1. Ergonomisch kantoormeubilair
  2. Groot assortiment
  3. Uit voorraad leverbaar

In vijf stappen naar een ergonomische thuiswerkplek

Waar een ergonomische werkplek op kantoor de norm is, besteden veel mensen hier thuis minder aandacht aan. Doordat we vaker dan ooit thuiswerken, hoort ergonomie minstens zo’n belangrijke rol thuis als op werk te spelen. De negatieve invloed van een niet-ergonomische werkomgeving op zowel je mentale als fysieke gesteldheid is geen geheim. Daarom is het verstandig om net als op het kantoor te investeren in het realiseren van een ergonomische thuiswerkplek. We geven je in dit artikel in vijf stappen het raamwerk om je eigen ergonomische thuiswerkplek te creëren.

Stap 1: Haal een ergonomische bureaustoel in huis

Hoogstwaarschijnlijk zit je het grootste gedeelte van de werkdag op een bureaustoel. Of dat nu op kantoor of thuis is. Een goede, ergonomische bureaustoel zorgt ervoor dat je veel fysieke klachten zoals rug-, nek- en schouderproblemen kunt voorkomen. Vooral als je regelmatig van plan bent om thuis te werken, kun je direct een betere zithouding stimuleren door een ergonomische bureaustoel te gebruiken.

Stap 2: Stap over naar een zit-sta-bureau

Met een zit-sta-bureau voorkom je dat je de hele dag op je bureaustoel zit. Hoe goed het ook is dat je veel van je nieuwe ergonomische bureaustoel gebruik maakt: het is nog belangrijker om af en toe te staan. Wanneer je langdurig onafgebroken zittend werkt, stapt je lichaam onbewust over op een rustmodus. Je bloedsomloop neemt af en als je weer opstaat, voel je dat je lichaam weer moet opstarten. Met een zit-sta-bureau forceer je jezelf om niet alleen zittend maar ook staand te werken. Een absolute musthave voor een ergonomische thuiswerkplek.

Stap 3: Bij een ergonomische thuiswerkplek hoort een voetensteun

 

Veel mensen zijn zich onbewust van de hoogte van hun bureaustoel. Om een perfecte zithouding te realiseren, moeten de voeten plat op de grond staan. Daarbij dienen de knieën een hoek van 90 graden te maken. Voor een ergonomische thuiswerkplek is dit lang niet altijd met de beschikbare middelen mogelijk. Gelukkig kun je dit eenvoudig oplossen door een voetensteun te gebruiken. Met een voetensteun verhoog het grondoppervlak en kun je makkelijker de beschreven zithouding bereiken.

Stap 4: Monitor op ooghoogte met een monitorarm

Een veelal over het hoofd gezien element van een ergonomische thuiswerkplek is de positie van de computermonitor(en). Dat terwijl we hier de hele dag naar kijken! De positie van je monitor heeft invloed op de stand van je nek, schouders en rug. Wanneer je omlaag moet kijken om het middelpunt van je monitor te zien, weet je meteen dat de huidige opzet niet ergonomisch is. Gelukkig kun je dit eenvoudig oplossen door van een monitorarm gebruik te maken. Op een monitorarm bevestig je de monitor(en) en voorkom je dat je jouw nek, schouders en rug onnodig belast.

Stap 5: Maak actief van je ergonomisch bureaumeubel gebruik

 

Je plukt pas de vruchten van je ergonomische thuiswerkplek als je er ook echt optimaal gebruik van maakt. Een ergonomisch bureaumeubel als een zit-sta-bureau voorkomt pas klachten als je regelmatig tussen zittend en staand werken afwisselt. Net als dat een ergonomische bureaustoel alleen helpt als je de bureaustoel correct instelt.

Bedenk daarom een routine die optimaal gebruik van jouw ergonomische thuiswerkplek stimuleert. Plan om het uur een melding in die je een seintje geeft om je ergonomisch bureaumeubel van zittend naar staand om te zetten.