Ergonomie achter uw pc: hier moet u op letten

Ergonomie

Hoe werkt ergonomie?

Bij ergonomie draait het om het creëren van een werkplek die deze klachten tegengaat. De houding die u achter uw pc aanneemt zal eraan bijdragen dat u op lange termijn allerlei klachten ervaart. De beste manier om deze klachten te voorkomen is om uw lichaam tijdens kantoorwerk beter te ontspannen.

Want een ontspannen lichaamshouding gaat de druk in de schouders, nek en rug tegen. Zo kunt u gedurende uw werkdag met een rustig gevoel door blijven werken. Aan het eind van de dag kampt u dus ook niet met vervelende pijn in ruggenwervels of in uw schouderbladen.

Ergonomische werkplekken zijn zo ingericht dat de lichaamshouding altijd voldoet aan richtlijnen die door de Arbo-wet zijn opgesteld. De druk wordt zo verminderd. Uw houding in uw bureaustoel en achter uw bureau sluit exact aan bij uw lichaam; de kans op klachten daalt aanzienlijk.

Ergonomie achter de pc toepassen

Met een ergonomische bureaustoel op uw werkplek kunt u de grootste druk al voorkomen. Maar er zijn nog meer kantoormeubelen die helpen de ergonomie achter uw pc te verbeteren.

Het sta-zit-bureau is ontwikkeld om de veelvoorkomende klachten bij kantoorbanen tegen te gaan. U kunt gedurende de werkdag regelmatig van houding wisselen. Dit helpt de bloedstroom in het lichaam te verbeteren en zorgt dat de druk op schouders en nek aanzienlijk vermindert.

Ergonomische hulpmiddelen, zoals toetsenborden en muizen, dragen ook bij aan een verbeterde lichaamshouding. Deze middelen helpen om kwalen zoals RSI te voorkomen, zodat u gedurende de werkdag zonder zorgen kunt blijven doorwerken.

Het scherm van uw pc

De individuele onderdelen van uw pc kunnen ook verbeterd worden met ergonomisch verantwoorde alternatieven. Wanneer uw monitor te laag staat, en u hierdoor uw blik omlaag moet richten, kunt u het risico lopen dat u kramp in uw nek krijgt. Dit is eenvoudig te voorkomen door gebruik te maken van monitorarmen.

Monitorarmen helpen om uw scherm op ooghoogte in te stellen. Zo hoeft u niet continu uw blik naar beneden te richten, maar kunt u gewoon vooruitkijken. Dit is een goedkope en zeer effectieve manier om uw nekklachten achter uw pc tegen te gaan.

Neem regelmatig een pauze

Om uw lichaamshouding gedurende de dag nog verder te verbeteren, is het van belang dat u regelmatig een pauze neemt. Tijdens de pauze kunt u de spieren in uw lichaam even rust geven en ervoor zorgen dat er geen kramp ontstaat.

Sta daarom regelmatig op en neem 10 tot 15 minuten pauze. Gedurende de pauze wordt de druk op uw lichaam verlicht en kunt u ervoor zorgen dat u uw werkdag zonder klachten kunt eindigen. Met een sta-zit-bureau forceert u uzelf om regelmatig af te wisselen en ook op de juiste moment een pauze te nemen.