen komt het veel voor dat er allerlei klachten ontstaan. Van kramp tot langdurige pijn; bijna iedere werknemer krijgt ermee te maken.

Tip 3 Plaats uw oren op één lijn met de schouders

De nekspieren zijn bijzonder vatbaar voor blessures. Een juiste manier om dit te voorkomen is door uw oren boven uw schouders te positioneren. Dit zorgt ervoor dat u uw nekspieren goed aanspant. Probeer hierbij om de 15 minuten op te staan en even rond te lopen. Zo blijft de spanning op uw nek op een relatief laag niveau.

Tip 4 Koop een betere bureaustoel of gebruik een kussen

Ergonomische kantoormeubelen zijn erop gericht om uw positie tijdens het werk te verbeteren. De meubels zijn dusdanig opgebouwd dat uw lichaam automatisch een betere houding aanneemt. Met een beter zitvlak, goede nek- en rugsteun en een eenvoudig te verstellen hoogte zijnergonomische bureaustoelen een van de beste middelen om uw houding tijdens het werk te verbeteren.

Tip 5 Sta regelmatig op om te bewegen

Dit is de meest eenvoudige methode om op lange termijn blessures aan het lichaam te voorkomen. Tijdens het werk wordt er veel spanning op de spieren gezet. Dit is eenvoudig te vermijden wanneer u regelmatig opstaat om even te bewegen. Het is af te raden om langer dan 20 minuten dezelfde houding aan te nemen zonder hierin een pauze van 5-8 minuten te nemen. Zo krijgt u niet alleen veel meer gedaan in korte tijd maar houdt u ook het lichaam gezond.

Tip 6 Yoga-oefeningen met uw collega’s

Yoga is een oude bewegingsmethode die grote invloed heeft op de conditie van de spieren. U strekt de spieren zo efficiënt mogelijk zonder hier een zware spanning op te zetten. Het stimuleert matige spiergroei waardoor uw spieren sterker worden. Dit maakt het gemakkelijk om voor lange tijd dezelfde houding te behouden.

U kunt de yoga-oefeningen met uw collega’s uitvoeren. Maak hier een wekelijkse samenkomst van – tijdens of buiten de kantooruren – om alle werknemers te stimuleren om te bewegen en de houding te verbeteren.

Tip 7 Breng uw schouders naar achter en borst naar voren

De schouderbladen maken een groot verschil in de houding die u tijdens het werk aanneemt. Houd uw schouderbladen naar achter en doe uw borst naar voren. Zo wordt de spanning op de spieren sterker en kunt u de houding beter aanhouden. Uw lichaam gaat vanzelf steeds verder naar beneden en zakt langzaam in elkaar. Door de schouders en borst sterker aan te spannen is het mogelijk om langer deze positie aan te houden.