De ontvangstruimte van het kantoor optimaal inrichten

Werkruimte

Koop de juiste stoelen

Uw gasten moeten vaak nog even wachten voordat zij naar binnen kunnen. Dit is vanzelfsprekend het ideale moment om een goede eerste indruk te maken. Fauteuils zijn prettig om op te zitten en bieden een ideaal comfort. Dit is bij veel bedrijven een standaard onderdeel van de ontvangstmeubelen.

Houd er bij het uitkiezen rekening mee dat de kleur goed aansluit bij de rest van uw ontvangstruimte. Later in dit artikel vertellen wij u meer over het gebruik van kleur om gasten nog beter te ontvangen.

Een vriendelijke receptie

Iedere gast moet op een andere manier worden ontvangen. U heeft hoogstwaarschijnlijk een persoonlijke receptioniste die uw gasten hartelijk ontvangt. Een lekkere kop koffie en een glimlach gaan al ver, maar het toppunt is een zeer vriendelijk ontvangst met bijvoorbeeld een krant of een magazine.

De receptie kan de ontvangstruimte maken of breken. Investeer in een goede desk om uw klanten zo optimaal mogelijk te ontvangen, maar let ook goed op de receptioniste die u aanneemt. Het draait voor hen vandaag de dag niet meer om het opnemen van telefoontjes, maar ook het ontvangen van gasten.

Gebruik rustgevende kleuren

Sommige gasten komen met stress op uw kantoor aan. Zij kregen net een naar telefoontje van hun baas of de maandcijfers waren toch niet zo positief als gehoopt. Door een rustgevende omgeving in uw ontvangstruimte te creëren, kunt u de ongeruste emoties van uw gast wegnemen en gaat u beiden prettig het gesprek in.

Eerder schreven wij al een artikel over de invloed van kleur op emoties. Hierin kunt u onder andere lezen dat de kleuren groen, blauw en wit zorgen voor een rustgevend effect.

U kunt uw ontvangstruimte daarnaast ook voorzien van een lekkere geur om de stress zo nog sterker weg te nemen. Geuren zoals lavendel en citroen helpen hier goed bij. Daarnaast zijn ernog andere zintuigen waar u op in kunt spelen.

Zorg voor een aangename temperatuur

U ontvangt het hele jaar door gasten. De kans is groot dat u voor uw werkvloer flink heeft geïnvesteerd in een verwarmingssysteem en airconditioning, maar heeft u dit ook in de ontvangstruimte aangelegd? Het is voor uw gasten erg prettig om te wachten in een aangename temperatuur.

Breid uw verwarmingssysteem en airconditioning daarom uit naar uw ontvangstruimte om te hoge of juist te lage temperaturen tegen te gaan. Zo wordt iedere gast op ideale wijze verwelkomd en maakt u altijd een goede eerste indruk.

Transparantie naar werkruimte

Uw gasten nemen graag een kijkje in uw keuken. Hardwerkende werknemers tonen al direct dat zij bij een goed lopend bedrijf terecht zijn gekomen. Door uw ontvangstruimte net naast de werkplekken te positioneren, of gebruik te maken van open ruimtes, kunnen uw gasten direct een kijkje nemen.

Zo verbetert u de transparantie op kantoor en zorgt u dat gasten zich meer welkom voelen. Donkere en eenzame ruimtes kunnen een verkeerd beeld van uw bedrijf geven, maar een open ruimte zorgt al snel voor een betere reputatie.