Je rugklachten verminderen zonder fysio: 3 tips

Je hebt regelmatig last van je rug, maar je ziet het eigenlijk niet zitten om wekelijks naar de fysiotherapeut te gaan. Niet alleen omdat je hier iedere week weer tijd voor vrij moet maken, maar ook omdat een afspraak bij de fysiotherapeut al snel veel geld kost. Gelukkig kun je jouw rugklachten ook verminderen zonder dat hier een fysio aan te pas komt. Hoe je dit doet, lees je in dit artikel.

Tip 1: verbeter je houding

Veel mensen hebben rugklachten omdat ze een verkeerde zithouding aannemen. Zeker als je iedere dag vele uren achter je bureau zit, is het belangrijk een goede houding aan te nemen.
Een goede houding ziet er als volgt uit:

  • Je hebt een gezonde holling in de lage rug.
  • Je hebt een matige bolling in de borstwervelkolom.
  • Je nekwervelkolom staat recht.

Begin de werkdag met een goede zithouding en controleer regelmatig of je nog steeds een goede houding hebt. Je houding kan namelijk veranderen zonder dat je dit in de gaten hebt. Door je zithouding ieder uur even te controleren en eventueel te corrigeren, voorkom je een hoop rugproblemen.

Tip 2: koop een goede bureaustoel

Met een goede zithouding ben je er nog niet. Zit je op een slechte bureaustoel met een goede zithouding, dan krijg je namelijk nog steeds last van je rug. Daarom is het erg belangrijk om in een goede bureaustoel te investeren.

Wij raden je aan een ergonomische bureaustoel te kopen. Dit is een bureaustoel die jouw lichaam optimaal ondersteunt tijdens het zitten. Bovendien zorgt een ergonomische bureaustoel ervoor dat je langer in de juiste zithouding blijft zitten, ook als je hier niet meer actief op let. Heijka Kantoormeubelen verkoopt diverse ergonomische bureaustoelen, stuk voor stuk voor een lage prijs.

Tip 3: sta regelmatig op

Ook met een goede zithouding en een ergonomische bureaustoel, is het belangrijk om regelmatig even op te staan. Als je een paar uur hebt gezeten, trakteer je jezelf even op een kopje koffie. Tijdens de lunch ga je niet in de kantine zitten, maar loop je een blokje om. En moet je naar de wc? Maak dan een kleine omweg, zodat je net wat meer kan bewegen. Door meer te bewegen, verminder je het risico op rugklachten.

Is het voor jou niet voldoende om regelmatig een stukje te wandelen tijdens het werk? Dan kun je er ook voor kiezen om een zit-sta module aan te schaffen. Met dit accessoire kun je zowel zittend als staand werken. Krijg je last van je rug, dan ga je gewoon even staan. Nu kun je door blijven werken, zonder dat je last krijgt van je rug.