Zo verbetert u de efficiëntie van uw hardwerkende personeel

Uw medewerkers werken op dit moment al hard om te zorgen dat uw onderneming iedere dag een stuk harder kan groeien. Toch is het prettig om net nog even dat extra werk uit de medewerkers te halen, terwijl u geen extra druk op het personeel legt. De efficiëntie van hardwerkende medewerkers heeft een ontzettend grote invloed op de groei van uw bedrijf, dus het is van groot belang dat u zorgt dat alles hier tot in de puntjes is geregeld.

En dat begint allemaal bij het onderzoeken wat uw personeel nu zo productief maakt. Het kan zijn dat u iedere dag begint met een ontzettend motiverende sessie waarin iedere medewerker dusdanig geïnspireerd raakt dat zij ook echt met maximale effectiviteit aan de slag gaan. Of dat u de juiste voeding aan uw medewerkers biedt, of voldoende vakantiedagen, voldoende rust en het juiste salaris.

Al deze onderdelen hebben wel invloed op de productiviteit en het geluk van uw medewerkers, maar het zijn niet de mentale stimulansen die nodig zijn om ook echt iedere dag met maximale motivatie naar het werk te komen. Daar zijn weer andere motivaties voor nodig, welke goed moeten passen bij de medewerker waarbij u een hogere efficiëntie wilt bewerkstelligen.

Hoe werkt efficiëntie?

Als we kijken naar een groot aantal onderzoeken dat de afgelopen jaren is gepubliceerd dan valt er al snel iets op: efficiëntie kan ook echt gemeten worden en zelfs worden verbeterd. Dit is op zichzelf vrij logisch: het is inderdaad zo dat er intrinsieke motivaties zijn die ertoe leiden dat mensen aanzienlijk efficiënter zijn dan zij bijvoorbeeld zelf gewend zijn. Dit heeft te maken met de normen en waarden die het bedrijf wil uitstralen, waarmee zij willen zorgen dat zij ook echt iedere dag het beste uit zichzelf halen en voor de klant doen.

Het verhogen van de efficiëntie begint dan ook bij het overbrengen van deze intrinsieke waardes. Het is belangrijk dat iedereen binnen uw bedrijf op dezelfde lijn zit als het aankomt op de kernpunten die u met uw bedrijf wilt bereiken. Bent u bijvoorbeeld een duurzaam bedrijf? Dan is het belangrijk dat u personeel aanneemt dat duurzaamheid serieus neemt en ook in de privésituatie veel doet om te zorgen dat zij zo duurzaam mogelijk leven.

Juist door deze onderdelen zo dicht mogelijk bij huis te houden, zorgt u dat u een team van medewerkers samenstelt dat ook echt hart voor de zaak heeft. Het overbrengen van intrinsieke waardes is in iedere situatie weer anders, en zo lang u het personeel goed kunt overtuigen om met dezelfde normen en waarden mee te gaan die u als bedrijf wilt uitstralen, kunt u zorgen dat u ook echt het maximale uit uw personeel haalt.

Moet het nog efficiënter?

Een aantal bedrijven vraagt zich af of het inderdaad loont om naar een hogere efficiëntie te werken. Het kan er bijvoorbeeld toe leiden dat men de werkdruk te hoog vindt en hierdoor mentale klachten zoals stress ervaart. Het is aan de onderneming zelf om te zorgen dat er geen limieten worden overschreden bij een medewerker. Zo moet er onder andere worden gekeken naar de juiste manier om de hoeveelheid werk te verdelen en moeten personeelsleden die hard werken bijvoorbeeld voorrang krijgen bij het uitkiezen van vakantiedagen.

Door het personeel beter te belonen bij maximale efficiëntie, zorgt u dat zij zich steeds beter inzetten. Daarbij is het een signaal naar andere medewerkers dat zij ook van deze voordelen gebruik mogen maken wanneer zij met maximale efficiëntie aan het werk gaan.

Zo zorgt u voor een goede werk-privé balans voor uw personeel

Kantoormeubelen

Het is voor uw personeel belangrijk om een omgeving te creëren waarin zij iedere dag met maximale productiviteit kunnen werken. Als werkgever of manager bent u er op deze manier iedere dag zeker van dat uw personeel ook echt dagelijks tot het gaatje gaat om het werk te verrichten.

Een goede werk-privé balans is wat goede medewerkers onderscheidt van de minder goed presterende werknemers. Het is als werkgever ontzettend rendabel om te zorgen dat u de juiste verhoudingen voor uw personeel kunt samenstellen. Dit zorgt net even voor dat kleine duwtje in de rug om te zorgen dat u het personeel zo goed mogelijk kunt motiveren.

Hoe ziet een goede werk-privé balans eruit?

Het begint binnen de werk-privé balans uiteraard bij het werk. Het is aan u om te zorgen dat de medewerker in een omgeving terecht komt waar hij of zij het maximale uit zichzelf kan halen. Dit betekent dat het werk dat zij moeten uitvoeren ook goed bij hun eigen persoonlijkheid en kunde moet passen. Een creatief persoon moet bijvoorbeeld veel meer vrijheid krijgen dan een technisch persoon.

Door het werk als basis te nemen, wordt het eenvoudiger om de werk-privé balans zorgvuldig op te stellen. Iedere week moet er een bepaald aantal uren gemaakt worden, over het algemeen ligt dit tussen de 36 en 40. Dit houdt in dat medewerkers een groot deel van de dag op het werk zijn, en daarom moet het werk dus ook echt als basis genomen worden. Tenslotte besteden we onze meest productieve uren toch echt op kantoor.

Op het werk is het bovendien noodzakelijk om een omgeving te creëren waarin iedere medewerker het iedere dag naar zijn of haar zin heeft. Het is zonde om een omgeving te creëren waarin medewerkers zichzelf helemaal niet kunnen ontplooien. Dit zorgt voor een lagere productiviteit en kost hierom uiteindelijk ontzettend veel geld. Kies er bijvoorbeeld voor om een ergonomische omgeving voor medewerkers te creëren, waarin ergonomisch kantoormeubilair wordt ingezet om te zorgen dat iedere medewerker de juiste houding achter het bureau kan aannemen.

En dan door naar privé

Het lijkt wellicht alsof u als werkgever weinig invloed heeft op het privéleven van het personeel. Toch is niets minder waar, juist doordat een werknemer bij uw bedrijf werkt wordt hun privéleven ontzettend beïnvloed. Denk hierbij aan de activiteiten die zij buiten het werk kunnen ondernemen gekoppeld aan het maandsalaris dat zij ontvangen. Of de vakanties die zij houden, die ook weer afhankelijk zijn van het budget dat zij hiervoor opstellen.

Door op het werk alles tot in de puntjes te regelen, helpt u uw medewerkers om ook in het privéleven te zorgen dat alles goed is geregeld. Dit houdt bijvoorbeeld in dat medewerkers gezonder eten op het moment dat u ook gezonde lunches op kantoor verzorgt. Of medewerkers die vaker een dagje uit gaan omdat u een goede teambuildingdag voor het hele team heeft georganiseerd.

U kunt hierdoor flinke invloed hebben op het privéleven, en daarmee ook de werk-privé balans die uw medewerkers hierbij aanhouden. Als u zorgt dat het op kantoor helemaal naar wens is voor iedere medewerker, dan kunt u ervoor zorgen dat zij ook in de privésituatie altijd het maximale uit zichzelf zullen halen.

4 Manieren om focus op kantoor te stimuleren en te verbeteren

De productiviteit die u gedurende de dag ervaart heeft te maken met de focus die u bij uzelf kunt opbrengen. Focus is een van de belangrijkste onderdelen van de gemiddelde werkdag. Zonder focus is het bijna niet mogelijk om de gewenste taken uit te voeren, dus het loont altijd om te kijken wat u zelf kunt doen om deze focus op te wekken.

Wij helpen u graag om het maximale uit uzelf en uw personeel te halen. Dit doen wij niet alleen door hoogkwalitatieve ergonomische kantoormeubelen te leveren, dit doen wij ook door middel van het geven van tips en nieuwe inzichten. Daarom leest u in dit artikel 4 manieren om de focus op kantoor verder te stimuleren en daarbij te verbeteren.

#1 Ruim allereerst uw bureau op

Een schoon bureau is een essentieel onderdeel voor uw focus. Het is lastig om de juiste focus op te brengen wanneer het bureau vol met rommel en papieren ligt. Ieder stukje afval en ieder stukje papier brengt afleiding met zich mee. Dit is niet alleen terug te zien in de mate van werk die u uitvoert, het is ook te zien in het soort werk waarmee u aan de slag gaat. Het is menselijk om aan de slag te gaan met de dingen die zich om ons heen bevinden. En al die stapels papieren en andere objecten leiden keer op keer tot een verkeerde mentaliteit.

Zorg er daarom voor dat uw bureau zo veel mogelijk is opgeruimd. Dit draagt niet alleen bij aan een betere focus, het zorgt ook voor een beter overzicht wanneer u voor langere tijd achter uw bureau plaatsneemt.

#2 Maak een lijst van uw meest productieve plekken

Het kan zijn dat u de gelegenheid heeft om op verschillende plekken te werken. Indien dit het geval is, is het raadzaam te kijken op welke plekken u zo productief mogelijk kunt werken. Dit is bijvoorbeeld eenvoudig terug te zien op de takenlijsten die u de afgelopen weken heeft opgemaakt. Kijk of er een relatie is tussen de hoeveelheid taken die u die dag heeft uitgevoerd en de locatie. Het kan voorkomen dat u op een bepaalde locatie twee keer zo veel werk kunt uitvoeren. Het loont op dat moment om te zorgen dat u vaker op deze locatie kunt werken, zodat u steeds vaker een zo productief mogelijke dag heeft.

#3 Doe specifieke taken op specifieke plekken

Ons brein is uitstekend in verbindingen leggen. We kunnen ons brein daarom leren om een bepaald gevoel te creëren bij een specifieke locatie. En dat is vooral handig als u regelmatig dezelfde taken moet uitvoeren. Door uw brein te trainen dat er op deze locatie zo productief mogelijk wordt gewerkt, komt u keer op keer in de juiste mentaliteit zodra u deze locatie weer betreedt.

Zo wordt het steeds eenvoudiger om de gewenste mate van focus op te roepen zodra u op deze locatie bent. Dit resulteert al snel in een grotere hoeveelheid werk die wordt uitgevoerd, en dat is vanzelfsprekend alleen maar voordelig.

#4 Deel specifieke activiteiten op over verschillende apparaten

Het komt regelmatig voor dat social media-kanalen via de werkcomputer worden bezocht. Dit is echter een probleem, want hiermee wordt de balans verstoort. In ons brein wordt de koppeling gemaakt dat dit apparaat niet specifiek voor productief werk gebruikt hoeft te worden, en dat is vanzelfsprekend niet handig. Het is beter om social media-kanalen op tablets of telefoons te bezoeken, omdat hier vaak geen taken voor zijn die met de maximale productiviteit moet worden uitgevoerd.

Zo kunt u uw taken beter prioriteren op uw werkdagen

Het aanbrengen van prioriteit in de taken die u op een werkdag moet uitvoeren lijkt soms lastig. Uiteindelijk draait het maar om één onderdeel: zorgen dat de belangrijkste taken als eerst zijn afgerond, zodat u daarna met de minder belangrijke taken aan de slag kunt. Het is hierbij slim om de belangrijkste taken zo vroeg mogelijk op de dag uit te voeren, zodat u hierna voldoende tijd heeft om de minder belangrijke taken ook op dezelfde werkdag mee te nemen.

Maar bij het aanbrengen van prioriteit in uw werkdag zijn er een aantal onderdelen waar u op moet letten. Het is onder andere belangrijk onderscheid te maken tussen belangrijk en niet-belangrijk. Dit lijkt eenvoudig, maar als u uw takenlijst nogmaals bekijkt dan is de kans groot dat er een aantal taken als ‘belangrijk’ zijn bestempeld terwijl deze eigenlijk niet van groot belang zijn op deze dag.

Begin met de zware taken

Zware taken zijn taken die veel van uw hersenvermogen vereisen. Dit zijn bijvoorbeeld taken waarbij u veel moet hoofdrekenen, moet brainstormen of echt heel goed bij moet opletten. Uit onderzoek blijkt dat onze hersenen gedurende de eerste uren dat wij wakker zijn het meest productief zijn. Dit houdt in dat ons brein op dat moment klaar is om deze zware taken uit te voeren. Behoud deze energie dan ook zodat u de zware taken als eerst van de lijst kunt halen.

Het lijkt wellicht lastig om uit te zoeken wat nu een zware taak is. Daar kunt u het volgende voor aanhouden: als een taak minimaal één uur aan absolute focus vereist, dan is dit een taak die als ‘zwaar’ bestempeld kan worden. En dat betekent dus dat deze het beste in de ochtend kan worden uitgevoerd, om zo vertragingen in de opdracht of het project te voorkomen.

Houd de middelmatige taken in het midden

Taken die minder hersenvermogen vereisen kunnen het beste aan het begin van de middag worden ingepland. Dit zijn taken waarbij het brein niet continu alert hoeft te zijn, waardoor het een stuk eenvoudiger wordt om met minder focus taken uit te voeren. Uiteindelijk draait het binnen de concentratie volledig om de energie die u op dat moment van de dag heeft om te zetten naar werk.

Middelmatige taken zijn taken die wat minder prioriteit hebben, deze mogen dan ook wat lager op de takenlijst worden genoteerd. Dit zijn taken die u pas kunt uitvoeren – of waarbij u denkt dat u deze pas hoeft uit te voeren – zodra de zware taken volledig zijn uitgevoerd. Het is dan ook bijzonder eenvoudig om een lijstje met zware en middelmatige taken te maken.

Eindig met de simpele taken

We hebben allemaal een aantal taken op onze takenlijst staan die niet de hoogste prioriteit hebben, maar toch moeten gebeuren. Een rekening scannen, een factuur sturen, en talloze andere activiteiten hoeven niet hoog op de lijst te staan. Dit zijn taken waarbij het hersenvermogen niet noodzakelijk is, en deze kunnen daarom het beste aan het eind van de dag worden ingepland. Dit draagt bij aan een betere productiviteit, omdat deze taken geen enkele focus vereisen. Bovendien verspeelt u hier ook geen energie meer mee, omdat het inmiddels al bijna tijd is om naar huis te gaan.

Dit zijn de beste manieren om uw productiviteit al voor 08:00 te verlagen

zit sta bureau

Zodra u op kantoor aankomt, bent u natuurlijk zo productief mogelijk. En daar komt nog best een en ander bij kijken. Het is tenslotte niet gemakkelijk om iedere dag te zorgen dat u ook echt op het beste niveau kunt presteren. Toch zijn er een aantal aspecten waar u op moet letten op het moment dat u ook echt goed wilt functioneren.

Het begint al in de ochtend. Als u de juiste gang van zaken kunt samenstellen, zult u een aanzienlijk verschil merken op het gebied van productiviteit. En dat is niet zomaar: de ochtend is essentieel als het op productiviteit op de werkdag aankomt. Er zijn in de ochtend ook een aantal dingen die u het liefst wilt vermijden. En daar gaan wij in dit artikel wat dieper op in.

In dit artikel delen wij meerdere manieren waarop u ervoor kunt zorgen dat u uw productiviteit al voordat u achter uw bureau zit kunt verlagen. Neem deze tips goed in u op, zodat u deze kunt gebruiken om meer uit uw werkdagen te halen.

Blijf wat langer in uw bed liggen

Uit bed komen is over het algemeen de eerste beslissing die wij op een dag maken. Als u na uw wekker nog wat langer in uw bed blijft liggen, geeft u uw brein direct het idee dat u activiteiten met moeite gaat uitstellen. En dit is dan ook de motivatie die de rest van de dag in uw hoofd blijft hangen, waardoor u aanzienlijk minder gedaan kunt krijgen.

Kies er daarom iedere ochtend gewoon voor om direct het bed uit te stappen als de wekker gaat. Het is soms prettig om even wat langer te blijven liggen, maar uit diverse onderzoeken blijkt dat het beter is om dit alleen tot het weekend te beperken.

Eet geen ontbijt

Ons lichaam heeft vanaf het eerste moment van de dag voldoende energie nodig om goed te functioneren. Wanneer u al in de ochtend voeding overslaat, kan dit er later in de ochtend toe leiden dat u niet de stoffen in uw lichaam heeft die nodig zijn om het maximale uit de dag te halen. En dat is dan ook ontzettend vervelend.

Eet u wel ontbijt, maar is dit vaak in de vorm van suikerrijke ontbijtgranen of vergelijkbare voeding? Dan raden wij aan het ontbijt te vervangen door meer vitamine- en mineraalrijke voeding. Denk hierbij aan groenten, fruit, eventueel een klein beetje brood, eieren en ook zuivel.

Ga met zo veel mogelijk haast naar werk toe

Haast is een echte productiviteitskiller. Het is een van de meest effectieve manieren om te zorgen dat u gedurende de dag geen enkele mentale kracht ervaart om te zorgen dat u al het werk kunt afronden. En dat is ontzettend zonde.

Zorg ervoor dat u in de ochtend geen haast hoeft te ervaren. Een bekend spreekwoord is “Wie 5 minuten eerder van huis weggaat, hoeft nooit te rennen”. En dat is dan ook een houding die u zelf ook kunt aannemen. Haast u niet langer, maar zorg simpelweg dat u altijd op tijd vertrekt.

Zo houdt u uw personeel productief tijdens een kantoorverhuizing

Team-werkplek-4-poot

Na langere tijd in uw huidige kantoorpand te hebben gezeten, is het tijd om naar een andere locatie te verhuizen. Een verhuizing brengt ontzettend veel logistieke aspecten met zich mee, waardoor het een tijdrovende klus kan worden. Daarnaast moet u ook nog eens kijken wat u kunt doen om te zorgen dat uw personeel gewoon aan het werk kan blijven terwijl de verhuizing plaatsvindt.

Wij weten hoe moeilijk het kan zijn om een kantoorverhuizing te regelen, en voorzien u in dit artikel daarom graag van een aantal adviezen die bijdragen aan een voorspoedige verhuizing. Zo bespaart u niet alleen tijd, u kunt hiermee ook nog eens zorgen dat uw medewerkers ontzettend productief blijven en dat de gebruikelijke bedrijfsprocessen op juiste wijze blijven draaien.

Is het tijd voor nieuw kantoormeubilair?

Een groot aantal bedrijven kiest ervoor om bij een verhuizing ook direct over te stappen op nieuw kantoormeubilair. Dit is een zeer voordelige optie op het moment dat u gaat verhuizen, want hiermee voorkomt u dat het personeel voor langere tijd een zeer onproductieve tijd meemaakt. Door het nieuwe kantoormeubilair al op de nieuwe locatie te plaatsen, zorgt u dat het personeel hier gewoon productief aan het werk kan.

Het aankopen van nieuw kantoormeubilair scheelt dan ook ontzettend veel tijd. Daarbij kunt u kantoormeubilair inzetten om te zorgen dat de gemiddelde productiviteit van uw medewerkers omhoog schiet. Dankzij ergonomisch kantoormeubilair zorgt u voor de juiste zithouding voor uw personeel, zodat zij niet langer vervelende lichamelijke klachten ervaren, en daardoor aanzienlijk productiever zullen zijn.

Hoe staat het verhuisschema ervoor?

Het is gebruikelijk om tijdens een kantoorverhuizing een specifiek schema op te bouwen waarin is opgenomen op welke dagen bepaalde onderdelen worden opgeleverd, vervoerd, ingepakt of opgezet. Dankzij een goede planning kunt u het aanzienlijk eenvoudiger maken om de beste dagen uit te kiezen en hiermee zo min mogelijk overlast voor uw bedrijf en uw personeel te ervaren.

Ga daarom altijd in gesprek met het verhuisbedrijf om te zorgen dat de kantoorverhuizing op de juiste manier kan worden uitgevoerd. Het verhuisbedrijf kan eventueel al een verhuisschema voor u opmaken. Let hierbij wel altijd goed op dat u het schema aanpast op basis van de oplevering van het nieuwe kantoormeubilair, zodat uw personeel niet op een kantoor aankomt waar het meubilair op dat moment nog mist.

Zorg snel voor de juiste voorzieningen

Niet alleen kantoormeubilair is essentieel om uw medewerkers zo productief mogelijk te laten werken. Er zijn nog diverse andere aspecten die invloed hebben op de mate van productiviteit. Denk hierbij aan de drankjes die het personeel nuttigt. Uit onderzoek blijkt dat medewerkers die koffie, groene thee en water drinken aanzienlijk productiever zijn dan medewerkers die de hele dag suikerrijke drankjes drinken. Het is hierom raadzaam om te zorgen dat uw personeel eenvoudig deze drankjes kan krijgen, want dit voorkomt dat u op termijn te maken krijgt met minder productiviteit bij uw personeel.

Hoe productiviteit uw omzet kan verhogen zonder hoge kosten te maken

Productiviteit, het is voor steeds meer bedrijven een belangrijk onderdeel van de dagelijkse gang van zaken geworden. Toch blijft de term iets ontastbaars hebben, want productiviteit is over het algemeen moeilijk te meten. Het is hierom goed om te weten wat uw bedrijf kan doen om te zorgen dat er een betere focus komt.

De productiviteit van het personeel is essentieel bij de groei van uw organisatie. Tenslotte geldt dat hoe productiever uw werknemers zijn, hoe meer werk er uiteindelijk kan worden uitgevoerd. Door een beter inzicht in de manieren van het verhogen van de productiviteit te krijgen, kunt u eenvoudig zorgen dat uw bedrijf hier veel meer uithaalt dan het op dit moment doet.

Hoe werkt productiviteit?

Laten we allereerst naar de kern van productiviteit kijken: wat zorgt er nu voor dat de ene werknemer iedere dag op maximaal niveau kan presteren, terwijl andere medewerkers wellicht maar 1 of 2 dagen per week op hun topniveau kunnen werken? Dat heeft volledig te maken met de routines, gewoontes en zelfs de voeding die medewerkers inzetten in hun privéleven. Een werknemer die veel tijd steekt in zelfontwikkeling en er een gezond dieet op nahoudt is productiever dan een werknemer die in zijn of haar vrije tijd ontzettend veel stress ervaart en er hierdoor ook een ontzettend slecht voedingspatroon op aanhoudt.

Productiviteit is opgebouwd uit verschillende kernelementen, waarbij de volgende drie factoren als kern worden aangehouden: zorgen dat men het maximale uit de vrije tijd haalt, zorgen dat men zowel in privésferen als op het werk gelukkig is, en zorgen dat men iedere dag de juiste voeding binnenkrijgt die aansluit bij de eigen levensstijl. U kunt zich voorstellen dat een medewerker die iedere dag met een vette hap luncht over het algemeen minder werk gedaan krijgt dan een medewerker die een gezonde salade met veel vitaminen en mineralen nuttigt.

Hoe investeert u in productiviteit?

Het goede nieuws is dat u als onderneming kunt zorgen dat uw medewerkers ook echt zo productief zijn als u zelf graag ziet. Als u op dit moment kampt met een inzinking met betrekking tot de hoeveelheid werk die wordt uitgevoerd, dan is het allereerst verstandig om te zorgen dat u meer over de invulling van de genoemde factoren leert. Dan leert u al snel dat het aanbieden van een pauze per dag, eventueel met het doel om een middagdutje te doen, een van de meest interessante investeringen is die u kunt doen.

Investeren in productiviteit betekent dat u inzet op de toekomst van uw onderneming. Door deze maand al kleine stappen te nemen om de productiviteit van medewerkers te verhogen, kunt u eenvoudig zorgen dat u binnen het komende jaar ontzettend grote stappen neemt. Let er hierbij wel altijd op dat u de veranderingen geleidelijk op de werkvloer doorvoert. Dit zorgt voor minder irritatie bij uw personeel, waardoor het ook een stuk eenvoudiger zal zijn om al deze veranderingen op deze termijn vol te houden.

Uw omzet verhogen met productiviteit

Stel u eens voor dat iedere medewerker minimaal 10% extra werk kan opleveren. Dat betekent al een ontzettend groei voor uw eigen onderneming. Als u de verschillende factoren van productiviteit zo goed mogelijk kunt invullen, zorgt u daarmee voor een snelle groei van uw onderneming en kunt u eenvoudig zorgen dat u tegen een lage investering een hoge return zult behalen. En daar kunt u als ondernemer ontzettend tevreden mee zijn.

Productiviteit is het kernwoord voor veel bedrijven, maar waarom?

Als er gekeken wordt naar de progressie binnen de zakelijke wereld dan is productiviteit al enkele jaren een essentieel onderdeel bij grote organisaties. Bedrijven zoals Google doen er bijvoorbeeld alles aan om te zorgen dat het eigen personeel met een zo hoog mogelijke productiviteit aan het werk kan.

Toch is het verhogen van de productiviteit allang niet meer beperkt tot de giganten; steeds meer kleine bedrijven begrijpen de essentie van productiviteit. Als er kan worden gezorgd dat het personeel productiever is dan kan hiermee ook worden gezorgd dat men projecten sneller afrondt, klanten meer tevreden zijn en ook vervolgprojecten sneller worden binnengehaald.

Kortom, het loont om naar de productiviteit binnen uw organisatie te kijken. En daar helpen wij u graag bij. Daarom leest u in dit artikel meer over het verbeteren van de productiviteit.

Productiviteit bij Google en andere giganten

Het eerste wat een Google-medewerker ziet als zij op kantoor aankomen is een wasserette met stomerij. Dit is niet een extra bedrijf dat Google aan het ontwikkelen is, het is een interne organisatie die ervoor zorgt dat medewerkers tijd en geld kunnen besparen op hun was. Een eigen was doen kost al snel aardig wat tijd, en het is eenvoudig om dit even te laten liggen. Toch wordt de taak in het hoofd opgeslagen, en bij een aantal opgeslagen taken zit het hoofd al vol.

Om te zorgen dat medewerkers hier niet langer last van ondervinden, is Google gaan kijken of zij dit konden verbeteren. Tenslotte is het zo dat medewerkers beter werk leveren als zij niet aan de kleine dingen hoeven te denken, maar gewoon vrijuit kunnen werken en op deze manier voor een hoge productiviteit zorgen. Met het aanbieden van een interne wasserette en stomerij zorgt Google dus direct voor een hogere productiviteit bij het eigen personeel.

En niet alleen Google pakt onderdelen zoals deze op. Steeds meer bedrijven zoeken uit op welke manier de productiviteit kan worden verhoogd, zodat de medewerkers iedere dag het maximale uit zichzelf halen. Zo bieden steeds meer bedrijven gezonde lunches aan, omdat deze gezonde lunches ervoor zorgen dat medewerkers aanzienlijk beter presteren tijdens de middaguren.

Productiviteit bij uw eigen organisatie

U hoeft vanzelfsprekend niet een eigen wasserette en stomerij te openen om meer uit uw eigen personeel te halen. Het is ook mogelijk om tegen een veel lagere prijs en met veel minder investeringen voor een hogere productiviteit te zorgen. Wij schreven hier eerder al meer artikelen over, waaronder over het verbeteren van de productiviteit door ergonomie op uw eigen werkvloer door te voeren. Uit onderzoek blijkt dat men productiever is als er tijdens het werk een goede zithouding wordt aangehouden, en ergonomische kantoormeubelen dragen hier actief aan bij.

Zelfs voor kleine organisaties geldt dat het veranderen van kleine details binnen de bedrijfsvoering eenvoudig voor een hogere productiviteit kan zorgen. Is er vandaag iets dat u kunt doen om te zorgen dat uw medewerkers meer tevreden zijn en ook minder stress ervaren? Dit kan door de werkplekken aan te passen, voor een goede bak koffie te zorgen of een meeting met het hele team te houden. Wat u ook doet, als het de stress bij werknemers verlaagt en ook zorgt voor een tevreden gevoel bij medewerkers, dan weet u zeker dat u goed zit en dat het bijdraagt aan een sterkere groei binnen uw organisatie.

5 Tips om een stressvrije omgeving op kantoor samen te stellen

Stress is nog steeds een groot probleem voor medewerkers. De mate van stress hangt van verschillende factoren af, maar één ding is zeker: medewerkers met stress presteren minder goed en kunnen daarbij verliesgevend zijn voor uw bedrijf. Het is hierom van groot belang dat u op de juiste wijze kunt zorgen voor een kantooromgeving waarin de mate van stress zo laag mogelijk zal zijn.

En er zijn gelukkig diverse manieren waarop u dit voor elkaar kunt krijgen. Zo is het bijzonder eenvoudig om te zorgen dat de mate van stress verlaagd wordt, en dit tegen redelijke kosten voor elkaar te krijgen. Wij helpen u graag meer uit uw personeel te halen, en schrijven daarom vandaag over 5 tips die leiden tot een stressvrije omgeving op kantoor.

1. Geef gestresste medewerkers de rust die zij nodig hebben

Laten we allereerst kijken naar de beste manier om de mate van stress voor alle medewerkers te verlagen: zorgen dat de medewerkers met de meeste stress de rust krijgen die zij op dit moment verdienen. En dat is gemakkelijk door te voeren op uw werkvloer. Geef de medewerkers met de meeste stress de rust en ook juiste begeleiding om de mate van stress te verlagen. Denk hierbij aan een aantal dagen vrij en eventueel een coach die helpt om de mate van stress in het hoofd te verlagen.

2. Organiseer elke dag een goede lunch

De mate van stress is onder andere afhankelijk van de soort voeding die men binnenkrijgt. Dit betekent dat u uw personeel ook de beste voeding moet kunnen bieden. Organiseer hierom elke dag een goede lunch waarin de medewerkers de voedingsstoffen binnenkrijgen die nodig zijn om op maximaal niveau te presteren. Denk hierbij aan een gezonde lunch bestaande uit salades, weinig koolhydraten en voldoende gezonde vetten.

3. Forceer medewerkers om pauze te nemen

Stress is over het algemeen een gevolg van een opeenhoping aan gedachten in het hoofd. Te veel gedachten kunnen leiden tot een muur in het hoofd, waardoor de goede gedachten niet meer de tijd en ruimte krijgen die nodig is om goed te presteren. Dit kunt u voorkomen door het personeel iedere dag geforceerd pauze te laten nemen. Het zijn over het algemeen namelijk medewerkers die zich overrompeld voelen door het werk die geen pauze nemen, waardoor hun stressniveau’s aanzienlijk hoger zijn dan die van hun collega’s.

4. Houd alle personeelsleden goed in de gaten

Daarbij loont het om iemand aan te nemen die het personeel goed in de gaten houdt en regelmatig met het personeel praat over de mate van stress die zij ervaren. Veel medewerkers hebben er moeite mee om de mate van stress die zij ervaren te delen met de baas zelf. Daarom is het beter om hier iemand voor aan te nemen, medewerkers worden dan wat meer open wanneer zij het moeten hebben over de stress die zij op het werk ervaren.

5. Zorg voor het juiste kantoormeubilair

Een stressvrije omgeving moet goed inspelen op de talloze factoren die invloed hebben op stress. Een bekende reden van stress is een verkeerde zithouding achter het bureau. Dit kan zowel op korte als lange termijn tot allerlei problemen leiden, waaronder lichamelijke klachten. Een verkeerde zithouding is gelukkig eenvoudig op te lossen door gebruik te maken van ergonomisch kantoormeubilair. Met dit meubilair kunt u in een handomdraai zorgen voor de meest ideale productiviteit en zorgt u er ook voor dat de mate van stress onder het personeel aanzienlijk wordt verminderd.

4 Manieren om het beste uit uw personeel te halen

Bent u iedere dag bezig om het beste uit uw personeel te halen? De meeste werkgevers zijn er 100% van overtuigd dat zij iedere dag het maximale doen om te zorgen dat de medewerkers met maximale motivatie, inspiratie en tevredenheid werken. Toch is het vaak zo dat er, als het personeel hierom wordt gevraagd, wordt aangegeven dat zij zich niet op alle vlakken gehoord voelen.

Het is voor de meeste bedrijven dan ook raadzaam dat zij zorgen dat het personeel veel meer kan uitvoeren. Hoe productiever het personeel uiteindelijk is, hoe sneller projecten worden afgeleverd. En dit leidt niet alleen tot meer motivatie bij het personeel, het zorgt ook voor meer tevredenheid bij uw eigen klanten. Het loont daarom altijd om te investeren in uw personeel. In dit artikel geven wij u graag 4 manieren om te zorgen dat u ook echt iedere dag het beste uit uw personeel kunt halen.

#1 Bied altijd de juiste vergoeding

Iedere medewerker wil zich gewaardeerd voelen. En dat begint allemaal bij de vergoeding die tegenover het werk staat. Het is namelijk zeer onprettig om niet op de juiste wijze te worden beloond voor het werk dat wordt verzet. Voorkom hierom dat het personeel zich achtergesteld voelt en zorg dat zij altijd salaris ontvangen dat conform is met hun expertise en het werk dat zij uitvoeren.

Het loont daarbij ook om uw personeel diverse extra’s te bieden. Al decennialang kiezen bedrijven ervoor om voordelen zoals lease auto’s, vakantiegeld en een dertiende maand te hanteren. En als werkgever kunt u daar nog talloze voordelen aan vastplakken, zodat u ook echt het maximale uit uw personeel haalt.

#2 Zorg voor de juiste werkomgeving

U haalt pas echt het maximale uit uw personeel op het moment dat uw medewerkers op de juiste plek werken. En daar moet u als werkgever dan ook voor zorgen, want zonder u zijn uw personeelsleden tenslotte niets. Het samenstellen van een ideale werkomgeving is voor veel bedrijven nog steeds een mysterie, en dat is zonde. Het komt namelijk op een aantal dingen neer.

Het is allereerst belangrijk om de omgeving zo stil mogelijk in te richten. Houd daarbij rekening met de behoeftes van het personeel, zoals voeding en drankjes. Zorg voor lekkere koffie en thee en maak het de medewerkers zo eenvoudig mogelijk om zo veel mogelijk met het werk bezig te zijn.

#3 Organiseer de juiste evenementen

Het is voor uw personeel natuurlijk prettig om elkaar te leren kennen. Dit geldt niet alleen op het moment dat zij voor de eerste keer voor u aan het werk gaan, dit moet ook op de langere termijn gestimuleerd worden. Door regelmatig evenementen voor uw medewerkers te organiseren helpt u hen een handje om elkaar beter te leren kennen. Dit versterkt de banden tussen de verschillende medewerkers en zorgt hierdoor voor een hogere motivatie om maximaal te presteren.

#4 Zorg dat uw personeel geen stress ervaart

Als u echt het maximale uit uw personeel wilt halen dan is het raadzaam om te zorgen dat zij op geen enkel moment stress ervaren. Dit kan voor sommige bedrijven nog een lastig punten worden, omdat er toch altijd stressvolle situaties op het werk ontstaan. Als u de drie manieren hierboven inzet dan zorgt u al voor veel meer output van uw medewerkers, en het verlagen van de stressniveau’s op kantoor draagt hier alleen nog maar meer aan bij.