Last van je rug: de mogelijke oorzaken van lage rugpijn

Veel mensen hebben er regelmatig last van: lage rugpijn. Heb je lage rugpijn, dan voel je continu een vervelende pijn in je onderrug. Hierdoor is het lastiger om een prettige houding aan te nemen en is het moeilijk om je rug te bewegen, bijvoorbeeld bij het bukken. Zeker onder mensen die fulltime op kantoor zitten, komt lage rugpijn veel voor. Maar wat zijn de mogelijke oorzaken van deze vervelende vorm van rugpijn? Dat lees je in dit artikel. Ook krijg je op deze pagina drie tips om lage rugpijn te voorkomen en te verhelpen.

Oorzaak #1: overgewicht

Veel mensen met overgewicht hebben last van lage rugpijn. Dit komt omdat er bij hen extra gewicht op de rug hangt. Hierdoor raakt de rug overbelast, ook als je niet eens veel bewogen hebt of een vreemde beweging hebt gemaakt. Door af te vallen, kun je de lage rugpijn verminderen en uiteindelijk helemaal laten verdwijnen.

Oorzaak #2: stress

Wat velen niet weten, is dat stress ook voor lage rugpijn kan zorgen. Als je je gestrest voelt, span je onbewust veel spieren aan. Denk hierbij aan spieren in je schouders en nek, maar ook aan spieren in je onderrug. Door het continu aanspannen van de spieren in je onderrug, raken deze overbelast. Hierdoor krijg je op de lange termijn te maken met lage rugpijn.

Oorzaak #3: onvoldoende beweging

De meeste mensen die fulltime op kantoor werken en lage rugpijn hebben, krijgen hun klachten door onvoldoende beweging. Als je zit, wordt je rug flink belast. Zit je de hele dag, dan raakt je rug uiteindelijk overbelast. Hierdoor krijg je lage rugpijn. Door af en toe te lopen of staand te werken met een zit-sta module, kun je hier iets aan doen.

Oorzaak #4: een verkeerde houding

Zit je totaal verkeerd op je stoel, bijvoorbeeld met een gebogen of scheve rug, dan krijg je vanzelf te maken met lage rugpijn. Ook een slechte bureaustoel kan voor lage rugpijn zorgen, zeker als je hier de hele dag op zit.

Oorzaak #5: fysiek zwaar werk

Tot slot kun je ook lage rugpijn krijgen door fysiek zwaar werk te doen. Denk hierbij aan werk waarbij je veel moet tillen, maar ook aan werkzaamheden waarbij je veel moet bukken. Langdurig zitten is slecht voor je rug, maar veel zware dingen tillen en regelmatig bukken is ook belastend. Hetzelfde geldt voor de hele dag staan, zeker als je een verkeerde houding aanneemt.

3 tips om lage rugpijn te voorkomen en te verhelpen

Lage rugpijn is erg vervelend, simpelweg omdat je deze pijn de hele dag voelt. Wij geven je dan ook graag enkele tips om lage rugpijn te voorkomen en te verhelpen.

Tip 1: koop een goede bureaustoel. Met een goede bureaustoel en een goede zithouding in deze stoel voorkom je lage rugpijn en kun je bestaande rugpijn laten verdwijnen.

Tip 2: beweeg voldoende op je werkdag. Sta af en toe op om een stukje te lopen en koop eventueel een zit-sta module, zodat je ook staand kunt werken. Een bureaufiets kan ook wonderen doen.

Tip 3: zorg goed voor jezelf. Voorkom overgewicht door gezond te eten en voldoende te bewegen. Zorg voor voldoende ontspanning en je voorkomt dat je lage rugpijn krijgt door stress.