Meer focus tijdens het werken? Lees deze tips

Verlies je regelmatig de focus tijdens het werken? Zonde, want dan krijg je toch een stuk minder gedaan op een standaard werkdag. In dit artikel geven we je vijf tips om je focus terug te vinden én te behouden. Met de tips in dit artikel is het een stuk gemakkelijker om de vele punten op je to-do-lijstje af te strepen, iedere dag weer.

Tip 1: maak een planning en houd je hier ook aan

Door een planning te maken, creëer je focus voor jezelf. De dingen die je op je planning zet, zijn de dingen waar jij je vandaag op moet focussen. Door met een planning te werken, werk je minder ‘reactief’. Dit betekent dat je minder reageert op de ontwikkelingen om je heen, zoals die ene collega die even tussendoor komt met een vraag, en écht doet wat je moet doen.

Houd wat extra ruimte vrij op je planning, zodat je wel kunt reageren op spoedgevallen en ook genoeg tijd hebt voor een eventuele spoedvergadering. Zeker als er regelmatig spoedgevallen langs komen op kantoor, is het verstandig je planning deels leeg te houden.

Tip 2: maak je hoofd leeg

Spoken er continu allerlei gedachten door je hoofd, waardoor je je niet kunt focussen op die ene belangrijke taak? Maak je hoofd dan leeg. Hoe je dit het beste kunt doen, ligt een beetje aan jouw eigen voorkeuren. Sommige mensen vinden het prettig om even een stukje te wandelen en zo hun hoofd leeg te maken. Anderen maken het liefst een gedetailleerde planning voor de hele week, zodat die taken niet meer door hun hoofd spoken. Zoek uit wat voor jou werkt en maak je hoofd op deze manier effectief leeg.

Tip 3: zoek een stille omgeving op

Veel organisaties hebben Het Nieuwe Werken geïntroduceerd. Een fijne manier van werken, maar niet zo handig als je je écht goed moet kunnen focussen. Als je focus nodig hebt en deze niet kunt vinden, raden wij je aan even een stille werkomgeving op te zoeken. Zoek bijvoorbeeld een stilteruimte op en sluit je af van alle drukte op kantoor. Als je die ene belangrijke taak hebt afgerond, kun je je gewoon weer in de drukte op de werkvloer mengen.

Tip 4: deel je dag logisch in

Ben je niet bepaald een ochtendmens en heb je in de vroege ochtend moeite om op gang te komen? Zet die ene belangrijke taak dan niet als eerste op de planning, maar start je dag met een eenvoudige taak. Zoals het beantwoorden van mailtjes of het terugbellen van klanten. Op het moment dat je wel productief én gefocust bent, start je direct met die ene belangrijke taak. Zoek voor jezelf uit wanneer je het beste kunt werken en pas hier je dagplanning op aan.

Tip 5: denk aan je gezondheid

Als je gezond bent, kun je beter presteren. Eet daarom gezond en gevarieerd, slaap voldoende en probeer bovendien genoeg te bewegen. Heb je echt geen zin om na een lange werkdag nog naar de sportschool te gaan? Ga dan met de fiets naar je werk en je krijgt iedere dag toch voldoende beweging. Woon je te ver van kantoor af om naar je werk te fietsen? Koop dan een bureaufiets, zodat je tijdens het werken kunt bewegen. Bijkomend voordeel: na het fietsen krijg je een energieboost en kun je nog productiever werken.