Heeft de kantooromgeving echt invloed op de productiviteit?

Werkplek

We horen steeds meer over de kantooromgeving en waarom deze moet worden aangepast. De productiviteit staat hier over het algemeen centraal; bedrijven willen er tenslotte voor zorgen dat het personeel altijd met maximale productiviteit kan werken, zodat zij iedere dag het maximale uit zichzelf haalt. En het is inderdaad zo dat de kantooromgeving hier grote invloed op heeft.

Een goede omgeving op kantoor leidt er namelijk toe dat het personeel aanzienlijk productiever is. Lange tijd werd gedacht dat een zo saai mogelijk kantoor leidt tot een betere focus; er zijn tenslotte geen afleidingen die ertoe kunnen leiden dat het personeel veel minder productief werkt. Toch blijkt de laatste jaren in de praktijk, en ook uit diverse onderzoeken, dat het goed inrichten van een kantooromgeving tot een veel hogere productiviteit leidt.

Productiviteit en de kantooromgeving

Laten we allereerst kijken wat ertoe leidt dat men minder productief is. Een van de grootste redenen is de manier waarop men zit; dit heeft een grote invloed op de spieren en gewrichten van een personeelslid. Als een medewerker niet goed achter het bureau zit dan kan dit al snel leiden tot allerlei pijnen in de rug, nek en schouders. En dit zorgt al snel voor allerlei afleidingen die niet bijdragen aan een betere productiviteit, het gaat juist ten koste van de productiviteit.

Het loont hierom om actief te investeren om de zithouding van het personeel te verbeteren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het vervangen van het huidige meubilair; ergonomisch kantoormeubilair is beter voor de zithouding van het personeel en kan hierdoor veel sneller bijdragen aan een hogere productiviteit dan andere middelen die op dit moment beschikbaar zijn. Daarbij is ergonomisch kantoormeubilair ook ontzettend eenvoudig op de verschillende medewerkers af te stemmen en kunt u met een kleine investering al veel resultaat merken op het gebied van de productiviteit van uw medewerkers.

Kleuren in de kantooromgeving

Dan is er ook nog een element van kleur, welke een grote invloed heeft op de productiviteit van het personeel. De kleuren blauw, groen en wit hebben een bewezen positieve invloed op de mate van werk dat iemand op een dag kan afleveren. Zo zijn omgevingen met deze kleuren aanzienlijk beter voor de hersenen, waardoor de medewerkers de projecten sneller en vaak ook met meer plezier kunnen afronden.

Zelfs geuren hebben invloed op de mate van productiviteit. Zo kan de geur van koffie leiden tot een hogere productiviteit, puur op basis van de associatie die men heeft met koffie. Uit ons eigen verleden blijkt dat koffie leidt tot een actievere mindset, dus zelfs de geur hiervan leidt al tot een snellere uitwerking van projecten. De geur van pepermunt kan ook leiden tot een hogere productiviteit. Door middel van geurcapsules kunt u op een effectieve manier zorgen voor een gelijke verspreiding van de geuren binnen uw kantooromgeving, zodat u alle medewerkers kunt bereiken en zo dus ook alle medewerkers de maximale productiviteit kunt laten ervaren.

5 Tips om de meest productieve persoon te worden die u kent

Productiviteit is waar het vandaag de dag op kantoor om draait. Hoe productiever iemand is, hoe groter de kans dat al het werk dat voor die dag op de takenlijst staat zo snel mogelijk kan worden uitgevoerd. En dat houdt onder andere in dat men die dag meer taken op kan pakken of juist eerder naar huis kan.

Het is prettig als u de beste manieren weet om zo productief mogelijk te worden. Wellicht is er op dit moment een collega waarvan u continu afvraagt hoe zij ervoor zorgen dat zij altijd al het werk in een zeer korte tijd kunnen uitvoeren. Wij hebben in dit artikel daarom een aantal tips op een rij gezet waarmee u ervoor kunt zorgen dat u de meest productieve persoon van uw kantoor kunt worden.

Tip 1: Voorkom allereerst alle afleidingen

Productiviteit begint bij een uitstekende focus, en een uitstekende focus begint bij het verwijderen van alle elementen die ertoe kunnen leiden dat u afgeleid bent. Denk hierbij aan collega’s die af en toe even binnenkomen om vragen te stellen, de koffiejuffrouw die een nieuw bakje koffie wil inschenken of e-mails die binnenkomen.

Dit kunt u het beste voorkomen door te zorgen dat u gedurende een aantal momenten op de dag simpelweg niet gestoord wordt. Sluit eventueel uw kantoor af om te voorkomen dat men de deur opendoet om vragen te stellen, zet al uw e-mailnotificaties uit en geef de koffiejuffrouw aan dat zij het beste op specifieke momenten kan langskomen. Zodra alle afleidingen weg zijn zult u in zeer korte tijd al een groot verschil bemerken.

Tip 2: Schrijf uw takenlijst duidelijk uit

De taken die u op een dag uitvoert waarschijnlijk iedere dag verschillend. Het loont daarom om iedere dag een specifieke takenlijst samen te stellen, waarop u alle belangrijke taken uitschrijft. Zo kunt u al vooraf zien wat de belangrijke taken voor die dag zijn. Daarbij voorkomt het dat er enige verwarring ontstaat over een taak die u wellicht pas morgen hoeft uit te voeren. Zodra een taak is afgerond kunt u daarbij eenvoudig een streep door de taak zetten, zodat u uw hoofd helemaal vrij kunt maken en door kunt gaan met de volgende taak.

Tip 3: Start met de belangrijkste taken

Het is handig om de taken die het meeste denkwerk vereisen al in de ochtend in te plannen. Zo kunt u gedurende deze taken gefocust blijven en voorkomt u dat uw brein er op een gegeven moment geen energie meer voor heeft. Gebruik de momenten met maximale focus zo actief mogelijk, want het draagt actief bij aan een betere hersenwerking en daarbij ook een betere productiviteit.

Tip 4: Neem strategische pauzemomenten

Het is nodig om gedurende de dag af en toe pauze te nemen. Dit draagt simpelweg bij aan een betere rust in uw brein. En wanneer uw belangrijkste taken een sterke hersenwerking vereisen, is het bieden van rust een van de beste dingen die u kunt doen. Probeer in ieder geval ieder uur een pauze van 5 minuten te nemen, zodat u hierna weer met frisse energie met uw taken kunt verdergaan.

Tip 5: Eet lichte maaltijden

Daarbij zijn maaltijden essentieel wanneer u productief wilt blijven werken. Veel mensen kiezen ervoor om een zware lunch te eten, met veel koolhydraten. Dit heeft echter geen positief effect op uw productiviteit. Sterker nog, het kan ertoe leiden dat u gedurende de middag juist veel minder productief bent. Zorg er daarom voor dat u lichte maaltijden eet, en verdeel de maaltijden eventueel op in verschillende porties. Zet eiwitten en gezonde vetten in om zo productief mogelijk te blijven, want u zult hier maximaal de vruchten van plukken.

Huren bij een co-working space: richt uw werkplek in met ergonomie

Kantoormeubelen

Co-working spaces worden steeds populairder nu de meeste mensen een gemakkelijke manier willen om zo productief mogelijk te werken. Deze werkruimtes hebben onder andere tot gevolg dat men in contact komt met een breder netwerk en dat er door middel van kruisbestuiving meer werk wordt verricht.

Het inrichten van een werkplek bij een co-working space moet vaak zelf worden uitgevoerd. Sommige co-working spaces bieden vooraf opgezette werkplekken, maar een groot aantal co-working spaces laat de huurders een eigen werkplek inrichten. En daar heeft u een voordeel: u kunt dan zeker zijn dat u gebruik kunt maken van de beste ergonomische kantoormeubelen.

Uw ergonomische werkplek inrichten

Bij het inrichten van een werkplek moet u vooral rekening houden met ergonomie; dit is de drijfveer achter een hoge productiviteit en draagt bij aan een betere werkdag. Het is dan ook niet zomaar dat steeds meer mensen begrijpen hoe groot het belang van ergonomie is. Binnen sommige bedrijven zijn werknemers zelf verplicht om de werkplek zo ergonomisch mogelijk in te richten.

Het is niet altijd even gemakkelijk om al vanaf de basis rekening te houden met ergonomie. Toch is dit juist de meest effectieve manier om te zorgen dat de werkplek volledig ergonomisch is ingericht.

Zo ziet uw toekomstige werkplek eruit

Het samenstellen van een ergonomische werkplek start altijd bij het juiste bureau. U kunt vrijwel alle kanten op als het aankomt op ergonomische bureau’s; zo is het onder andere mogelijk om voor sta-zit-bureau’s te kiezen waarbij u gebruikmaakt van het voordeel dat u niet te lang hoeft te staan.

Daarbij is het ook van groot belang dat u een goede ergonomische bureaustoel aanschaft. De ergonomische bureaustoel forceert de juiste houding wanneer u achter uw bureau zit. Dit heeft onder andere tot gevolg dat u gedurende de dag veel minder last zult krijgen van schouder- en nekklachten. De kans is groot dat u, zodra u op de co-working space zit, mensen tegenkomt die hier juist wel last van hebben.

Wij raden u ook aan om monitorarmen aan te schaffen, zodat u de ergonomie van uw werkplek nog verder kunt verbeteren. Een monitorarm draagt bij aan beter zicht wanneer u achter uw bureau zit. Zo kan men vandaag de dag zeer eenvoudig zorgen voor de hoogste ergonomie op de werkplek wanneer er gebruik wordt gemaakt van monitorarmen.

Het is ook raadzaam om te kiezen voor een ergonomisch toetsenbord en een ergonomische muis, zodat u eenvoudig kunt voorkomen dat u te maken krijgt met RSI of andere polsklachten. Dit heeft onder andere tot gevolg dat u nooit meer met problemen kampt wanneer u voor langere tijd op uw werkplek werkt. Het is een effectief middel om zo veel mogelijk uit uw dag te halen, zonder veel tijd te hoeven steken in de manier waarop u werkt.

Ergonomie zorgt voor productiviteit

Een co-working space kan nog weleens onnodige afleidingen opleveren. En juist dan is het noodzaak dat u een goed samengestelde werkplek heeft, waarbij u altijd met de maximale productiviteit kunt werken. Zo bent u elke dag productief en loopt u niet langer tegen problemen aan met betrekking tot lichamelijke klachten of gerelateerde lichamelijke blessures.

5 Tips voor Time Management om uw productiviteit te verbeteren

Time Management is een onderdeel van uw werkdag waar vaak nog veel te winnen valt. Een goed schema op het gebied van time management draagt bij aan een betere productiviteit. Daarbij helpt het ook om de kwaliteit van het werk dat u oplevert te verbeteren.

Het samenstellen van een goed schema voor time management kost enige tijd en moeite. Zodra het schema helemaal goed is ingesteld, kunt u er eenvoudig voor zorgen dat u ook echt het maximale eruit haalt. In dit artikel geven wij u daarom een aantal aanwijzingen die zorgen voor een verbeterde samenstelling van uw dag.

Vecht actief tegen uitstellen

Het is eenvoudig om uw werk op een dag uitstellen. Zo kunt u ervoor kiezen om de taken die u normaal gesproken in de ochtend heeft ingepland gewoon in de middag uit te voeren. Dit draagt echter bij aan een incomplete takenlijst, omdat u de dag over het algemeen eindigt met te veel taken die nog openstaan op uw takenlijst.

Uitstellen mag nooit een optie zijn, dus vecht ertegen om uitstelgedrag te vertonen. Uitstelgedrag draagt namelijk alleen maar bij aan een verslechterd schema op uw werkdag. Hoe eerder u de belangrijke taken op uw werkdag uitvoert, hoe groter de kans dat u ook echt alles op uw werkdag kunt uitvoeren.

Verwijder alle afleidingen

Tijdens de werkdag komt u in aanraking met een groot aantal afleidingen. Sociale media, collega’s die vragen hebben, telefoontjes van klanten, en nog veel meer. Het is belangrijk om afleidingen zo veel mogelijk tot een minimum te beperken, omdat deze uiteindelijk kunnen leiden tot een te lange werkdag. Het is tenslotte beter om uw volledige tijd en focus op de taken te richten, zodat deze zo snel mogelijk kunnen worden afgerond.

Begin niet aan multitasken

Multitasken is een van de minst effectieve manieren om werk uit te voeren. Het is niet strategisch om van de ene naar de andere taak te springen zonder hier ook echt een einde aan te knopen. Zorg er daarom voor dat u alle manieren van multitasken kunt uitsluiten en dat u gedurende de dag ook echt het maximale uit uw werkdag weet te halen.

Zorg voor goede deadlines

Deadlines zijn een ideale manier om uzelf te houden aan de werkzaamheden die u zegt te gaan uitvoeren. Wij raden dan ook aan om goede deadlines te hanteren, zodat u iedere dag het maximale uit uw tijd haalt. Deadlines zijn een manier om uzelf altijd gemotiveerd te houden en op deze manier alle taken die u in een week of maand moet uitvoeren ook echt op tijd kunt afronden.

Check niet te vaak uw e-mail

Het verversen van uw inbox is een ideale manier om eenvoudig te worden afgeleid. Voorkom dat u gedurende de dag elke keer naar uw inbox kijkt en op deze manier elke keer naar een andere taak overspringt. Het is slim om specifieke tijden op de dag te kiezen waarop u uw e-mail checkt, en de overige tijd vrij te houden om uw takenlijst af te werken.

5 Manieren waarop een pauze nemen bijdraagt aan een hogere productiviteit

Steeds meer mensen kampen met een te lage productiviteit. Er zijn vandaag zo veel afleidingen op het werk dat het moeilijk is om voor lange tijd op één taak te focussen. Toch is dit nodig op de werkvloer, want alleen dan kunt u alle taken uitvoeren die u op een dag of in een week moet doen.

Het nemen van een pauze wordt door de meeste mensen gezien als een verspilling van tijd. Het is volgens veel mensen niet nodig om af en toe even van de werkplek weg te lopen en kort na te denken over het werk dat u doet. En juist deze mensen kampen met een lagere productiviteit.

Dit is vooral het gevolg van de manier waarop men een pauze ziet: ‘even weg van het bureau’. In dit artikel vertellen wij u graag hoe de pauze toch bijdraagt aan een hogere productiviteit.

1. Pauzes zorgen voor een betere hersenactiviteit

De activiteit van uw hersenen is leidend bij het uitvoeren van de taken die voor vandaag op uw takenlijst staan. Het is daarom fijn als uw hersenen zo goed mogelijk functioneren, want juist dan kunt u zorgen voor de maximale productiviteit. Neem regelmatig een pauze om de hersenen voor korte tijd rust te geven. Het zorgt ervoor dat uw hersenen beter functioneren en dat u gedurende de dag veel meer kunt uitvoeren.

2. Pauzes bieden nieuwe inzichten

Als u regelmatig even wegloopt van uw bureau dan krijgt u veel vaker nieuwe inzichten dan wanneer u dit niet doet. Het is belangrijk om af en toe weg te lopen van het werk wat u doet. Zo kunt u er weer op een nieuwe manier naar kijken. En het zijn juist de kleine pauzes zoals deze die het meeste resultaat opleveren. Dat is niet alleen belangrijk op het moment dat u aan zware taken werkt, het kan ook bijdragen aan een snellere voltooiing van hele kleine taken.

3. Praat even met een collega

Met collega’s praten is altijd een effectieve manier om te zorgen dat u het maximale uit uw werkdag kunt halen. De meeste mensen kiezen er echter voor om gewoon in zichzelf te blijven en niet met collega’s te communiceren. Dit is een valkuil, want het draagt niet bij aan een hogere productiviteit. Sterker nog, in de meeste gevallen leidt het tot een veel lagere productiviteit. Praten met collega’s biedt nieuwe inzichten, ook als het collega’s zijn die niet direct met hetzelfde project bezig zijn.

4. Pauzes geven de tijd om koffie te pakken

Cafeïne, en daarmee ook koffie, is een van de meest effectieve dranken die u op de werkvloer kunt drinken. Het is niet zonder reden dat een groot aantal bedrijven actief investeert in de koffie die zij op de werkvloer aanbieden. Koffie is voor veel bedrijven de draaimotor en is voor werknemers onmisbaar om het maximale uit een dag te halen. Drink regelmatig een bak koffie en merk een significant verschil in uw productiviteit.

5. Pauzes bieden een moment van rust, bijvoorbeeld om te slapen

U kunt er tijdens uw pauze voor kiezen om even rust te nemen en een middagdutje te doen. Een middagdutje is een van de meest effectieve manieren om uw hersenen de tijd te geven om even helemaal bij te komen. Dit draagt bij aan een hogere productiviteit en helpt daarbij om de rest van de dag een stuk actiever te zijn. Slapen is bijzonder effectief, ook al is het maar voor 15 tot 30 minuten.

Zo verbetert u de efficiëntie van uw hardwerkende personeel

Uw medewerkers werken op dit moment al hard om te zorgen dat uw onderneming iedere dag een stuk harder kan groeien. Toch is het prettig om net nog even dat extra werk uit de medewerkers te halen, terwijl u geen extra druk op het personeel legt. De efficiëntie van hardwerkende medewerkers heeft een ontzettend grote invloed op de groei van uw bedrijf, dus het is van groot belang dat u zorgt dat alles hier tot in de puntjes is geregeld.

En dat begint allemaal bij het onderzoeken wat uw personeel nu zo productief maakt. Het kan zijn dat u iedere dag begint met een ontzettend motiverende sessie waarin iedere medewerker dusdanig geïnspireerd raakt dat zij ook echt met maximale effectiviteit aan de slag gaan. Of dat u de juiste voeding aan uw medewerkers biedt, of voldoende vakantiedagen, voldoende rust en het juiste salaris.

Al deze onderdelen hebben wel invloed op de productiviteit en het geluk van uw medewerkers, maar het zijn niet de mentale stimulansen die nodig zijn om ook echt iedere dag met maximale motivatie naar het werk te komen. Daar zijn weer andere motivaties voor nodig, welke goed moeten passen bij de medewerker waarbij u een hogere efficiëntie wilt bewerkstelligen.

Hoe werkt efficiëntie?

Als we kijken naar een groot aantal onderzoeken dat de afgelopen jaren is gepubliceerd dan valt er al snel iets op: efficiëntie kan ook echt gemeten worden en zelfs worden verbeterd. Dit is op zichzelf vrij logisch: het is inderdaad zo dat er intrinsieke motivaties zijn die ertoe leiden dat mensen aanzienlijk efficiënter zijn dan zij bijvoorbeeld zelf gewend zijn. Dit heeft te maken met de normen en waarden die het bedrijf wil uitstralen, waarmee zij willen zorgen dat zij ook echt iedere dag het beste uit zichzelf halen en voor de klant doen.

Het verhogen van de efficiëntie begint dan ook bij het overbrengen van deze intrinsieke waardes. Het is belangrijk dat iedereen binnen uw bedrijf op dezelfde lijn zit als het aankomt op de kernpunten die u met uw bedrijf wilt bereiken. Bent u bijvoorbeeld een duurzaam bedrijf? Dan is het belangrijk dat u personeel aanneemt dat duurzaamheid serieus neemt en ook in de privésituatie veel doet om te zorgen dat zij zo duurzaam mogelijk leven.

Juist door deze onderdelen zo dicht mogelijk bij huis te houden, zorgt u dat u een team van medewerkers samenstelt dat ook echt hart voor de zaak heeft. Het overbrengen van intrinsieke waardes is in iedere situatie weer anders, en zo lang u het personeel goed kunt overtuigen om met dezelfde normen en waarden mee te gaan die u als bedrijf wilt uitstralen, kunt u zorgen dat u ook echt het maximale uit uw personeel haalt.

Moet het nog efficiënter?

Een aantal bedrijven vraagt zich af of het inderdaad loont om naar een hogere efficiëntie te werken. Het kan er bijvoorbeeld toe leiden dat men de werkdruk te hoog vindt en hierdoor mentale klachten zoals stress ervaart. Het is aan de onderneming zelf om te zorgen dat er geen limieten worden overschreden bij een medewerker. Zo moet er onder andere worden gekeken naar de juiste manier om de hoeveelheid werk te verdelen en moeten personeelsleden die hard werken bijvoorbeeld voorrang krijgen bij het uitkiezen van vakantiedagen.

Door het personeel beter te belonen bij maximale efficiëntie, zorgt u dat zij zich steeds beter inzetten. Daarbij is het een signaal naar andere medewerkers dat zij ook van deze voordelen gebruik mogen maken wanneer zij met maximale efficiëntie aan het werk gaan.

Zo zorgt u voor een goede werk-privé balans voor uw personeel

Kantoormeubelen

Het is voor uw personeel belangrijk om een omgeving te creëren waarin zij iedere dag met maximale productiviteit kunnen werken. Als werkgever of manager bent u er op deze manier iedere dag zeker van dat uw personeel ook echt dagelijks tot het gaatje gaat om het werk te verrichten.

Een goede werk-privé balans is wat goede medewerkers onderscheidt van de minder goed presterende werknemers. Het is als werkgever ontzettend rendabel om te zorgen dat u de juiste verhoudingen voor uw personeel kunt samenstellen. Dit zorgt net even voor dat kleine duwtje in de rug om te zorgen dat u het personeel zo goed mogelijk kunt motiveren.

Hoe ziet een goede werk-privé balans eruit?

Het begint binnen de werk-privé balans uiteraard bij het werk. Het is aan u om te zorgen dat de medewerker in een omgeving terecht komt waar hij of zij het maximale uit zichzelf kan halen. Dit betekent dat het werk dat zij moeten uitvoeren ook goed bij hun eigen persoonlijkheid en kunde moet passen. Een creatief persoon moet bijvoorbeeld veel meer vrijheid krijgen dan een technisch persoon.

Door het werk als basis te nemen, wordt het eenvoudiger om de werk-privé balans zorgvuldig op te stellen. Iedere week moet er een bepaald aantal uren gemaakt worden, over het algemeen ligt dit tussen de 36 en 40. Dit houdt in dat medewerkers een groot deel van de dag op het werk zijn, en daarom moet het werk dus ook echt als basis genomen worden. Tenslotte besteden we onze meest productieve uren toch echt op kantoor.

Op het werk is het bovendien noodzakelijk om een omgeving te creëren waarin iedere medewerker het iedere dag naar zijn of haar zin heeft. Het is zonde om een omgeving te creëren waarin medewerkers zichzelf helemaal niet kunnen ontplooien. Dit zorgt voor een lagere productiviteit en kost hierom uiteindelijk ontzettend veel geld. Kies er bijvoorbeeld voor om een ergonomische omgeving voor medewerkers te creëren, waarin ergonomisch kantoormeubilair wordt ingezet om te zorgen dat iedere medewerker de juiste houding achter het bureau kan aannemen.

En dan door naar privé

Het lijkt wellicht alsof u als werkgever weinig invloed heeft op het privéleven van het personeel. Toch is niets minder waar, juist doordat een werknemer bij uw bedrijf werkt wordt hun privéleven ontzettend beïnvloed. Denk hierbij aan de activiteiten die zij buiten het werk kunnen ondernemen gekoppeld aan het maandsalaris dat zij ontvangen. Of de vakanties die zij houden, die ook weer afhankelijk zijn van het budget dat zij hiervoor opstellen.

Door op het werk alles tot in de puntjes te regelen, helpt u uw medewerkers om ook in het privéleven te zorgen dat alles goed is geregeld. Dit houdt bijvoorbeeld in dat medewerkers gezonder eten op het moment dat u ook gezonde lunches op kantoor verzorgt. Of medewerkers die vaker een dagje uit gaan omdat u een goede teambuildingdag voor het hele team heeft georganiseerd.

U kunt hierdoor flinke invloed hebben op het privéleven, en daarmee ook de werk-privé balans die uw medewerkers hierbij aanhouden. Als u zorgt dat het op kantoor helemaal naar wens is voor iedere medewerker, dan kunt u ervoor zorgen dat zij ook in de privésituatie altijd het maximale uit zichzelf zullen halen.

4 Manieren om focus op kantoor te stimuleren en te verbeteren

De productiviteit die u gedurende de dag ervaart heeft te maken met de focus die u bij uzelf kunt opbrengen. Focus is een van de belangrijkste onderdelen van de gemiddelde werkdag. Zonder focus is het bijna niet mogelijk om de gewenste taken uit te voeren, dus het loont altijd om te kijken wat u zelf kunt doen om deze focus op te wekken.

Wij helpen u graag om het maximale uit uzelf en uw personeel te halen. Dit doen wij niet alleen door hoogkwalitatieve ergonomische kantoormeubelen te leveren, dit doen wij ook door middel van het geven van tips en nieuwe inzichten. Daarom leest u in dit artikel 4 manieren om de focus op kantoor verder te stimuleren en daarbij te verbeteren.

#1 Ruim allereerst uw bureau op

Een schoon bureau is een essentieel onderdeel voor uw focus. Het is lastig om de juiste focus op te brengen wanneer het bureau vol met rommel en papieren ligt. Ieder stukje afval en ieder stukje papier brengt afleiding met zich mee. Dit is niet alleen terug te zien in de mate van werk die u uitvoert, het is ook te zien in het soort werk waarmee u aan de slag gaat. Het is menselijk om aan de slag te gaan met de dingen die zich om ons heen bevinden. En al die stapels papieren en andere objecten leiden keer op keer tot een verkeerde mentaliteit.

Zorg er daarom voor dat uw bureau zo veel mogelijk is opgeruimd. Dit draagt niet alleen bij aan een betere focus, het zorgt ook voor een beter overzicht wanneer u voor langere tijd achter uw bureau plaatsneemt.

#2 Maak een lijst van uw meest productieve plekken

Het kan zijn dat u de gelegenheid heeft om op verschillende plekken te werken. Indien dit het geval is, is het raadzaam te kijken op welke plekken u zo productief mogelijk kunt werken. Dit is bijvoorbeeld eenvoudig terug te zien op de takenlijsten die u de afgelopen weken heeft opgemaakt. Kijk of er een relatie is tussen de hoeveelheid taken die u die dag heeft uitgevoerd en de locatie. Het kan voorkomen dat u op een bepaalde locatie twee keer zo veel werk kunt uitvoeren. Het loont op dat moment om te zorgen dat u vaker op deze locatie kunt werken, zodat u steeds vaker een zo productief mogelijke dag heeft.

#3 Doe specifieke taken op specifieke plekken

Ons brein is uitstekend in verbindingen leggen. We kunnen ons brein daarom leren om een bepaald gevoel te creëren bij een specifieke locatie. En dat is vooral handig als u regelmatig dezelfde taken moet uitvoeren. Door uw brein te trainen dat er op deze locatie zo productief mogelijk wordt gewerkt, komt u keer op keer in de juiste mentaliteit zodra u deze locatie weer betreedt.

Zo wordt het steeds eenvoudiger om de gewenste mate van focus op te roepen zodra u op deze locatie bent. Dit resulteert al snel in een grotere hoeveelheid werk die wordt uitgevoerd, en dat is vanzelfsprekend alleen maar voordelig.

#4 Deel specifieke activiteiten op over verschillende apparaten

Het komt regelmatig voor dat social media-kanalen via de werkcomputer worden bezocht. Dit is echter een probleem, want hiermee wordt de balans verstoort. In ons brein wordt de koppeling gemaakt dat dit apparaat niet specifiek voor productief werk gebruikt hoeft te worden, en dat is vanzelfsprekend niet handig. Het is beter om social media-kanalen op tablets of telefoons te bezoeken, omdat hier vaak geen taken voor zijn die met de maximale productiviteit moet worden uitgevoerd.

Zo kunt u uw taken beter prioriteren op uw werkdagen

Het aanbrengen van prioriteit in de taken die u op een werkdag moet uitvoeren lijkt soms lastig. Uiteindelijk draait het maar om één onderdeel: zorgen dat de belangrijkste taken als eerst zijn afgerond, zodat u daarna met de minder belangrijke taken aan de slag kunt. Het is hierbij slim om de belangrijkste taken zo vroeg mogelijk op de dag uit te voeren, zodat u hierna voldoende tijd heeft om de minder belangrijke taken ook op dezelfde werkdag mee te nemen.

Maar bij het aanbrengen van prioriteit in uw werkdag zijn er een aantal onderdelen waar u op moet letten. Het is onder andere belangrijk onderscheid te maken tussen belangrijk en niet-belangrijk. Dit lijkt eenvoudig, maar als u uw takenlijst nogmaals bekijkt dan is de kans groot dat er een aantal taken als ‘belangrijk’ zijn bestempeld terwijl deze eigenlijk niet van groot belang zijn op deze dag.

Begin met de zware taken

Zware taken zijn taken die veel van uw hersenvermogen vereisen. Dit zijn bijvoorbeeld taken waarbij u veel moet hoofdrekenen, moet brainstormen of echt heel goed bij moet opletten. Uit onderzoek blijkt dat onze hersenen gedurende de eerste uren dat wij wakker zijn het meest productief zijn. Dit houdt in dat ons brein op dat moment klaar is om deze zware taken uit te voeren. Behoud deze energie dan ook zodat u de zware taken als eerst van de lijst kunt halen.

Het lijkt wellicht lastig om uit te zoeken wat nu een zware taak is. Daar kunt u het volgende voor aanhouden: als een taak minimaal één uur aan absolute focus vereist, dan is dit een taak die als ‘zwaar’ bestempeld kan worden. En dat betekent dus dat deze het beste in de ochtend kan worden uitgevoerd, om zo vertragingen in de opdracht of het project te voorkomen.

Houd de middelmatige taken in het midden

Taken die minder hersenvermogen vereisen kunnen het beste aan het begin van de middag worden ingepland. Dit zijn taken waarbij het brein niet continu alert hoeft te zijn, waardoor het een stuk eenvoudiger wordt om met minder focus taken uit te voeren. Uiteindelijk draait het binnen de concentratie volledig om de energie die u op dat moment van de dag heeft om te zetten naar werk.

Middelmatige taken zijn taken die wat minder prioriteit hebben, deze mogen dan ook wat lager op de takenlijst worden genoteerd. Dit zijn taken die u pas kunt uitvoeren – of waarbij u denkt dat u deze pas hoeft uit te voeren – zodra de zware taken volledig zijn uitgevoerd. Het is dan ook bijzonder eenvoudig om een lijstje met zware en middelmatige taken te maken.

Eindig met de simpele taken

We hebben allemaal een aantal taken op onze takenlijst staan die niet de hoogste prioriteit hebben, maar toch moeten gebeuren. Een rekening scannen, een factuur sturen, en talloze andere activiteiten hoeven niet hoog op de lijst te staan. Dit zijn taken waarbij het hersenvermogen niet noodzakelijk is, en deze kunnen daarom het beste aan het eind van de dag worden ingepland. Dit draagt bij aan een betere productiviteit, omdat deze taken geen enkele focus vereisen. Bovendien verspeelt u hier ook geen energie meer mee, omdat het inmiddels al bijna tijd is om naar huis te gaan.

Dit zijn de beste manieren om uw productiviteit al voor 08:00 te verlagen

zit sta bureau

Zodra u op kantoor aankomt, bent u natuurlijk zo productief mogelijk. En daar komt nog best een en ander bij kijken. Het is tenslotte niet gemakkelijk om iedere dag te zorgen dat u ook echt op het beste niveau kunt presteren. Toch zijn er een aantal aspecten waar u op moet letten op het moment dat u ook echt goed wilt functioneren.

Het begint al in de ochtend. Als u de juiste gang van zaken kunt samenstellen, zult u een aanzienlijk verschil merken op het gebied van productiviteit. En dat is niet zomaar: de ochtend is essentieel als het op productiviteit op de werkdag aankomt. Er zijn in de ochtend ook een aantal dingen die u het liefst wilt vermijden. En daar gaan wij in dit artikel wat dieper op in.

In dit artikel delen wij meerdere manieren waarop u ervoor kunt zorgen dat u uw productiviteit al voordat u achter uw bureau zit kunt verlagen. Neem deze tips goed in u op, zodat u deze kunt gebruiken om meer uit uw werkdagen te halen.

Blijf wat langer in uw bed liggen

Uit bed komen is over het algemeen de eerste beslissing die wij op een dag maken. Als u na uw wekker nog wat langer in uw bed blijft liggen, geeft u uw brein direct het idee dat u activiteiten met moeite gaat uitstellen. En dit is dan ook de motivatie die de rest van de dag in uw hoofd blijft hangen, waardoor u aanzienlijk minder gedaan kunt krijgen.

Kies er daarom iedere ochtend gewoon voor om direct het bed uit te stappen als de wekker gaat. Het is soms prettig om even wat langer te blijven liggen, maar uit diverse onderzoeken blijkt dat het beter is om dit alleen tot het weekend te beperken.

Eet geen ontbijt

Ons lichaam heeft vanaf het eerste moment van de dag voldoende energie nodig om goed te functioneren. Wanneer u al in de ochtend voeding overslaat, kan dit er later in de ochtend toe leiden dat u niet de stoffen in uw lichaam heeft die nodig zijn om het maximale uit de dag te halen. En dat is dan ook ontzettend vervelend.

Eet u wel ontbijt, maar is dit vaak in de vorm van suikerrijke ontbijtgranen of vergelijkbare voeding? Dan raden wij aan het ontbijt te vervangen door meer vitamine- en mineraalrijke voeding. Denk hierbij aan groenten, fruit, eventueel een klein beetje brood, eieren en ook zuivel.

Ga met zo veel mogelijk haast naar werk toe

Haast is een echte productiviteitskiller. Het is een van de meest effectieve manieren om te zorgen dat u gedurende de dag geen enkele mentale kracht ervaart om te zorgen dat u al het werk kunt afronden. En dat is ontzettend zonde.

Zorg ervoor dat u in de ochtend geen haast hoeft te ervaren. Een bekend spreekwoord is “Wie 5 minuten eerder van huis weggaat, hoeft nooit te rennen”. En dat is dan ook een houding die u zelf ook kunt aannemen. Haast u niet langer, maar zorg simpelweg dat u altijd op tijd vertrekt.