Rustig werken op een druk kantoor: hoe doe je dat?

Hartstikke gezellig zo’n levendig kantoor, maar wat als je je even écht goed moet concentreren? Dan kan het best lastig zijn om in een drukke kantoorruimte te werken. Gelukkig zijn er enkele dingen die je kunt doen om toch rustig te kunnen werken, ondanks de drukte om je heen. In dit artikel geven we enkele praktische tips.

Zet een koptelefoon op

Door jezelf even helemaal af te sluiten van je drukke werkomgeving, kun je je veel beter concentreren. Een goede manier om je af te sluiten, is door een koptelefoon op te zetten. Zet een rustig muziekje op en je komt helemaal in de ‘flow’. En werk je liever niet met muziek op de achtergrond? Dan kun je ook gewoon een koptelefoon opzetten zonder muziek te draaien. Draag je een koptelefoon die omgevingsgeluid weert, dan hoor je niets meer van die drukte om je heen. Zelfs zonder muziek!

Ga in een stille werkruimte zitten

Als je je even goed moet concentreren, kun je ook in een stille werkruimte gaan zitten. Zijn er geen stille werkruimtes ingericht op je werk? Creëer dan zelf een stille werkruimte. Zoek een lege vergaderruimte en ga hier een paar uur zitten werken, zonder gestoord te worden door anderen. Zijn de vergaderruimtes op kantoor vaak bezet? Reserveer jouw ruimte dan ruim op tijd, zodat je gegarandeerd een stille werkruimte tot je beschikking hebt als je een belangrijke deadline moet halen.

Leg je telefoon even weg

Niet alleen pratende collega’s leiden je af van je werk, maar je telefoon helpt ook zeker niet mee als je een deadline moet halen. Als je je goed moet concentreren, kun je je telefoon dan ook beter wegleggen. De mensen die je bellen of mailtjes sturen, kun je later gewoon terugbellen of terugmailen. Tip: zet ook het geluid van je computer uit, want anders haalt ieder mailtje je weer uit je concentratie.

Tip voor werkgevers: deel het kantoor op in werkruimtes

Een open kantoorruimte brengt vele voordelen met zich mee. Zo kunnen werknemers hier veel beter met elkaar samenwerken, simpelweg omdat ze goed met elkaar kunnen communiceren in de open werkomgeving. Ook ziet een open werkruimte er over het algemeen mooier en vooral ruimtelijker uit dan een gesloten kantoor.

Wel kan het lastig zijn voor jouw werknemers om zich te concentreren in een open kantoorruimte. Wil je hier iets aan doen? Deel de kantoorruimte dan op in losse werkruimtes, zonder de boel helemaal af te sluiten. Geen idee hoe je dit moet doen? Neem dan contact op met Heijka Kantoormeubelen, want wij helpen je graag. Je kunt ook onze catalogus bekijken om inspiratie op te doen voor het inrichten van jouw open kantoorruimte.