7 Tips om stress met kantoormeubelen te voorkomen

Kantoormeubelen

1. Zorg voor de juiste bureaustoel

De meeste kantoorplekken zijn niet voldoende geoptimaliseerd voor de werknemer. Binnen iedere kantoorplek moet rekening worden gehouden met ergonomie. Dit helpt om de houding van het lichaam te verbeteren. De bureaustoel is het meubel waar werknemers het meest gebruik van maken. Zorg voor een ergonomische bureaustoel die voor iedere werknemer apart kan worden ingesteld.

2. Maak gebruik van monitorarmen

Stress wordt onder andere veroorzaakt door lichamelijke klachten. Wanneer u tijdens het werk regelmatig omlaag of omhoog moet kijken om belangrijke onderdelen van uw scherm te bekijken, dan is het tijd om te investeren in monitorarmen. Deze houden de monitor op ooghoogte en zullen nekklachten voorkomen.

3. Zet de kantoormeubelen op de juiste plek

Zonlicht is essentieel voor het menselijk lichaam. Het helpt aan vitamine D en houdt ons lichaam gezond. Onvoldoende zonlicht kan tot een hoger stressniveau leiden. Het is hierom van groot belang om de kantoormeubelen op de juiste plek op de werkvloer te plaatsen. Zorg voor een werkplek bij het raam zodat u gedurende de dag voldoende zonlicht kunt opvangen.

4. Gebruik dossierkasten voor uw administratie

Niets is vervelender dan een chaotisch bureau. Het leidt ook nog eens tot zeer stressvolle situaties, omdat u moeilijk kunt concentreren op het werk dat op het moment belangrijk is. Dossierkasten helpen uw administratie op orde te houden en het overzicht te behouden. Zo kunt u gewoon blijven doorwerken zonder verder last te ondervinden van allerlei administratie die op het bureau ligt.

5. Eet op de juiste stoelen

Ergonomie is niet alleen op de werkplek zelf van groot belang. U moet tijdens de lunch ook op een goede stoel plaats kunnen nemen. Door te investeren in ergonomische kantinestoelen kunt u voorkomen dat u ondanks een goed geoptimaliseerde werkplek toch last in uw onderrug of schouders ervaart. Eet uw lunch daarom altijd aan een goede tafel en op een goede stoel.

6. Maak gebruik van gezamenlijke werkplekken

Een gezamenlijke werkplek is perfect voor twee of meerdere werknemers. Door de handige setting kunnen werknemers eenvoudig met elkaar communiceren en belangrijke taken bespreken. Sociaal contact is onmisbaar op de werkvloer en de gezamenlijke werkplekken spelen hier optimaal op in.

In het artikel ‘Zo richt u gezamenlijke werkplekken in’ leest u meer over de voordelen.

7. Zorg voor de juiste vergadertafel

Vergaderen helpt om het overzicht bij projecten en binnen de onderneming te bewaren. Het is hierom goed om te investeren in een goede vergadertafel, zodat alle werknemers de mening kunnen delen. Werknemers die gedurende de vergadering stil zijn kunnen achteraf worden aangesproken om uit te zoeken of deze stilte het gevolg is van stress. Zo kan HR eventueel in gesprek gaan om de stress verder te verlagen.