Is zittend werken slecht voor de mentale gezondheid?

Zittend werken

De mentale druk van zittend werken

Als u regelmatig zittend werkt dan weet u welke klachten hierbij spelen. Denk allereerst aan de nek- en schouderklachten waar menig kantoormedewerker mee te maken krijgt. Dit is het gevolg van een verkeerde houding: het beeldscherm staat te laag of de bureaustoel is te laag ingesteld. Het is relatief eenvoudig om deze ongemakkelijke lichaamshouding te bestrijden. Het vereist een goede bureaustoel waarbij een focus op ergonomie is gelegd.

Het kan voorkomen dat u na een lange werkdag ineens met deze lichamelijke klachten te maken krijgt. Deze klachten houden u tijdens de avond wakker en kunnen de volgende werkdag ook weer spelen. De verkeerde houding levert onnodige stress op die er uiteindelijk in kan resulteren u mentaal minder sterk bent. En juist dit laatste leidt ook weer tot aanvullende stress. Als u op dit moment merkt dat u redelijk gestrest bent, dan kan de aanleiding hiervoor liggen bij het feit dat u een verkeerde houding aanneemt tijdens het kantoorwerk.

Zitten maakt u gemakkelijker te beïnvloeden

Onze houding bepaalt grotendeels hoe wij nieuws opnemen. Als u in een lage houding zit, bijvoorbeeld in een bureaustoel, dan kan negatief nieuws harder aankomen dan wanneer u met brede schouders achter uw bureau zit. Dit komt voornamelijk door de houding die wij aannemen: als wij zitten – en een staand persoon praat tegen ons – dan zijn wij door het lengteverschil meer te beïnvloeden.

Het is daarom zaak om slecht nieuws niet zittend maar juist staand aan te horen. Zo kunt u het nieuws beter verwerken. Mensen die zittend werken – en hierbij ook vervelend nieuws te horen krijgen – zullen dit nieuws zwaarder opvangen dan mensen die staand werken. Houd hier dus ook rekening mee, want het heeft ook een grote invloed op uw mentale kracht.

Minder concentratie betekent meer stress

Lang zittend werken kan een flinke invloed op de concentratie hebben. U heeft geen oneindige focus voor de gehele werkdag: dit zou onmenselijk zijn. Het is echter wel erg belangrijk om voor langere tijd uw focus te behouden. Hoe sterker uw focus, hoe minder stress u zult ervaren. U bent minder gestrest door projecten die nog niet klaar zijn, want u rondt deze projecten al ruim op tijd af en heeft hier dus ook verder geen zorgen over.

Zittend werken, wissel het af met staan

Door middel van een sta-zit-bureau kunt u uw werkdagen zo goed mogelijk inrichten en hoeft u niet langer de gehele dag zittend uw werk uit te voeren. Dit zal niet alleen een groot effect op uw fysieke gezondheid hebben, maar droogt ook bij aan een betere mentale gezondheid. Wissel dus regelmatig af tussen staan en zitten, want het helpt uw werkdagen aanzienlijk te verbeteren.