Wie is er verantwoordelijk voor het geluidsniveau op kantoor?

Het geluidsniveau binnen de gemiddelde kantooromgeving kan leiden tot afleidingen. Dit is altijd zonde, want dit houdt in dat niet iedereen binnen de kantooromgeving de juiste focus kan aanhouden. Het is dan ook niet vreemd dat steeds meer bedrijven ervoor kiezen om het geluidsniveau op kantoor zo veel mogelijk te beperken.

En dat heeft onder andere tot gevolg dat bedrijven steeds meer richting een minder open kantoorruimte werken. Dit leidt echter over het algemeen tot minder goede samenwerkingen tussen collega’s, waardoor de looptijd van projecten zal stijgen. Het is voor veel bedrijven dan ook beter om te kiezen voor de open kantooromgeving die zij al langere tijd gewend zijn.

Het is over het algemeen dan ook interessant om te kijken wat er gedaan kan worden om het geluidsniveau, en de afleidingen die hieruit volgen, op te lossen. Maar voordat dit gedaan kan worden, moet er altijd gekeken worden wie er nu verantwoordelijk is voor het geluidsniveau op kantoor. Wie is de persoon die de rol op zich moet nemen om het geluidsniveau zo veel mogelijk te verlagen? In dit artikel geven wij u daar meer informatie over.

Het geluid van afleiding

Laten we eerst kijken naar de manier waarop een te hoog geluidsniveau zal leiden tot een veel lagere focus. Bij het samenstellen van de kantoorruimte wordt er altijd rekening gehouden met voldoende ruimte. Dit resulteert in minder objecten die het geluid kunnen verlagen. Uiteindelijk leiden elementen zoals deze ertoe dat men met minder focus achter het bureau kan werken. Oordopjes zijn helaas niet altijd een oplossing, dus het te hoge geluidsniveau kan veel medewerkers afleiden.

Veel managers voelen zich verantwoordelijk voor het feit dat er te veel geluid op de kantoorvloer aanwezig is. Dit is niet vreemd, uiteindelijk zijn het de managers die het personeel moeten aansturen, dus het geluidsniveau is een van de taken die hieronder vallen. En het is dan ook binnen steeds meer bedrijven merkbaar dat managers deze rol actiever op zich nemen.

Op het moment dat er geen manager actief is binnen de omgeving, is het voor veel bedrijven beter dat de eigenaar deze taak op zich neemt. Door de hogere autoriteit die de eigenaar van het bedrijf heeft, wordt het aanzienlijk eenvoudiger om te zorgen dat men met een laag geluidsniveau aan het werk gaat.

Maar het gaat binnen het verlagen van het geluidsniveau niet om het feit dat iedere manager en iedere eigenaar bezig moet zijn met micromanagen. Het draait er hierbij vooral om dat er nieuwe objecten op de werkvloer worden geplaatst die helpen om het geluidsniveau zo veel mogelijk te verlagen. De gemiddelde manager en eigenaar heeft namelijk geen tijd en geen zin om heel de tijd op het personeel te letten – en dit is ook niet een rol die iemand binnen een bedrijf op zich zou moeten nemen.

In plaats daarvan is het aanzienlijk interessanter om te kijken op welke manieren bedrijven de werkvloer kunnen verbeteren. Dit start onder andere bij het installeren van geluidsreducerende materialen. Deze materialen nemen het geluid op en zorgen er op deze manier voor dat de gemiddelde werknemer geen last meer heeft van de wat luidere werknemers. Daarbij is het voor hen ook aanzienlijk eenvoudiger om de focus te behouden, wat talloze voordelen voor het bedrijf in haar geheel met zich meebrengt.