De meest voorkomende kwaaltjes op kantoor

bureau antraciet 160

De meeste mensen met een kantoorbaan zitten de hele dag. Ze lopen af en toe naar de printer, naar een vergaderruimte in het gebouw of naar een collega, maar verder wordt er niet veel bewogen. Het gevolg? Ze krijgen last van allerlei kantoorkwaaltjes, ofwel klachten die voornamelijk op kantoor voorkomen. Wat de meest voorkomende kantoorkwaaltjes zijn en hoe je kunt voorkomen dat je deze klachten krijgt, lees je op deze pagina.

Pijn in de onderrug

Ontzettend veel mensen die op kantoor werken, hebben last van pijn in de onderrug. Dit komt simpelweg omdat ze de hele dag zitten. Een zittende houding is erg belastend voor de rug, zeker als je de hele dag zittend doorbrengt. Om te voorkomen dat je pijn in de onderrug krijgt, is het dan ook belangrijk af en toe te bewegen. Bijvoorbeeld door tijdens de lunch een stukje te wandelen of door even staand te werken.

Je kunt ook pijn krijgen in je onderrug als je langere tijd een verkeerde houding aanneemt. Als je vaak beweegt op kantoor en nog steeds last hebt van je rug, is dit een teken dat je je houding moet verbeteren. Check even of je bureaustoel wel goed staat, controleer de hoogte van je tafel en pas je houding aan om je rugklachten te verminderen.

Pijn in de nek

Je kunt pijn in je nek krijgen als je de hele dag achter je computer zit, maar ook als je dagenlang in een bepaald dossier zit te lezen. Om pijn in de nek te voorkomen, is het belangrijk regelmatig even van je bureau weg te lopen. Strek de benen, rek je even lekker uit en zorg ervoor dat je nek even een andere houding aanneemt. Hierna kun je weer fris en fruitig aan het werk.

Heb je regelmatig last van pijn in je nek? Dan staat het beeldscherm van je computer wellicht te hoog of juist te laag. Het is goed om even te controleren of je beeldscherm wel goed staat, zodat je in de toekomst geen last meer hebt van die vervelende nekklachten.

Kramp in de benen

Beweeg je niet voldoende tijdens het werk, dan kun je ook last krijgen van je benen. De beste manier om kramp in de benen te voorkomen, is door een bureaufiets aan te schaffen. Deze fiets zet je onder je bureau, zodat je tijdens het werken al zittend kunt fietsen. Wij raden je aan om een paar keer per dag een half uurtje te fietsen om kramp in de benen te voorkomen.

Heb je vaak last van kramp in de benen? Dan kun je er ook voor kiezen om staand te gaan werken, in ieder geval een paar uur per dag. Om zowel zittend als staand te kunnen werken, koop je een zit-sta module. En heb je zowel een bureaufiets als een zit-sta module, dan garanderen wij je dat je geen last meer zal hebben van kramp in de benen.