4 Manieren om het beste uit uw personeel te halen

Bent u iedere dag bezig om het beste uit uw personeel te halen? De meeste werkgevers zijn er 100% van overtuigd dat zij iedere dag het maximale doen om te zorgen dat de medewerkers met maximale motivatie, inspiratie en tevredenheid werken. Toch is het vaak zo dat er, als het personeel hierom wordt gevraagd, wordt aangegeven dat zij zich niet op alle vlakken gehoord voelen.

Het is voor de meeste bedrijven dan ook raadzaam dat zij zorgen dat het personeel veel meer kan uitvoeren. Hoe productiever het personeel uiteindelijk is, hoe sneller projecten worden afgeleverd. En dit leidt niet alleen tot meer motivatie bij het personeel, het zorgt ook voor meer tevredenheid bij uw eigen klanten. Het loont daarom altijd om te investeren in uw personeel. In dit artikel geven wij u graag 4 manieren om te zorgen dat u ook echt iedere dag het beste uit uw personeel kunt halen.

#1 Bied altijd de juiste vergoeding

Iedere medewerker wil zich gewaardeerd voelen. En dat begint allemaal bij de vergoeding die tegenover het werk staat. Het is namelijk zeer onprettig om niet op de juiste wijze te worden beloond voor het werk dat wordt verzet. Voorkom hierom dat het personeel zich achtergesteld voelt en zorg dat zij altijd salaris ontvangen dat conform is met hun expertise en het werk dat zij uitvoeren.

Het loont daarbij ook om uw personeel diverse extra’s te bieden. Al decennialang kiezen bedrijven ervoor om voordelen zoals lease auto’s, vakantiegeld en een dertiende maand te hanteren. En als werkgever kunt u daar nog talloze voordelen aan vastplakken, zodat u ook echt het maximale uit uw personeel haalt.

#2 Zorg voor de juiste werkomgeving

U haalt pas echt het maximale uit uw personeel op het moment dat uw medewerkers op de juiste plek werken. En daar moet u als werkgever dan ook voor zorgen, want zonder u zijn uw personeelsleden tenslotte niets. Het samenstellen van een ideale werkomgeving is voor veel bedrijven nog steeds een mysterie, en dat is zonde. Het komt namelijk op een aantal dingen neer.

Het is allereerst belangrijk om de omgeving zo stil mogelijk in te richten. Houd daarbij rekening met de behoeftes van het personeel, zoals voeding en drankjes. Zorg voor lekkere koffie en thee en maak het de medewerkers zo eenvoudig mogelijk om zo veel mogelijk met het werk bezig te zijn.

#3 Organiseer de juiste evenementen

Het is voor uw personeel natuurlijk prettig om elkaar te leren kennen. Dit geldt niet alleen op het moment dat zij voor de eerste keer voor u aan het werk gaan, dit moet ook op de langere termijn gestimuleerd worden. Door regelmatig evenementen voor uw medewerkers te organiseren helpt u hen een handje om elkaar beter te leren kennen. Dit versterkt de banden tussen de verschillende medewerkers en zorgt hierdoor voor een hogere motivatie om maximaal te presteren.

#4 Zorg dat uw personeel geen stress ervaart

Als u echt het maximale uit uw personeel wilt halen dan is het raadzaam om te zorgen dat zij op geen enkel moment stress ervaren. Dit kan voor sommige bedrijven nog een lastig punten worden, omdat er toch altijd stressvolle situaties op het werk ontstaan. Als u de drie manieren hierboven inzet dan zorgt u al voor veel meer output van uw medewerkers, en het verlagen van de stressniveau’s op kantoor draagt hier alleen nog maar meer aan bij.

Losse kantoren voor uw medewerkers of toch een open werkvloer?

Bij het samenstellen van de werkvloer komen altijd een groot aantal vragen naar voren die invloed hebben op de manier waarop het kantoor er in de toekomst uit gaat zien. Daar komt vandaag de dag voor veel bedrijven een belangrijk vraagstuk bij: is het beter om te kiezen voor losse kantoren of gaat u voortaan met uw personeel toch over naar de open werkvloer? Het exacte antwoord op deze vraag is voor ieder bedrijf anders, en dat is volledig afhankelijk van de verschillende voor- en nadelen die bedrijven hierbij ervaren.

Zo zijn de losse kantoren niet voor iedere onderneming geschikt, terwijl de open werkvloer juist voor de andere bedrijven de minst geschikte oplossing zal zijn. Het hangt volledig af van de manier waarop u wilt dat medewerkers met elkaar communiceren, welke projecten u samen met het personeel aanpakt en de snelheid waarmee bepaalde projecten moeten worden afgerond. In dit artikel kijken wij dieper naar de manier waarop een kantoor moet worden ingericht en geven wij u voor uw situatie het antwoord op de vraag of het beter is om voor losse kantoren of juist de open werkvloer te kiezen.

Voordelen van de losse kantoren

Het grootste voordeel van losse kantoren is toch wel de rust die het personeel hier ervaart. Het is voor medewerkers een stuk eenvoudiger om zich maximaal te concentreren op het moment dat zij geen afleidingen om zich heen hebben. Het draagt bij aan een sterkere focus, want zij kunnen zich op dat moment volledig op het werk richten.

Daarbij is het bij de losse kantoren ook een stuk eenvoudiger om individuele werkplekken in te richten en hierbij gebruik te maken van ergonomisch kantoormeubilair. Dit kantoormeubilair kan volledig op iedere werknemer worden afgestemd, zodat zij altijd met de juiste zithouding achter het bureau zitten. Dit draagt bij aan een betere gezondheid en zorgt hiermee ook voor een betere productiviteit.

Nadelen van de losse kantoren

Op de werkvloer is het nog steeds belangrijk dat iedere medewerker voldoende sociaal contact heeft met andere medewerkers. Dit is dan ook een groot nadeel van het losse kantoor, waarbij de communicatie met andere medewerkers vaak wat moeilijker zal verlopen.

Voordelen van de open werkvloer

Dit onderdeel van sociaal contact is bij de open werkvloer dan wel weer goed geregeld. Het is bijzonder eenvoudig voor ieder lid van uw team om samen met andere medewerkers te praten. De communicatiekanalen zijn hierdoor aanzienlijk korter, en ook dat draagt weer bij aan een hogere productiviteit.

Daarbij is een open werkvloer nog steeds een uniek onderdeel binnen Nederlandse bedrijven. Het kan er daardoor in resulteren dat vacatures sneller worden opgevuld, juist doordat er in Nederland veel mensen zijn die liever op een open werkvloer werken dan in een los kantoor.

Nadelen van de open werkvloer

Het kan op de open werkvloer op sommige momenten toch best luidruchtig worden, en dit kan erin resulteren dat medewerker sneller worden afgeleid. Het is hierom aan het personeel zelf om te zorgen dat er zo veel mogelijk rust op de werkvloer zal zijn, en dat niemand zich continu afgeleid voelt.

Hoe draagt een schoon kantoor bij aan de productiviteit?

Een schoon kantoor is het halve werk. Medewerkers komen iedere dag op kantoor aan en moeten hier met maximale productiviteit aan de slag. Het is als werkgever daarom belangrijk dat de werkomgeving zo schoon mogelijk is. Dit draagt bij aan een lager ziekteverzuim, helpt medewerkers om zich beter te concentreren en maakt het daarbij ook mogelijk om veel meer uit uw personeel te halen.

Bij het samenstellen van uw kantoor heeft u er al rekening mee gehouden dat het personeel zich altijd zo goed mogelijk moet inzetten. Dit betekent dat u op factoren zoals productiviteit, creativiteit en gezondheid heeft gelet. Een schoon kantoor draagt hier nog meer aan bij, omdat u bij iedere schoonmaak zorgt dat het kantoor weer zoals vanouds is. En dat is ontzettend belangrijk voor de productiviteit van het personeel, want het kan er iedere dag voor zorgen dat projecten sneller worden afgerond en dat u daardoor een hogere tevredenheid ontvangt vanuit uw klanten.

Een schoon kantoor betekent minder ziekteverzuim

Het komt regelmatig voor dat medewerkers ziek worden. De bacteriën die zich tijdens deze ziekteperiode verspreiden komen helaas ook op de werkvloer terecht. Het genies en gehoest kan zorgen dat andere medewerkers ook ziek worden, en resulteert daardoor al snel in een uitbraak van bepaalde ziektes. En dat levert voor u als werkgever alleen maar problemen op, want het draagt onder andere bij aan ziekteverzuim vanuit verschillende medewerkers.

Ziekteverzuim is nog steeds een vervelend onderdeel als het aankomt op het bereiken van de maximale productiviteit onder uw personeel. Denk hierbij aan medewerkers die meer dan een week zien zijn; alle taken die op dat moment op het bureau van deze medewerker liggen worden niet uitgevoerd. Hierdoor liggen projecten langer stil en duurt het veel langer voordat u het project bij uw klanten kunt afleveren. En daar is helaas een groot deel van uw omzet mee gemoeid.

Een schoon kantoor zorgt voor meer creativiteit

De bureau’s van uw medewerkers kunnen soms zomaar volstaan met allerlei spullen die eigenlijk helemaal niet nodig zijn. Links en rechts liggen talloze documenten en deze leiden continu af. En dat is ontzettend vervelend, want dit verlaagt de creativiteit die u vanuit uw personeel mag verwachten. Het is hierom raadzaam om de schoonmaakploeg ook te instrueren om regelmatig de documenten die op de bureau’s liggen netjes op te ruimen; zo zorgt u dat het personeel het overzicht behoudt en dat u hen helpt om creatiever te worden. Tenslotte draagt dit ook weer bij aan een hogere productiviteit.

Een schoon kantoor betekent meer productiviteit

Als we alleen al kijken naar de verlaging in het ziekteverzuim en de stijging in creativiteit dan is het logisch dat de productiviteit stijgt. Maar ook op het vlak van productiviteit draagt een schoon kantoor ontzettend veel bij. Denk hierbij aan betere omgang tussen collega’s, simpelweg omdat een schone omgeving uitnodigt tot meer sociaal contact. Dit biedt snellere kanalen tussen medewerkers en draagt daardoor altijd bij aan een hogere productiviteit. En daar bent u als werkgever natuurlijk op ieder moment van de dag maximaal mee gemoeid, omdat dit altijd zal leiden tot een verbetering in het werk dat uw personeel oplevert en de snelheid waarmee zij dit opleveren.

Waarom betere kantoormeubels meer waardevol zijn dan een nieuw koffiezetapparaat

Investeren in uw personeel is ontzettend belangrijk, en er zijn binnen bedrijven ook ontzettend grote budgetten die bijdragen aan betere motivatie bij het personeel. Dit wordt op talloze verschillende manieren gedaan, zoals teambuilding-evenementen, maar ook door middel van investeringen in specifieke elektronica zoals het koffiezetapparaat.

Toch blijkt uit diverse onderzoeken dat de budgetten die bijdragen aan meer gemotiveerd personeel over het algemeen niet op de juiste wijze worden besteed. In plaats van nieuwe accessoires aan het kantoor toe te voegen, kan er beter gekeken worden naar manieren om te zorgen dat de werkplek van de gemiddelde werknemer aanzienlijk verbetert. En dat kan over het algemeen vooral door te investeren in ergonomisch kantoormeubilair.

Want ergonomisch kantoormeubilair is al jaren een van de betere manieren om te zorgen dat uw personeel erop vooruitgaat. Het is een kosteneffectieve manier om essentiële onderdelen zoals productiviteit te verbeteren, met als doel dat u gedurende de dag zo veel mogelijk te maken heeft met werknemers die op ieder moment zo productief mogelijk zijn.

Waarom moet u investeren in kantoormeubilair?

Het komt u wellicht voor dat een medewerker binnen uw bedrijf te maken krijgt met vervelende lichamelijke klachten. Deze lichamelijke klachten worden in het begin nog licht opgenomen, omdat het vaak nog aan andere oorzaken kan worden verbonden. Toch blijkt dat een groot deel van de lichamelijke klachten die kantoormedewerkers meemaken voortkomen uit het feit dat zij niet op de juiste manier achter het bureau zitten. En dit heeft grote gevolgen voor de rest van hun gezondheid.

Want het blijft over het algemeen niet alleen bij lichamelijke klachten. Deze lichamelijke klachten kunnen veel doen in het hoofd van de medewerkers, waardoor zij gedurende de dag veel minder goed kunnen functioneren. Zo is stress bijvoorbeeld een factor die over het algemeen gekoppeld kan worden aan het feit dat iemand niet op de juiste manier achter het bureau zit. En stress is vanzelfsprekend altijd iets dat u bij uw personeel wilt voorkomen, omdat u met stressvolle medewerkers helaas geen groeiende organisatie kan opzetten.

Kantoormeubilair is dan ook een bijzonder interessante investering op het moment dat u meer uit het personeel wilt halen. Het is wat betreft prijs vaak wat hoger dan het aanschaffen van een koffiezetapparaat, maar het verschil in productiviteit is allerminst indrukwekkend te noemen. Het koffiezetapparaat zorgt vanzelfsprekend voor een betere productiviteit bij medewerkers door de cafeïne, maar het lost geen lichamelijke klachten of stress op. En daarom zijn kantoormeubelen een betere investering dan de aanschaf van een nieuw koffiezetapparaat.

Hoeveel ergonomie heeft u nu echt nodig?

Veel bedrijven kiezen ervoor om de gehele werkplek ergonomisch in te richten, omdat dit ervoor zorgt dat deze factor in één keer volledig wordt aangepakt. Dit hoeft niet binnen ieder bedrijf direct de strategie te zijn op het gebied van ergonomie, vaak kan er beter gestart worden met het vervangen van bureaus en bureaustoelen, waarna er gekeken kan worden welke andere mogelijkheden er zijn om per individu in uw personeelsteam de ergonomie van de werkplek te verbeteren. Begin hierbij altijd met medewerkers die op dit moment kampen met lichamelijke klachten, omdat zij het over het algemeen meer nodig hebben dan medewerkers die nu al maximaal productief kunnen werken.

Zo blijft u mentaal sterk tijdens het werken op kantoor

Gedurende kantooruren is het belangrijk om de beste focus te blijven behouden. Uiteindelijk leidt dit tot de beste resultaten, omdat u op deze moment zo productief mogelijk aan het werk bent. Het is dan ook niet verrassend dat steeds meer mensen met een kantoorbaan bezig zijn om te zorgen dat zij mentaal sterk blijven.

Werknemers en ondernemers die bezig zijn met mentale kracht kunnen zichzelf beter ontplooien, zien vaker nieuwe mogelijkheden en zijn ook eerder bereid om hard te werken om bepaalde doelen te behalen. Iedereen wil graag mentaal sterk zijn, maar niet iedereen heeft er de tijd en het doorzettingsvermogen voor om dit ook echt te doen. Daarom geven wij u in dit artikel een aantal tips waarmee u kunt zorgen dat u altijd mentaal sterk kunt blijven op kantoor, en gedurende de dag geen moment heeft waarop de focus ver is te zoeken.

Start met een goed ontbijt

Het ontbijt is nog steeds de belangrijkste maaltijd van de dag, vooral bij een kantoorbaan. De voeding die u in de ochtend eet leidt namelijk uw dag in, wat inhoudt dat u hiermee al de focus voor de gehele ochtend zult bepalen. Als u een slecht ontbijt eet dan heeft dit ook invloed op de taken die u gedurende de ochtend kunt afronden. Het is moeilijk om met maximale focus aan het werk te gaan als u niet voldoende vitaminen, mineralen en voedingsstoffen heeft binnengekregen. Start daarom met een ontbijt dat gevuld is met vezels, groenten en fruit, omdat dit voedingssoorten zijn die voor een betere focus zorgen.

Drink regelmatig koffie

Mentale kracht komt ook vanuit de middelen die u gedurende de dag inneemt. Uit tientallen onderzoeken is gebleken dat het gebruik van koffie een van de betere manieren is om voor mentale kracht te zorgen. Koffie zorgt dankzij cafeïne voor een veel betere focus, en dat is iets waar we allemaal profijt van hebben.

Neem in de middag even rust

Het is raadzaam om net na uw lunch even wat rust te nemen, zodat u weer met nieuwe energie aan het werk kunt op het moment dat u na de lunch achter het bureau plaatsneemt. Dit zorgt voor een veel betere focus, omdat u dankzij deze korte pauze geen last heeft van een after lunch-dip. Deze dip is het gevolg van de maag die al het eten moet verteren, waardoor er minder energie naar de hersenen gaat en de focus hierdoor ook afneemt.

Voer de zwaarste taken eerst uit

Mentale kracht komt van de beste training, net als dat fysieke kracht van de beste training komt. Het is daarom belangrijk dat u uw hersenen traint om aanzienlijk betere resultaten te behalen. En dat kan maar op één manier, namelijk door te zorgen dat de zwaarste taken die u op een dag moet uitvoeren als eerst worden uitgevoerd. Dit zorgt ervoor dat uw hersenen klaar zijn om de rest van de dag ook zo hard mogelijk te werken. Dit is dan ook een eenvoudige manier om uw focus te behouden.

Stel geen taken uit

Een van de kenmerken van goede mentale kracht is het feit dat taken niet worden uitgesteld. Op het moment dat u merkt dat bepaalde taken niet volledig haalbaar zijn, is het belangrijk om te kijken op welke manier u er toch voor kunt zorgen dat deze taken vandaag worden afgeleverd. Dit houdt in dat u bijvoorbeeld een collega moet inzetten om de taken toch te kunnen afronden. Dit biedt een van de beste manieren om te zorgen dat uw focus ook echt iedere dag wordt behouden.

Zorg voor de juiste werkplek

Uw werkplek heeft een ontzettend grote invloed op de mate van productiviteit en focus die u gedurende de dag kunt bemerken. Dit heeft onder andere te maken met het feit dat een goed samengestelde werkplek niet zal leiden tot vervelende klachten in de rug, nek en schouders. Wij raden daarom aan om gebruik te maken van ergonomisch kantoormeubilair; dit is kantoormeubilair dat zowel wetenschappelijk bewezen leidt tot een betere zithouding en hierdoor ook een betere focus.

Wie is er verantwoordelijk voor het geluidsniveau op kantoor?

Het geluidsniveau binnen de gemiddelde kantooromgeving kan leiden tot afleidingen. Dit is altijd zonde, want dit houdt in dat niet iedereen binnen de kantooromgeving de juiste focus kan aanhouden. Het is dan ook niet vreemd dat steeds meer bedrijven ervoor kiezen om het geluidsniveau op kantoor zo veel mogelijk te beperken.

En dat heeft onder andere tot gevolg dat bedrijven steeds meer richting een minder open kantoorruimte werken. Dit leidt echter over het algemeen tot minder goede samenwerkingen tussen collega’s, waardoor de looptijd van projecten zal stijgen. Het is voor veel bedrijven dan ook beter om te kiezen voor de open kantooromgeving die zij al langere tijd gewend zijn.

Het is over het algemeen dan ook interessant om te kijken wat er gedaan kan worden om het geluidsniveau, en de afleidingen die hieruit volgen, op te lossen. Maar voordat dit gedaan kan worden, moet er altijd gekeken worden wie er nu verantwoordelijk is voor het geluidsniveau op kantoor. Wie is de persoon die de rol op zich moet nemen om het geluidsniveau zo veel mogelijk te verlagen? In dit artikel geven wij u daar meer informatie over.

Het geluid van afleiding

Laten we eerst kijken naar de manier waarop een te hoog geluidsniveau zal leiden tot een veel lagere focus. Bij het samenstellen van de kantoorruimte wordt er altijd rekening gehouden met voldoende ruimte. Dit resulteert in minder objecten die het geluid kunnen verlagen. Uiteindelijk leiden elementen zoals deze ertoe dat men met minder focus achter het bureau kan werken. Oordopjes zijn helaas niet altijd een oplossing, dus het te hoge geluidsniveau kan veel medewerkers afleiden.

Veel managers voelen zich verantwoordelijk voor het feit dat er te veel geluid op de kantoorvloer aanwezig is. Dit is niet vreemd, uiteindelijk zijn het de managers die het personeel moeten aansturen, dus het geluidsniveau is een van de taken die hieronder vallen. En het is dan ook binnen steeds meer bedrijven merkbaar dat managers deze rol actiever op zich nemen.

Op het moment dat er geen manager actief is binnen de omgeving, is het voor veel bedrijven beter dat de eigenaar deze taak op zich neemt. Door de hogere autoriteit die de eigenaar van het bedrijf heeft, wordt het aanzienlijk eenvoudiger om te zorgen dat men met een laag geluidsniveau aan het werk gaat.

Maar het gaat binnen het verlagen van het geluidsniveau niet om het feit dat iedere manager en iedere eigenaar bezig moet zijn met micromanagen. Het draait er hierbij vooral om dat er nieuwe objecten op de werkvloer worden geplaatst die helpen om het geluidsniveau zo veel mogelijk te verlagen. De gemiddelde manager en eigenaar heeft namelijk geen tijd en geen zin om heel de tijd op het personeel te letten – en dit is ook niet een rol die iemand binnen een bedrijf op zich zou moeten nemen.

In plaats daarvan is het aanzienlijk interessanter om te kijken op welke manieren bedrijven de werkvloer kunnen verbeteren. Dit start onder andere bij het installeren van geluidsreducerende materialen. Deze materialen nemen het geluid op en zorgen er op deze manier voor dat de gemiddelde werknemer geen last meer heeft van de wat luidere werknemers. Daarbij is het voor hen ook aanzienlijk eenvoudiger om de focus te behouden, wat talloze voordelen voor het bedrijf in haar geheel met zich meebrengt.

Tips voor het inrichten van een ruim kantoor met veel open ruimte

Het kantoor van uw organisatie speelt een belangrijke rol binnen de groei. Het is daarom van groot belang dat uw kantoor zo goed mogelijk wordt ingericht. Steeds meer bedrijven kiezen hierbij voor een ruim kantoor met veel open ruimte. Dit biedt talloze mogelijkheden op het gebied van tevredenheid, gezondheid en bovendien productiviteit.

De overstap naar kantoren met veel open ruimte is de laatste jaren gemaakt. Het is steeds eenvoudiger om een kantoor in te richten dat helemaal voldoet aan de wensen van het bedrijf en van de werknemers. Dit resulteert keer op keer in prachtige kantooromgevingen waar iedere werknemer zichzelf maximaal kan ontplooien.

Wij geven u graag meer informatie over hoe u het maximale uit uw personeel en kantooromgeving kunt halen. In dit artikel leest u daarom enkele tips die u hierbij zullen helpen.

Start met een basis van mooie kantoorplanten

Een open ruimte wordt het best benut op het moment dat er veel groen aanwezig is; dit is een van de voordelen van een open kantooromgeving. Kantoorplanten dragen onder andere bij aan een hogere productiviteit. Daarbij helpen de planten om de zuurstof in de omgeving te verversen, waardoor het personeel aanzienlijk gezonder is.

Binnen het aanbod aan kantoorplanten kunt u vrijwel alle kanten op. Zo worden er vandaag de dag zelfs hele muren beplant met kantoorplanten. Dit heeft onder andere tot gevolg dat het personeel meer uit zichzelf haalt, en biedt daarbij ook een mooi visueel element waarin de ruimte groter lijkt.

Stel de bureau’s bij elkaar op

Het is binnen een open ruimte aan te raden om de bureau’s toch dicht bij elkaar te plaatsen. Dit biedt het personeel de mogelijkheid om snel met elkaar te overleggen en op deze manier sneller projecten af te werken. Daarbij houdt u hierdoor een groter deel van de open ruimte over, wat u kunt gebruiken voor de andere elementen die u binnen de open kantoorruimte wilt aanleggen.

Let op de keuken

Het is binnen een open kantoorruimte belangrijk om een goede locatie te kiezen voor de keuken. Hier kan het personeel koffie pakken, de lunch klaarmaken en even rustig met elkaar praten. Het is raadzaam om de keukenruimte op redelijke afstand van de werkplekken te houden, zodat het geluid dat uit de keuken komt niet leidt tot een vervelende afleiding bij het personeel.

Plaats banken en woonaccessoires in de open ruimte

De ruimte die u op de werkvloer overhoudt en welke u maximaal wilt benutten kan het beste dienst doen als plek waar men tot rust kan komen. Plaats daarom enkele banken en woonaccessoires op deze plekken, zodat het personeel er op ieder moment voor kan kiezen om echt even tot rust te komen. Zij kunnen hier samen praten over de projecten waar zij aan werken of even 15 tot 30 minuten relaxen tot zij weer aan de slag gaan.

Werk met een ergonomisch specialist

Bij het maximaal benutten van een open werkruimte is het handig om met een professional op het gebied van ergonomie samen te werken. Zo kunt u er bij de inrichting van uw open kantoor rekening mee houden welke elementen bijdragen aan een betere gezondheid van het personeel. Ergonomie is een belangrijke factor binnen een goede kantooromgeving.

Heijka helpt u graag bij alles op het gebied van ergonomie. Naast de levering van ergonomisch kantoormeubilair staan wij ook altijd voor u klaar om u te adviseren op het gebied van ergonomie. U kunt contact opnemen met onze ergonomische specialist Corné via corne@heijka.nl of ons telefonisch bereiken via 013 – 53 40 402.

Hoe zorgt een duurzaam kantoor voor een hogere productiviteit?

Duurzaamheid, het lijkt steeds meer een kernwoord te worden op de werkvloer. En dit is onder andere het resultaat van jarenlange promotie van groene alternatieven. Het is allang bekend dat duurzaamheid zorgt voor een betere gezondheid bij het personeel. Waar veel bedrijven echter nog niet van op de hoogte zijn, is het feit dat een duurzaam kantoor ook leidt tot een hogere productiviteit.

Productiviteit is altijd een moeilijk te meten onderdeel op de werkvloer. Toch blijkt uit diverse onderzoeken dat projecten sneller worden afgerond op het moment dat het kantoor op een duurzame manier is ingericht. En dit is logisch: een duurzaam kantoor speelt in op de menselijkheid van het personeel. Wij zijn niet gewend om de gehele dag in een kleurloze omgeving te zitten, als mens zijn wij vooral gewend om in de natuur rond te lopen.

Door middel van duurzaamheid kunnen onderdelen van de werkvloer worden omgezet naar elementen die de productiviteit stimuleren. En dit is iets waar u als werkgever vanzelfsprekend maximaal van wilt profiteren. Het leidt tot een betere omgeving voor het personeel, waarbij projecten met een sneltreinvaart kunnen worden behandeld en snel weer afgerond bij de klant aankomen.

De verademing van duurzaamheid

Bij het samenstellen van een duurzaam kantoor begint u bij de beplanting die u binnen het kantoor kunt aanbrengen. Door middel van kantoorplanten wordt het bijzonder eenvoudig om te zorgen voor een omgeving waarin het personeel zichzelf maximaal kan focussen. Dit is een belangrijk onderdeel van de productiviteit: hoe sterker de focus bij het personeel tijdens het uitvoeren van belangrijke taken, hoe sneller deze taken worden uitgevoerd.

Kantoorplanten zorgen voor een goede verversing van de zuurstof op de werkvloer. Dit maakt het aanzienlijk eenvoudiger om te focussen. Naarmate zuurstof langer in een ruimte blijft hangen, daalt de kwaliteit van de zuurstof. De kantoorplanten die binnen de kantooromgeving worden aangebracht draaien dit proces om, waarbij de zuurstof wordt gefilterd en er dus weer schone zuurstof op de werkvloer aanwezig is.

De verlichting van duurzaamheid

Het gebruik van LED-verlichting is een van de meest effectieve manieren om de kosten van de energierekening te verlagen. Daarbij bieden deze alternatieven voor de traditionele verlichting ook een veel betere lichtkwaliteit. Dit heeft te maken met de snelheid waarin het licht wordt uitgezonden. Bij traditionele verlichting worden de ogen moe doordat het licht te snel flikkert. Dit leidt gedurende de dag tot moeheid, waarbij de focus vanzelfsprekend ook minder wordt. Bij LED-verlichting is dit gelukkig niet het geval, en kunnen de ogen de kwaliteit dus ook een stuk beter aan.

De openheid bij duurzaamheid

Daarbij zijn duurzame kantooromgevingen over het algemeen ontzettend ruim. Het is prettig als het personeel voldoende ruimte heeft om letterlijk vooruit te kijken. Dit brede beeld biedt een veel betere focus dan een muur die direct achter het bureau staat. Benut de open ruimte binnen uw kantooromgeving dan ook optimaal door te zorgen dat iedere werknemer voldoende zicht heeft en hierdoor een veel betere focus zal hebben.

De samenstelling van een duurzame kantooromgeving

Team werkplek

Duurzaamheid wordt een steeds belangrijkere factor binnen het bedrijfsleven. Nu steeds meer bedrijven overstappen naar groene energie, wordt er ook gekeken op welke andere manieren er voor een meer duurzame organisatie kan worden gezorgd. En hier komen talloze factoren bij kijken, waaronder de kantooromgeving zelf.

Een duurzame kantooromgeving staat bij steeds meer bedrijven bovenaan de prioriteitenlijst. Dit heeft onder andere te maken met de stijging in tevredenheid en productiviteit op het moment dat er een aantal veranderingen in de kantooromgeving worden doorgevoerd.

Wij helpen u graag het maximale uit uw kantoor te halen, en dat doen wij niet alleen met het leveren van ergonomisch kantoormeubilair. In dit artikel geven wij u enkele tips voor het samenstellen van een duurzame kantooromgeving welke inspeelt op een betere gezondheid en productiviteit bij uw personeel.

Begin bij het materiaal dat u gebruikt

Binnen duurzaamheid denkt men al snel aan LED-verlichting en soortgelijke aanpassingen. Toch kan er vaak beter gekeken worden naar de samenstelling van het kantoormeubilair dat in de kantooromgeving is opgenomen. Het is belangrijk om voor duurzaam materiaal te kiezen, materiaal dat lange tijd meegaat en ook het beste voor het personeel biedt. En daar is ergonomisch kantoormeubilair dan ook een ideaal middel voor. Het biedt voor iedere medewerker de juiste zithouding, waarbij wordt voorkomen dat het personeel last zal krijgen van vervelende pijnen in de nek, rug en schouders.

Bij ergonomisch kantoormeubilair kunt u vrijwel alle kanten op als het aankomt op duurzaamheid. Het is allang niet meer nodig om hout van bepaalde kwaliteit en met een specifieke achtergrond te kopen. Als u kiest voor kantoormeubilair dat voor de komende jaren de juiste stevigheid en kwaliteit biedt dan maakt u hierbij al een fantastische keuze.

Denk aan de natuur

Uit diverse onderzoeken blijkt dat het gebruik van kantoorplanten kan resulteren in 15% meer productiviteit bij het personeel. Dit houdt in dat de projecten waar uw personeel aan werkt aanzienlijk sneller kunnen worden afgerond. De aanwezigheid van kantoorplanten wordt nog steeds onderschat, maar het is een ontzettend waardevolle toevoeging aan de kantooromgeving. Uiteindelijk komen wij als mens uit een omgeving met veel groen om ons heen, maar dit missen wij op de werkvloer. Door de inzet van kantoorplanten zorgt u op zeer eenvoudige wijze voor een meer duurzame omgeving voor uw personeel.

Maak gebruik van groene alternatieven

Als u al bent overgestapt op groene energie dan heeft u al een fantastische stap gemaakt op het gebied van duurzaamheid binnen uw organisatie. Daarbij kunt u nog meer doen, zoals het vervangen van de huidige verlichting voor LED-verlichting. Dit biedt bovendien op jaarbasis een flinke besparing en zal hierdoor resulteren in een lagere energierekening. En dankzij de materialen die voor de productie van LED-verlichting worden gebruikt, zorgt u ook nog voor een veel hogere duurzaamheid op de werkvloer.

De eerste indruk – wat zegt uw receptie over uw bedrijf?

Bij aankomst in uw bedrijfspand krijgt een (potentiële) klant de eerste indruk van uw bedrijf. En dat is exact het moment waarop u ook echt de juiste eerste indruk moet geven. Als u de verwachtingen van gasten al direct kunt overtreffen, staat u al een flinke stap voor binnen de samenwerking tussen uw bedrijf en deze (nieuwe) klant.

Een eerste indruk kan vanzelfsprekend maar één keer worden gemaakt. En dat is ook exact de reden dat u goed moet nadenken over de samenstelling van uw entree. De meeste bedrijven gebruiken de receptie als entree van het pand, omdat de receptioniste achter de desk eenvoudig kan doorgeven waar iemand naartoe moet, of de persoon waarmee zij een afspraak hebben al aanwezig is en andere belangrijke vragen kan beantwoorden.

We zien de laatste jaren dan ook steeds meer binnen bedrijven dat er gekeken wordt op welke manier de receptie zo goed mogelijk kan worden ingericht, omdat dit er uiteindelijk toe zal leiden dat de gasten altijd de beste indruk krijgen. En zodra zij vanaf de eerste indruk al verrast zijn, zullen de indrukken die u hierna achterlaat ook van een veel hoger niveau zijn.

Zo verbetert u de eerste indruk

Zodra iemand binnenkomt moet deze al direct overtuigd worden; er moet getoond worden wat de identiteit van het bedrijf is. Als de ruimte met receptie er warrig en druk uitziet, leidt dit tot een slechte eerste indruk bij de gast. Hetzelfde geldt voor een vieze omgeving, met overvolle afvalbakken, vieze stoelen om op te zitten en een receptioniste waarvan lijkt dat zij niet om de gasten geeft.

Als u zich herkent in een van deze aspecten dan is het tijd om de eerste indruk van uw gasten te verbeteren. Het is zonde als u niet direct inspeelt op de gast die bij u op kantoor langskomt, dit is namelijk een belangrijk moment voor het sluiten van een deal of om een nieuwe samenwerking aan te gaan. Dus, hoe beter de eerste indruk, hoe groter de kans dat u de klant binnenhaalt of de samenwerking kunt ondertekenen.

Begin daarom bij de samenstelling van de welkomstruimte. Er zijn diverse elementen die u aan deze ruimte kunt toevoegen, om zo te zorgen dat het een betere eerste indruk achterlaat bij de bezoeker. Denk hierbij aan een rustige omgeving, bijvoorbeeld met schilderijen of portretten, een aantal meubels waar gasten tijdens het wachten gebruik van kunnen maken, en natuurlijk een goede desk die de rol van receptie op zich neemt.

Daarbij moet u er ook altijd aan denken dat de receptioniste de eerste persoon is waar de bezoeker bij aankomst in aanraking mee komt. Het is dan ook van groot belang dat u de receptioniste dusdanig opleidt dat zij weten op welke manier zij gasten moeten verwelkomen. Dit begint met de vraag voor wie zij komen, zodat de receptioniste kan aangeven hoe lang het ongeveer zal duren voordat zij opgehaald worden uit de welkomstruimte.

De receptioniste zal ook vragen van de bezoeker moeten beantwoorden. Dit moet altijd met een vriendelijke toon worden gedaan, zodat de bezoeker direct weet dat dit de gemiddelde tone-of-voice binnen het bedrijf is. Het is ook raadzaam om de receptioniste lichtelijk op te leiden en wat informatie over de bedrijfsvoering mee te geven. Een nauw betrokken receptioniste is altijd meer waard dan iemand die automatisch vragen beantwoordt, omdat er veel meer persoonlijkheid in een betrokken persoon zit.