Hoe draagt een schoon kantoor bij aan de productiviteit?

Een schoon kantoor is het halve werk. Medewerkers komen iedere dag op kantoor aan en moeten hier met maximale productiviteit aan de slag. Het is als werkgever daarom belangrijk dat de werkomgeving zo schoon mogelijk is. Dit draagt bij aan een lager ziekteverzuim, helpt medewerkers om zich beter te concentreren en maakt het daarbij ook mogelijk om veel meer uit uw personeel te halen.

Bij het samenstellen van uw kantoor heeft u er al rekening mee gehouden dat het personeel zich altijd zo goed mogelijk moet inzetten. Dit betekent dat u op factoren zoals productiviteit, creativiteit en gezondheid heeft gelet. Een schoon kantoor draagt hier nog meer aan bij, omdat u bij iedere schoonmaak zorgt dat het kantoor weer zoals vanouds is. En dat is ontzettend belangrijk voor de productiviteit van het personeel, want het kan er iedere dag voor zorgen dat projecten sneller worden afgerond en dat u daardoor een hogere tevredenheid ontvangt vanuit uw klanten.

Een schoon kantoor betekent minder ziekteverzuim

Het komt regelmatig voor dat medewerkers ziek worden. De bacteriën die zich tijdens deze ziekteperiode verspreiden komen helaas ook op de werkvloer terecht. Het genies en gehoest kan zorgen dat andere medewerkers ook ziek worden, en resulteert daardoor al snel in een uitbraak van bepaalde ziektes. En dat levert voor u als werkgever alleen maar problemen op, want het draagt onder andere bij aan ziekteverzuim vanuit verschillende medewerkers.

Ziekteverzuim is nog steeds een vervelend onderdeel als het aankomt op het bereiken van de maximale productiviteit onder uw personeel. Denk hierbij aan medewerkers die meer dan een week zien zijn; alle taken die op dat moment op het bureau van deze medewerker liggen worden niet uitgevoerd. Hierdoor liggen projecten langer stil en duurt het veel langer voordat u het project bij uw klanten kunt afleveren. En daar is helaas een groot deel van uw omzet mee gemoeid.

Een schoon kantoor zorgt voor meer creativiteit

De bureau’s van uw medewerkers kunnen soms zomaar volstaan met allerlei spullen die eigenlijk helemaal niet nodig zijn. Links en rechts liggen talloze documenten en deze leiden continu af. En dat is ontzettend vervelend, want dit verlaagt de creativiteit die u vanuit uw personeel mag verwachten. Het is hierom raadzaam om de schoonmaakploeg ook te instrueren om regelmatig de documenten die op de bureau’s liggen netjes op te ruimen; zo zorgt u dat het personeel het overzicht behoudt en dat u hen helpt om creatiever te worden. Tenslotte draagt dit ook weer bij aan een hogere productiviteit.

Een schoon kantoor betekent meer productiviteit

Als we alleen al kijken naar de verlaging in het ziekteverzuim en de stijging in creativiteit dan is het logisch dat de productiviteit stijgt. Maar ook op het vlak van productiviteit draagt een schoon kantoor ontzettend veel bij. Denk hierbij aan betere omgang tussen collega’s, simpelweg omdat een schone omgeving uitnodigt tot meer sociaal contact. Dit biedt snellere kanalen tussen medewerkers en draagt daardoor altijd bij aan een hogere productiviteit. En daar bent u als werkgever natuurlijk op ieder moment van de dag maximaal mee gemoeid, omdat dit altijd zal leiden tot een verbetering in het werk dat uw personeel oplevert en de snelheid waarmee zij dit opleveren.