Zo voorkomt u hoge kosten bij het aankopen van kantoormeubilair

Het vervangen van uw huidige kantoormeubilair brengt redelijke kosten met zich mee. Als u binnen een bepaald budget wilt blijven dan is het prettig als u torenhoge kosten kunt voorkomen. Hoe beter u kijkt naar de mogelijkheden binnen uw budget, hoe groter de kans dat het ook echt lukt om binnen dit budget het maximale eruit te halen.

Het voorkomen van hoge kosten begint over het algemeen door te kijken naar de meest essentiële onderdelen die nodig zijn voor het vervangen van het kantoormeubilair. Vooral als u wilt overstappen naar ergonomisch kantoormeubilair, een element dat wij sterk kunnen aanraden, dan is het nodig om goed te kijken welke aanbieders er in de markt actief zijn en welke ergonomische kantoormeubelen u allemaal nodig heeft.

Zo is de gemiddelde ergonomische werkplek opgebouwd uit een ergonomisch bureau, een ergonomische bureaustoel en accessoires zoals de monitorarmen en ergonomische keyboards of muizen. Al deze elementen zullen bij elkaar resulteren in een ideale werkplek waar men zich maximaal productief kan instellen om het beste uit de werkdag te halen. In dit artikel vertellen wij u een aantal manieren om de hoge kosten bij het kopen van kantoormeubilair te voorkomen.

Zoek eerst uit welke wensen uw medewerkers hebben

Uw medewerkers kunnen u al een hoop vertellen over de benodigdheden die zij graag zien bij het vervangen van het huidige kantoormeubilair. Vooral de overstap naar ergonomische kantoormeubelen is essentieel bij het verbeteren van werkplekken van het personeel. Medewerkers kunnen bijvoorbeeld aangeven dat zij bepaalde lichamelijke klachten bemerken op het moment dat zij op hun huidige kantoormeubelen zitten. En daar kunt u direct mee aan de slag.

Want op basis van de klachten die het personeel op dit moment ervaart is het bijzonder eenvoudig om uit te zoeken welke alternatieven u nodig heeft op het gebied van ergonomie. Denk hierbij aan het vervangen van bureaustoelen omdat men aangeeft last te hebben van de rug. Een ergonomische bureaustoel met een betere rugleuning zal dit probleem snel oplossen.

Vergelijk meerdere aanbieders met elkaar

Het is vandaag de dag bijzonder eenvoudig om meerdere aanbieders met elkaar te vergelijken. Dit resulteert al snel in een goede prijsvergelijking. Dit is dan ook geregeld wat onze klanten doen. Houd er bij het uitzoeken van de aanbieders ook rekening mee dat u wellicht nog niet alle kennis op het gebied van ergonomie in huis heeft. Een aanbieder kan u helpen op het gebied van advies, waardoor het een stuk eenvoudiger wordt om de beste keuzes op basis van uw budget te maken.

Zie de aankoop als een lange termijn-investering

De aankoop van nieuw kantoormeubilair is een lange termijn-investering. Het is een kostenpost die zich zowel op korte als lange termijn zal terugbetalen. Hoe langer u het nieuwe kantoormeubilair in gebruik heeft, hoe hoger het rendement dat u met deze investering behaalt. Daarom raden wij u aan om altijd actief te zoeken naar de beste manier om zo lang mogelijk met uw nieuwe kantoormeubilair door te gaan en hier dus ook echt vanuit iedere medewerker het maximale uit te halen.

Hoe zorgt een duurzaam kantoor voor een hogere productiviteit?

Duurzaamheid, het lijkt steeds meer een kernwoord te worden op de werkvloer. En dit is onder andere het resultaat van jarenlange promotie van groene alternatieven. Het is allang bekend dat duurzaamheid zorgt voor een betere gezondheid bij het personeel. Waar veel bedrijven echter nog niet van op de hoogte zijn, is het feit dat een duurzaam kantoor ook leidt tot een hogere productiviteit.

Productiviteit is altijd een moeilijk te meten onderdeel op de werkvloer. Toch blijkt uit diverse onderzoeken dat projecten sneller worden afgerond op het moment dat het kantoor op een duurzame manier is ingericht. En dit is logisch: een duurzaam kantoor speelt in op de menselijkheid van het personeel. Wij zijn niet gewend om de gehele dag in een kleurloze omgeving te zitten, als mens zijn wij vooral gewend om in de natuur rond te lopen.

Door middel van duurzaamheid kunnen onderdelen van de werkvloer worden omgezet naar elementen die de productiviteit stimuleren. En dit is iets waar u als werkgever vanzelfsprekend maximaal van wilt profiteren. Het leidt tot een betere omgeving voor het personeel, waarbij projecten met een sneltreinvaart kunnen worden behandeld en snel weer afgerond bij de klant aankomen.

De verademing van duurzaamheid

Bij het samenstellen van een duurzaam kantoor begint u bij de beplanting die u binnen het kantoor kunt aanbrengen. Door middel van kantoorplanten wordt het bijzonder eenvoudig om te zorgen voor een omgeving waarin het personeel zichzelf maximaal kan focussen. Dit is een belangrijk onderdeel van de productiviteit: hoe sterker de focus bij het personeel tijdens het uitvoeren van belangrijke taken, hoe sneller deze taken worden uitgevoerd.

Kantoorplanten zorgen voor een goede verversing van de zuurstof op de werkvloer. Dit maakt het aanzienlijk eenvoudiger om te focussen. Naarmate zuurstof langer in een ruimte blijft hangen, daalt de kwaliteit van de zuurstof. De kantoorplanten die binnen de kantooromgeving worden aangebracht draaien dit proces om, waarbij de zuurstof wordt gefilterd en er dus weer schone zuurstof op de werkvloer aanwezig is.

De verlichting van duurzaamheid

Het gebruik van LED-verlichting is een van de meest effectieve manieren om de kosten van de energierekening te verlagen. Daarbij bieden deze alternatieven voor de traditionele verlichting ook een veel betere lichtkwaliteit. Dit heeft te maken met de snelheid waarin het licht wordt uitgezonden. Bij traditionele verlichting worden de ogen moe doordat het licht te snel flikkert. Dit leidt gedurende de dag tot moeheid, waarbij de focus vanzelfsprekend ook minder wordt. Bij LED-verlichting is dit gelukkig niet het geval, en kunnen de ogen de kwaliteit dus ook een stuk beter aan.

De openheid bij duurzaamheid

Daarbij zijn duurzame kantooromgevingen over het algemeen ontzettend ruim. Het is prettig als het personeel voldoende ruimte heeft om letterlijk vooruit te kijken. Dit brede beeld biedt een veel betere focus dan een muur die direct achter het bureau staat. Benut de open ruimte binnen uw kantooromgeving dan ook optimaal door te zorgen dat iedere werknemer voldoende zicht heeft en hierdoor een veel betere focus zal hebben.

Maak het verschil op uw kantoor met het gebruik van ergonomie

Ergonomie, het lijkt voor sommige bedrijven nog steeds een magisch woord waar allerlei voordelen aan hangen maar waarvan niet zeker is of dit ook echt geschikt is voor het bedrijf zelf. En toch zijn er wereldwijd al miljoenen bedrijven, zowel klein als groot, die actief bezig zijn met het verbeteren van de ergonomie binnen de organisatie.

Uit onderzoek blijkt dat het gebruik van ergonomie aanzienlijk bijdraagt aan de productiviteit en gezondheid van uw medewerkers. En dit is al direct vanaf de eerste dag dat u het ergonomische kantoormeubilair in gebruik neemt. Doordat ergonomisch kantoormeubilair inspeelt op een betere zithouding, kunnen medewerkers eenvoudig grote problemen voorkomen op het gebied van lichamelijke klachten. Dit maakt het voor steeds meer medewerkers mogelijk om zonder problemen te werken en van hieruit aanzienlijk sneller hun werk kunnen afronden.

Want een verkeerde zithouding is al jarenlang binnen de kantoorwereld de grootste oorzaak van lichamelijke klachten. En deze lichamelijke klachten leiden uiteindelijk ook tot problemen op het gebied van gezondheid, waarbij stress een van de meest vervelende gevolgen is. Dit wilt u vanzelfsprekend volledig vermijden binnen uw personeel, want stress kan een gevaarlijk mentaal probleem voor uw medewerkers zijn.

Waarom moet u aan de slag met ergonomie?

Bij ergonomie draait het erom dat u het beste voor uw medewerkers kunt bieden. Dit betekent onder andere dat u kijkt naar manieren die ertoe leiden dat zij gezonder worden. Bij ergonomie is dit specifiek de zithouding, om problemen in spieren en gewrichten te voorkomen. De kans bestaat dat u een van uw personeelsleden hebt gehoord over het feit dat zij op dit moment last hebben van de schouders, nek of rug, en dat zijn problemen die door een verkeerde zithouding worden veroorzaakt.

Wanneer u aan de slag gaat met ergonomie kunt u problemen zoals deze eenvoudig voor uw personeel oplossen. En daar krijgt u als werkgever/manager een hoop voor terug. Denk bijvoorbeeld aan de manier waarop men nu tegengehouden wordt om maximaal productief te zijn doordat zij deze klachten merken. Als deze klachten eenmaal worden opgelost, zullen zij minder naar de fysiotherapeut gaan en hiermee dus ook minder ziektedagen opnemen.

Is dit de juiste tijd voor ergonomie?

Als u op dit moment budget heeft om het huidige kantoormeubilair te vervangen dan is het op dit moment inderdaad tijd om over te stappen naar het ergonomische kantoormeubilair. Dit brengt op ieder moment, of u het nu vandaag of over 3 maanden doet, goede resultaten met zich mee. Het is niet lastig om over te stappen, zolang u zich goed inleest in de diverse aspecten die van belang zijn bij het samenstellen van een ergonomische werkplek. Daarover leest u in dit artikel meer.

Daarbij willen wij u aanraden om altijd in gesprek te gaan met een ergonomisch adviseur die u verder kan helpen op het gebied van ergonomie. Zo kunt u de laatste informatie over ergonomie horen en weet u ook zeker dat u echt het beste voor uw personeel voorheeft zodra u overstapt naar de nieuwe mogelijkheden op het gebied van ergonomie.

Kantoormeubilair voor startups: hier moet u tijdens de aankoop op letten

Startups hebben een belangrijk doel: zo snel mogelijk de markt op en het bedrijf uitbreiden. Dit doel kan het beste bereikt worden als iedereen binnen het team zo productief mogelijk is. Door middel van ergonomisch kantoormeubilair kan de productiviteit van het team aanzienlijk gestimuleerd worden. Het is vanzelfsprekend bijzonder prettig als u gedurende de dag meer gedaan kunt krijgen, omdat dit actief bijdraagt aan de groei van de startup.

Het gebruik van kantoormeubilair is voor veel startups inmiddels de standaard gang van zaken. Echter is het aantal startups dat gebruikmaakt van ergonomisch kantoormeubilair nog laag. Dit heeft vooral te maken met de prijs van ergonomisch kantoormeubilair. Maar ook voor startups die op een lager budget dan gebruikelijk moeten werken zijn er voldoende mogelijkheden om de werkplekken zo ergonomisch mogelijk in te richten.

Waar moeten startups op letten bij kantoormeubilair

Als startup zal er eerst gelet moeten worden op het budget dat beschikbaar is om de nieuwe kantoormeubelen aan te schaffen. Doordat de portemonnee van de startup niet altijd onbeperkt gevuld is, zullen er op basis van bepaalde kenmerken aankopen gedaan moeten worden. Zo is het voor startups aan te raden om eerst met de basis van ergonomie te beginnen alvorens zij verder gaan met het samenstellen van werkplekken op basis van ergonomische richtlijnen.

Zo zal een startup er goed aan doen als er wordt gestart met het investeren in ergonomische bureaustoelen. Deze stoelen verschillen aanzienlijk van de traditionele stoelen die gebruikt worden. Zo kunnen ergonomische bureaustoelen eenvoudiger op basis van de gewenste voorkeuren worden ingesteld. Dit biedt daardoor altijd de perfecte zithouding, waarbij het bloed op de juiste manier door het lichaam kan stromen en er voldoende zuurstof in de longen kan komen. En juist dit kleine verschil leidt ertoe dat de hersenen beter functioneren en men hierdoor aanzienlijk productiever is.

Voor startups die wat betreft budget al iets verder zijn loont het om te kijken naar ergonomische bureaus. Zo zijn de sta-zit-bureau’s de laatste jaren steeds populairder binnen de wereld van startups, en dat is niet zomaar. Uit onderzoek blijkt dat het afwisselen tussen staan en zitten bijdraagt aan een betere productiviteit. Dit heeft te maken met een betere bloedsomloop, waardoor de hersenen meer zuurstof krijgen en daardoor beter functioneren. Afleidingen worden ineens een stuk minder vervelend op het moment dat het sta-zit-bureau wordt ingezet om de productiviteit te verbeteren.

Doordat leden van een startupteam over het algemeen met meerdere monitoren werken, raden wij aan om ook te kijken naar monitorarmen. Dit zijn handige accessoires die bijdragen aan een betere zithouding. Deze maken het voor de gebruiker van het bureau mogelijk om de schermen op ooghoogte in te stellen. Dit zorgt voor een betere houding van de nek, waardoor de nekspieren niet onnodig worden belast. En dit is exact wat je wilt als je lange dagen wilt maken om de startup steeds succesvoller te laten groeien.

Een laatste onderdeel voor het samenstellen van de ergonomische werkplek is het gebruik van ergonomische accessoires zoals de muis en het toetsenbord. Op het gebied van deze producten zijn er steeds meer ergonomische varianten verkrijgbaar, waardoor het voor startups nog gemakkelijker wordt om met een beperkt budget een werkplek samen te stellen die helemaal in het teken van ergonomie en daarmee productiviteit staat.

Dit maakt het grootste verschil bij het kopen van kantoormeubilair

Wilt u de komende tijd investeren in nieuw kantoormeubilair voor uw kantoor? Dan is het goed om vooraf in te lezen over de verschillende opties die u hierbij hebt. Steeds meer bedrijven zien de waarde van goed kantoormeubilair in. Waar er jaren geleden gewoon in één keer 100 bureaustoelen en bureaus werden besteld, kiezen bedrijven er steeds vaker voor om simpelweg voor iedere medewerker een aparte samenstelling voor de werkplek uit te zoeken. En dit draagt actief bij aan het verbeteren van de gezondheid en het welzijn van iedere medewerker.

Er zijn een aantal belangrijke factoren die de doorslag geven bij het aankopen van kantoormeubilair. Vanzelfsprekend let u hierbij op factoren zoals uw budget, de aankoopprijzen, eventuele onderhandelingen en het scoren van de beste deal. Het is daarentegen beter om deze situatie volledig om te draaien: kijk in plaats daarvan naar de opbrengst die het kantoormeubilair met zich meebrengt. Nu het steeds gemakkelijker is om zo productief mogelijk te werken door middel van ergonomische oplossingen, wordt er steeds meer waarde uit kantoormeubilair gehaald. En dat is dan ook exact waar u bij de aankoop van uw nieuwe kantoormeubilair op zult moeten letten.

Waarom is ergonomie belangrijk?

Heeft u weleens ervaren dat u na een lange dag werken last kreeg van spieren in uw nek, rug en schouders? Dan kan dit het gevolg zijn van een verkeerde zithouding. Dit heeft vooral te maken met de manier waarop u in uw kantoormeubilair zit. En dit probleem wordt volledig opgelost wanneer u ergonomisch kantoormeubilair inzet. Dit schetst al direct het grote belang van ergonomie: het is een onmisbaar onderdeel dat zorgt voor een beter bedrijfsresultaat voor zowel uw bedrijf als geheel als uw medewerkers.

Ergonomie voorkomt problemen waar mensen normaal gesproken ‘s avonds laat mee thuiskomen. Het is vervelend als u na een lange dag werken eindelijk op de bank kunt uitrusten en kampt met krampen en steken in nek-, schouder- en rugspieren. Dit wilt u vanzelfsprekend zo veel mogelijk voorkomen. En dan niet alleen bij uzelf, maar ook bij uw medewerkers. Want deze lichamelijke klachten leiden op termijn tot meer ziekteverzuim, iets dat werkgevers uiteindelijk ontzettend veel geld kan gaan kosten zodra de gevolgen groot genoeg zijn en leiden tot een lang verzuim.

Het belang van ergonomie gaat dan ook verder dan de gezondheid van uw medewerkers en de stijgende productiviteit. U voorkomt hiermee simpelweg ook dat uw medewerkers kampen met klachten die ertoe kunnen leiden dat zij voor aanzienlijke tijd uitgeschakeld zijn. En ondanks het feit dat steeds meer medewerkers actief zorgen om ook op ziektedagen naar het werk te komen, is het nog steeds van groot belang dat u kijkt op welke manier u dit zo veel mogelijk kunt voorkomen.

Ergonomie gaat voor u het grootste verschil maken

Het gebruik van ergonomie gaat grote verschillen opleveren voor uw organisatie. Het zal onder andere resulteren in een veel betere ervaring voor u en uw medewerkers. En dat leidt uiteindelijk steeds vaker tot een goede gezondheid van alle medewerkers. Hoe actiever u investeert in het welzijn van uw medewerkers, hoe groter de vruchten die u hier uiteindelijk van kunt plukken. En dat is vanzelfsprekend exact wat u nodig heeft.

Deze ergonomische kantoormeubelen moet ieder kantoor hebben

Bij het samenstellen van uw kantooromgeving is het belangrijk om te kijken wat u kunt doen om de inrichting zo goed mogelijk bij uw medewerkers te laten aansluiten. Een van de onderdelen voor een goede kantoorinrichting is het gebruik van ergonomisch kantoormeubilair.

Steeds meer bedrijven zien de kansen die ergonomie met zich meebrengt. Vooral op het gebied van productiviteit en gezondheid is ergonomie een belangrijke factor om het maximale uit uw personeel te kunnen halen. Personeel dat in een ergonomische omgeving werkt is aanzienlijk productiever en krijgt ook veel vaker te maken met ziektedagen.

Wij helpen u graag verder op het gebied van ergonomie. Dit doen wij onder andere door middel van advies op locatie, daarbij leveren wij ook ergonomisch kantoormeubilair. Om u verder te helpen bij het uitzoeken welke kansen ergonomie met zich meebrengt, hebben wij in dit artikel op een rijtje gezet welke ergonomische kantoormeubelen u nodig heeft.

Begin bij de basis met ergonomische bureau’s

Het bureau is een onmisbare factor bij het samenstellen van een ergonomische werkplek. Deze moet goed aansluiten bij de wensen van uw medewerkers, daarom wordt er bij ergonomie altijd gekeken naar de lichamelijke behoeftes die een medewerker heeft. Een te hoog bureau kan namelijk leiden tot pijn in de schouders, terwijl een te laag bureau juist leidt tot pijn in de rug. Het is daarom noodzaak om een bureau te kopen wat maximaal bij het lichaam van de gebruiker aansluit, en ergonomische bureaus zijn hier ideaal voor.

De verstelbaarheid van een ergonomisch bureau maakt het bijzonder eenvoudig in gebruik. Zo kan het bureau op ieder moment worden versteld, wat resulteert in een betere zithouding bij de gebruiker.

Kies een bijpassende ergonomische bureaustoel

De bureaustoel waar u de meeste tijd op spendeert is ook als ergonomische variant verkrijgbaar. Het grootste verschil zit hierbij in de verstelbaarheid van de stoel. Deze kan op verschillende manieren worden aangepast zodat deze beter aansluit bij de gewenste zithouding. Denk hierbij aan verstelbaarheid op het gebied van hoogte, maar ook binnen de armleuningen en andere elementen van de ergonomische bureaustoel. Doordat de bureaustoel de grootste impact op de zithouding heeft, is het belang van een goede bureaustoel hoog.

Maak de werkplek af met monitorarmen

De monitoren die op het bureau staan moeten goed worden opgesteld, omdat het anders kan leiden tot vervelende pijn in de nek en schouders. Bij het positioneren van een monitor wordt uitgegaan van de ooghoogte. Probeer het midden van de monitor strak te laten overeenkomen met de hoogte van uw ogen. Dit resulteert in de perfecte zithouding. Doordat de standaarden onder de monitor niet altijd tot de gewenste hoogte kunnen worden ingesteld, raden wij het gebruik van monitorarmen aan. Hiermee kunt u in een handomdraai instellen hoe hoog het scherm moet staan, zodat deze exact zal overeenkomen met uw ooghoogte.

4 Manieren om uw medewerkers actief te stimuleren samen te werken

Samenwerkingen tussen collega’s zijn essentieel bij het behalen van maximaal resultaat. Niet iedere medewerker is hetzelfde en dankzij een goede samenwerking komen de krachten van de verschillende medewerkers eenvoudig naar voren. Zo kunt u bijzonder eenvoudig zorgen voor het beste resultaat vanuit alle collega’s, en deze samenwerkingen gebruiken om de groei van uw bedrijf te verbeteren.

Hoe u de medewerkers samen actief kunt laten samenwerken is voor veel bedrijven nog niet helemaal duidelijk. En dat is geen probleem, het stimuleren van samenwerkingen is tenslotte een onderdeel dat zich op lange termijn beter zal gaan ontwikkelen. Wij helpen u daarbij graag verder met technieken en methodes die bijdragen aan een betere samenwerking tussen uw medewerkers. In dit artikel leest u meer over deze methodes en technieken.

1. Laat het team elkaar beter leren kennen

Hoe beter het team elkaar kent, hoe groter de kans dat zij ook echt op de beste manier met elkaar zullen gaan samenwerken. Daar is het raadzaam om het team eerst aan elkaar voor te stellen en activiteiten te organiseren die ertoe leiden dat zij elkaar op verschillende niveau’s leren kennen. Zo kan een vrijdagmiddagborrel al helpen om het ijs tussen medewerkers te breken, terwijl een teamuitje ertoe leidt dat zij elkaars leiderschapsvaardigheden leren kennen.

2. Zorg dat men met elkaar luncht

Met elkaar lunchen is een van de beste manieren om elkaar te leren kennen. Al tienduizenden jaren eten mensen met elkaar, en vanuit het brein is dit inmiddels een van de betere manieren geworden om te zorgen dat mensen beter met elkaar in contact komen. Stimuleer hierom dat medewerkers iedere dag de lunch met elkaar doorbrengen, zodat u zeker bent dat zij elkaar ook echt iedere dag spreken. Vanuit de lunch wordt het bijzonder eenvoudig om te zien waar iedere collega mee bezig is, zo kunnen collega’s sneller ideeën naar voren brengen die ertoe leiden dat zij elkaars werk aanzienlijk gemakkelijker maken.

Zo is het binnen sommige bedrijven gebruikelijk dat het ontwikkelaarsteam met het marketingteam luncht, omdat zij elkaar kunnen stimuleren bij het verbeteren van de resultaten binnen beide afdelingen. En deze kruisbestuiving is vanzelfsprekend het meest ideale voor uw bedrijf.

3. Organiseer projecten die bijdragen aan de groei

Door specifieke projecten te organiseren waarbij meerdere teams betrokken zijn, wordt het eenvoudig om te zorgen dat de medewerkers elkaar goed leren kennen. Zorg dat deze projecten in ieder geval twee – en soms ook meer – afdelingen bij elkaar brengt. Doordat zij nu met elkaar communiceren, zullen zij ook buiten deze werkzaamheden met elkaar praten om hun projecten tot een beter einde te brengen.

4. Zorg voor kruisbestuiving op managementniveau

Het management van iedere afdeling moet ook beter met elkaar in contact worden gebracht. Dit draagt uiteindelijk bij aan een betere samenwerking tussen de verschillende afdelingen. Zo wordt het voor uw bedrijf en de verschillende afdelingen een stuk eenvoudiger om de juiste projecten uit te kiezen waar zij op de juiste manier met elkaar kunnen samenwerken. En ook dit resulteert weer in een aanzienlijk betere samenwerking tussen alle collega’s binnen uw onderneming.

De impact van het juiste kantoormeubilair op uw personeel

Kantoordesign

Het gebruik van het juiste kantoormeubilair heeft een grote invloed op de mate van productiviteit onder uw personeel. Steeds meer bedrijven kiezen er dan ook voor dat zij om altijd het juiste kantoormeubilair klaar te hebben staan voor het personeel. Het gaat binnen het kantoormeubilair allang niet meer om het feit dat iedere medewerker een eigen plek heeft. Vandaag de dag is het ook essentieel dat iedere medewerker een werkplek heeft die volledig is afgestemd op de benodigde eisen van het lichaam.

 

Kantoormeubilair heeft dan ook een gigantische impact op de motivatie, de productiviteit en zelfs de creativiteit van het personeel. Hoe actiever u kijkt naar de mogelijkheden van kantoormeubilair, hoe sneller u zult ervaren dat medewerkers echt een groot verschil bemerken op het moment dat alles helemaal naar hun eigen lichaam is aangepast.

 

Tijdens het werk is het essentieel om te zorgen dat er een juiste houding achter het bureau kan worden aangehouden. Dit resulteert iedere dag weer in een hoge productiviteit. Toch is het traditionele kantoormeubilair niet geschikt voor de meeste medewerkers: zij houden hierbij een andere zithouding aan dan wat goed voor hen is. En dat betekent op zowel korte als lange termijn dat zij te maken krijgen met talloze lichamelijke klachten die zij eigenlijk niet zouden hoeven ervaren.

 

Wat is handig op het gebied van kantoormeubilair?

Ergonomisch kantoormeubilair heeft de problemen met betrekking tot de zithouding van medewerkers op de juiste manier opgelost. Bij ergonomisch kantoormeubilair draait het allemaal om de juiste zithouding. Deze juiste zithouding kan alleen worden bereikt op het moment dat iemand de juiste stoel, het juiste bureau en ook eventuele extra accessoires kan gebruiken. Al deze onderdelen van de werkplek zijn uitstekend met elkaar te combineren, om zo de ideale werkplek samen te stellen.

 

Let er dan ook altijd goed op dat u, indien u nieuw kantoormeubilair gaat aanschaffen, specifiek te maken heeft met ergonomisch kantoormeubilair. Dit is het beste meubilair dat u uw personeel op dit moment kunt bieden, dus het is raadzaam om extra onderzoek te doen naar de individuele wensen van het personeel.

 

Daarbij is het goed om te weten dat het ergonomisch kantoormeubilair ook voor freelancers of ZZP’ers die regelmatig bij u op kantoor komen goed kan worden ingezet. Dit kantoormeubilair onderscheidt zich op basis van het feit dat het eenvoudig is om deze naar eigen wens in te stellen. Het verhogen of verlagen van een bureaustoel is in een handomdraai gebeurd, waarbij het ook eenvoudig is om de rug- en armleuning helemaal naar wens in te stellen.

 

Het gebruik van traditioneel kantoormeubilair is dan ook niet langer nodig. Het wordt voor bedrijven steeds eenvoudiger om echt het maximale uit het personeel te halen door nu ook gebruik te maken van ander kantoormeubilair. Dit is een juiste stap in de gewenste richting voor uw bedrijf, leidt tot een hogere productiviteit bij het personeel en zorgt daarbij ook nog eens voor veel minder lichamelijke klachten bij het personeel. En dankzij deze investering zien uw medewerkers direct dat u het beste met hen voorheeft, en zullen zij op basis daarvan ook weer met meer motivatie naar kantoor komen. En ook dit laatste is vanzelfsprekend ontzettend gunstig voor uw onderneming.

Waarom het moeilijk is om in een druk kantoor te werken

Team-werkplek-4-poot

Het komt regelmatig voor dat het rumoerig is op de werkvloer, waardoor er allerlei afleidingen ontstaan. Een gemiddelde kantoormedewerker kan hierdoor ruim een uur per dag aan focus verliezen. Dit is zonde, want dit betekent dat er iedere dag één uur minder werk kan worden uitgevoerd.

 

Het is hierom niet vreemd dat de productiviteit van medewerkers daalt op het moment dat de werkvloer steeds voller wordt. De mate van afleiding van collega’s, rondlopende mensen, pakketjes die worden bezorgd en talloze andere interrupties leidt er continu toe dat men niet langer met de belangrijke taak bezig is. En dat houdt in dat het werk langer moet blijven liggen, terwijl het dus ook in veel minder tijd kan worden uitgevoerd.

 

De drukte op kantoor

Als we kijken naar snelgroeiende organisaties dan valt al snel één onderdeel op: naarmate het kantoor waar iedereen werkzaam is voller wordt, gaat het werk van de gemiddelde medewerker achteruit. Dit heeft grote gevolgen voor de organisatie, want dit houdt in dat er meer personeel nodig is om taken op dezelfde snelheid uit te voeren. Maar, op dat moment speelt weer het volgende probleem: het inschakelen van nieuw personeel zorgt voor nog meer drukte, waardoor de productiviteit nog verder kan dalen.

 

Onze hersenen zijn sociaal ingesteld, en biologisch niet ingesteld om totale focus op computerwerk te hebben. Dit betekent dat onze hersenen snel afgeleid worden op het moment dat er een potentie voor een sociaal moment ontstaat. Oftewel: zodra het lijkt alsof iemand ons benaderd, verdwijnt de focus op de taak en zorgt ons brein ervoor dat er een sterkere focus op deze interactie wordt gelegd. En dat houdt in dat ons brein op dat moment dus niet langer meer zo productief mogelijk met het werk bezig is.

 

Wat kan er aan drukte op kantoor worden gedaan?

Het is als werkgever redelijk eenvoudig om te zorgen dat er sprake zal zijn van veel minder drukte. Denk hierbij aan het creëren van een werkomgeving waarbij aanzienlijk minder personeel aanwezig is. Het lijkt kosteneffectief om iedereen in één kantoorruimte te plaatsen, maar dit is juist contraproductief. Als u uw medewerkers de ruimte geeft, en daardoor het aantal afleidingen vermindert, zult u zien dat de productiviteit van het team aanzienlijk zal stijgen.

 

Voorkom daarbij dat er sprake is van onnodige drukte gedurende de dag. Worden er bijvoorbeeld boodschappen bezorgd, pakketjes langsgebracht of komen er afspraken langs? Probeer hierbij dan te vermijden dat deze op de werkvloer bij alle medewerkers komen. Het is vervelend als het hele team moet opkijken omdat er iemand binnenkomt. Dit houdt in dat alle medewerkers op dat moment niet de juiste focus op het werk hebben, en dat het werk daarom voor iedereen voor korte tijd stil zal liggen.

 

Bied uw medewerkers ook mogelijkheden om al vanaf de basis zo productief mogelijk te kunnen werken. Dit kunt u onder andere doen door de huidige werkplekken om te zetten naar ergonomische werkplekken. Uit talloze onderzoeken blijkt dat het gebruik van ergonomisch kantoormeubilair leidt tot een sterkere focus, waardoor men dus ook minder afgeleid zal raken. Dit is niet alleen op lange termijn merkbaar, ook op korte termijn zal er snel resultaat zichtbaar zijn.

Productiviteit en ergonomie: de beste manier om uw werkplek te organiseren

Ergonomische bureaustoel Vigo

De mate van productiviteit die u gedurende de dag ervaart kan het beste zo hoog mogelijk liggen. Het is voor uzelf, en voor uw organisatie, goed om zo veel mogelijk werk in zo min mogelijk tijd uit te voeren. Dit betekent dat projecten sneller kunnen worden afgerond, en dat u daarbij ook meer tijd overhoudt om gedurende de werkdag andere taken op te pakken.

 

Steeds meer mensen met een kantoorbaan zijn bezig uit te zoeken wat zij kunnen doen om zo productief mogelijk te zijn. Dit is niet vreemd: het is ontzettend prettig als u snel al het belangrijke werk kunt afronden, omdat deze taken over het algemeen veel stress met zich mee kunnen brengen. U voorkomt daarom eenvoudig dat u te veel werk op uw bureau heeft liggen, want het is een bijzonder eenvoudige manier om alle taken in de gewenste tijd af te ronden.

 

Hoe werken productiviteit en ergonomie?

Binnen de wereld van kantoorbureau’s zijn de laatste jaren ontzettend veel ontwikkelingen doorgevoerd. Dit heeft er onder andere in geresulteerd dat steeds meer bureau’s voorzien zijn van bepaalde maten en vormen die erin resulteren dat u productiever wordt. En daar zit een eenvoudige gedachte achter.

 

Het is namelijk zo dat het brein productiever kan werken op het moment dat er voldoende bloed in het brein komt. En daar is een goede bloedsomloop voor nodig. Door een juiste zithouding aan te nemen, kunt u eenvoudig zorgen dat u gedurende de dag een goede bloedsomloop ervaart. Dit resulteert erin dat het brein maximaal kan functioneren, omdat het altijd voldoende bloed heeft.

 

Door de zithouding aan te passen, kan dus gezorgd worden dat men een veel betere productiviteit aanhoudt. Dit is onder andere te merken aan de snelheid waarmee bepaalde taken worden uitgevoerd. Het loont om te zorgen dat u gedurende de dag altijd goed zit, want belangrijke taken vereisen simpelweg een verhoogde productiviteit. En daarmee zorgt u dan ook op zeer eenvoudige wijze dat de projecten die op uw bureau liggen op de snelste en ook beste manier worden uitgevoerd.

 

Hoe kunt u dit beter combineren?

Het is allereerst belangrijk dat u kijkt naar de zithouding die u op dit moment aanhoudt. Dit houdt in dat u kijkt naar de manier waarop u achter uw bureau zit. Zijn er bepaalde pijnen die u op dit moment ervaart? Voelt u wellicht dat bepaalde lichaamsdelen niet voldoende bloed krijgen? Heeft u last van spieren en gewrichten? Het zijn vragen zoals deze die u zullen helpen om de zithouding te verbeteren; als u namelijk eenmaal weet wat er mis is, kunt u het zeer eenvoudig omgooien en zorgen dat u dit oplost en de beste zithouding aanneemt.

 

Daar komt al snel ergonomisch kantoormeubilair bij kijken. Dit meubilair is geoptimaliseerd om de zithouding te verbeteren, zodat u een veel betere bloedsomloop zult ervaren. Dit biedt daarbij ook talloze voordelen om pijn in spieren en gewrichten te voorkomen. Ergonomisch kantoormeubilair is ontzettend effectief bij het verbeteren van uw productiviteit, en het loont om te investeren in een nieuwe werkplek die volledig bestaat uit ergonomisch kantoormeubilair.

 

Heeft u vragen over ergonomisch kantoormeubilair, of wilt u meer informatie ontvangen? Neem dan contact op met onze ergonomische specialist Corné. U kunt Corné bereiken via e-mail op Corne@Heijka.nl of ons telefonisch bereiken op  013 – 53 40 402