Deze kenmerken van grote bedrijven nemen kleine ondernemingen over

Kenmerken

Van idee naar een eerste concept

Een groot aantal bedrijven heeft een idee en zet dit idee direct om in een product. Dit is voor veel kleine ondernemingen de standaard denkwijze, maar het kan ertoe leiden dat het product helemaal niet voldoet aan de wensen die binnen de doelgroep spelen.

Grote bedrijven implementeren daarom steeds vaker de ‘Lean Startup Methode’: het lanceren van een klein product om op basis van feedback van klanten het product vorm te geven. Zo is Dropbox ooit ontstaan als een klein idee, maar uitgewerkt tot wat het vandaag de dag is: een miljardenbedrijf.

Deze strategie wordt ook steeds vaker door kleine ondernemingen overgenomen. Er wordt eerst een idee bedacht en er worden enkele mogelijkheden voor concepten opgenoemd. Vervolgens wordt met potentiële klanten besproken hoe zij dit product graag zien, wat zij hiervoor zouden betalen en op welke manier zij het product zullen gebruiken. Dit moet wel altijd direct in een sale eindigen, omdat zo kan worden achterhaald wat klanten echt belangrijk vinden.

Dit kan bij kleine ondernemingen op allerlei manieren worden ingevuld: zij kunnen hun productaanbod uitbreiden met een enkel product, om te evalueren of hier wel vraag naar is. Een fietsenmaker kan elektrische fietsen gaan aanbieden, puur om de vraag hiernaar te meten.

Zorgen voor een flinke boost in productiviteit

Wat hebben Google, Facebook en Amazon met elkaar gemeen? Hun hoofdkantoren hebben allerlei technische en niet-technische aanvullingen die ertoe leiden dat medewerkers een stuk productiever zijn. Hoe meer medewerkers het naar hun zin hebben, hoe groter de kans dat zij met sterke motivatie aan het werk gaan.

Dit kunnen kleine ondernemingen op allerlei manieren op de werkvloer doorvoeren. Denk bijvoorbeeld aan het creëren van een werkplek waar alles erop is ingesteld om de productiviteit te verbeteren:
Het plaatsen van kantoorplanten (17% meer productief)
Het gebruik van de juiste kleuren (10% meer productief)
Open toegang tot water, koffie en thee
Gezamenlijke lunches met collega’s

Ieder element draagt bij aan een hogere productiviteit. En dat is voor uw bedrijf bijzonder belangrijk: hoe productiever uw medewerkers, hoe groter de kans dat projecten nog ver voor de deadline worden afgerond. Dit geeft niet alleen een beter beeld van uw bedrijf, maar helpt u ook om sneller nieuwe opdrachten binnen te halen.

Investeer daarom altijd voldoende tijd en geld in het creëren van de ideale werkplaats. Het is niet zomaar dat de grote internetbedrijven hier ontzettend veel voor doen: zij willen de perfecte locatie voor hun medewerkers creëren, zodat het bedrijf iedere dag op maximale snelheid kan groeien. Dat biedt kleine voordelen op korte termijn en gigantische voordelen op lange termijn.