Een kantoor aan huis inrichten: 4 tips

Je kunt een kantoorpand huren, maar je kunt ook een kantoor aan huis inrichten. Door een kantoor aan huis in te richten, kun je veel geld besparen. Nu hoef je namelijk geen duur pand te huren voor jouw bedrijf. Daar komt nog bij dat een kantoor aan huis hartstikke prettig is, aangezien dit kantoor altijd in de buurt is. Met een kantoor aan huis kun je werken wanneer jij wil, ook in de avond, in het weekend en zelfs op feestdagen.

Wil jij een kantoor aan huis inrichten? Dan helpen wij je graag een handje. In dit artikel delen we vier handige tips om een professioneel, representatief én praktisch kantoor aan huis in te richten.

Kies de juiste plek voor je kantoor

Het inrichten van een kantoor aan huis begint met het kiezen van de juiste plek voor jouw thuiskantoor. Kijk eens kritisch naar de kamers in huis. In welke ruimte kun je prettig werken? En biedt deze kamer voldoende plek om een kantoor aan huis in te richten? Hoe is het licht in de ruimte? Door de diverse kamers in huis met elkaar te vergelijken, vind je vanzelf de beste plek voor jouw kantoor aan huis.

Zorg voor goede verlichting

Je werkt het prettigst in een ruimte die goed verlicht is. Zorg daarom voor goede verlichting voor jouw kantoor aan huis. Zeker als er niet veel daglicht in de betreffende ruimte is, is het erg belangrijk goede lampen te kopen. Neem in ieder geval een goede hanglamp en zet daarnaast een lampje op je bureau. Zeker als je in de avond werkt, is een goede bureaulamp erg prettig.

Koop een goede bureaustoel

Zit je regelmatig urenlang in jouw kantoor aan huis? Dan heb je een goede bureaustoel nodig. Alleen een goede bureaustoel kan jouw lichaam optimaal ondersteunen tijdens het zitten. En dit is erg belangrijk, want langdurig zitten is erg belastend voor je rug, je schouders en je nek. Een goede bureaustoel voorkomt dan ook vele vervelende rug-, schouder- en nekklachten.

Zet je kantoor niet te vol

Het is niet prettig om in een overvolle kantoorruimte te werken. Maak je kantoor aan huis daarom niet te vol en chaotisch: zet er alleen de meubels en accessoires in die je echt nodig hebt. En kun je bepaalde meubels, gadgets of accessoires echt niet missen, maar heb je hier niet zo veel plek voor? Neem dan een kleinere variant van deze meubels, gadgets of accessoires. Heb je bijvoorbeeld echt een printer nodig, maar is je thuiskantoor niet zo groot? Koop dan een kleine printer die je gemakkelijk ergens op kunt bergen, geen groot exemplaar dat continu in de weg staat.

Extra tip: ruim je kantoor aan het einde van de dag netjes op, zodat je de volgende dag in een netjes en overzichtelijk kantoor aan het werk kunt.