Een kleur kiezen voor je kantoor: de populairste kleuren en hun associaties

Je wil je kantoor graag een grote make-over geven en om de ruimte echt een andere uitstraling te geven, wil je een of meerdere muren schilderen. Je vindt het echter lastig om te bepalen welke kleur jouw muur of muren moeten krijgen. Wil je dat jouw kantoorruimte een bepaalde sfeer uitstraalt, die goed bij de identiteit van je bedrijf past? Kies dan een kleur met de juiste associaties.

In dit artikel lees je meer over kleuren en hun associaties. Zo beschrijven we kort welke associaties mensen hebben met de meest populaire kleuren op de kleurstaal, namelijk de kleuren rood, oranje, groen, blauw, paars en grijs.

Rood

Rood is een emotionele kleur. De kleur straalt passie, kracht en energie uit. Als je wil dat jouw kantoorinrichting passie, kracht en/of energie uitstraalt, is dit de perfecte kleur voor op de muur of muren. Ook goed om te weten: rood trekt de aandacht. Met een rode muur of meerdere rode muren op kantoor, is jouw kantoorinrichting zeker niet saai te noemen.

Oranje

De kleur oranje wordt geassocieerd met enthousiasme, betaalbaarheid en jeugdigheid. Het is een aantrekkelijke en heldere kleur, die net zoals de kleur rood lekker de aandacht trekt. Daarnaast wordt de kleur geassocieerd met Nederland, aangezien dit de nationale kleur is van ons land.

Groen

De kleur groen wordt veel geassocieerd met de natuur, maar ook met gezondheid. Veel bedrijven die zich bezig houden met de natuur, duurzaamheid en/of gezondheid, gebruiken deze kleur in hun huisstijl en op kantoor. Verder straalt de kleur groen rust en harmonie uit. Een kantoor met groene muren is dan ook een zeer prettige werkomgeving.

Blauw

De kleur blauw wordt veel gebruikt in logo’s, huisstijlen en kantoorinrichtingen. Dit komt omdat deze kleur kalmte, succes en loyaliteit uitstraalt. Veel bedrijven in de zakelijke dienstverlening gebruiken deze kleur in hun huisstijl en in hun kantoorinrichting. Ook zie je deze kleur veel terug bij overheidsinstellingen. Dit komt omdat de kleur blauw een gevoel van betrouwbaarheid oproept.

Paars

De kleur paars wordt geassocieerd met luxe en rijkdom. Veel bedrijven die luxere producten en/of diensten aanbieden, kiezen ervoor deze kleur te verwerken in hun huisstijl en kantoorinrichting. Ook wordt deze kleur geassocieerd met spiritualiteit. Bedrijven die zich bezig houden met spiritualiteit, verwerken deze kleur dan ook vaak in hun logo, huisstijl en bedrijfsinrichting.

Grijs

Tot slot is er nog de kleur grijs. Deze subtiele kleur wordt geassocieerd met intelligentie. En omdat de kleur erg subtiel is, wordt deze vaak gebruikt als basiskleur in een huisstijl of kantoorinrichting. Dit betekent dat een groot deel van de huisstijl of inrichting grijs is en dat hier enkele kleurrijke elementen aan toe worden gevoegd, om de huisstijl of kantoorinrichting net wat boeiender te maken.