Tijd voor een nieuwe werknemer? Zo zorgt u voor de beste werkplek

Het komt binnen uw bedrijf hopelijk vaak voor dat er een nieuwe werknemer wordt aangenomen. Naast een toepasselijk feestje is het hierbij vanzelfsprekend ook van belang dat u de juiste werkplek voor de nieuwe werknemer kunt samenstellen. Het is hierbij grotendeels noodzakelijk dat u kijkt naar de manier waarop u de werkplek zo goed mogelijk kunt samenstellen op basis van de wensen van de nieuwe werknemer.

Binnen veel bedrijven is het nog steeds gebruikelijk om bij iedere werknemer dezelfde inrichting van de werkplek aan te houden. Dit is echter niet voordelig voor de werknemer, want het leidt over het algemeen tot klachten in de rug, schouders en nek. Een verkeerde zithouding is over het algemeen het gevolg van een verkeerd ingerichte werkplek. Op het moment dat de werkplek niet goed aansluit bij de lichamelijke eisen van de nieuwe werknemer dan kan dit leiden tot vervelende lichamelijke klachten.

Het wordt binnen de kantooromgeving dan ook steeds belangrijker om gebruik te maken van ergonomisch kantoormeubilair. Dit meubilair is geoptimaliseerd en kan eenvoudig worden afgesteld van individuele wensen en eisen. We zien ergonomisch kantoormeubilair dan ook bij steeds meer bedrijven, want dit is een belangrijke factor binnen het verbeteren van de productiviteit van werknemers.

Geef uw werknemer het ideale welkom

Bij het samenstellen van de nieuwe werkplek moet u onder andere kijken met wie u te maken heeft. Zo is het samenstellen van een werkplek voor iemand van 1,50m een heel ander verhaal dan voor iemand van 2,10m. Het draait allemaal om het inspelen op de lichamelijke benodigdheden. Een lang persoon heeft behoefte aan een bureaustoel die hoog kan worden ingesteld, zodat de knieën in een hoek van 90 graden staan. Daarbij geldt ook dat een lang persoon een hoog bureau moet hebben, omdat zij anders te ver voorovergebogen achter het bureau plaatsnemen.

Het ideale welkom voor een nieuwe medewerker begint dan ook bij rekening houden met deze lichamelijke eisen. Het laatste dat u voor uw nieuwe medewerker wilt is dat zij kampen met klachten waardoor zij er binnen twee weken al uit liggen. Een nieuwe medewerker is kostbaar, en moet dan ook met de juiste waarde voor ogen worden behandeld.

Ergonomisch kantoormeubilair inzetten

Bij ergonomisch kantoormeubilair wordt altijd gekeken naar potentiële lichamelijke klachten die men kan ervaren. Zo is een veel voorkomend probleem bij lange mannen dat zij te maken krijgen met klachten in de schouders en nek, omdat zij omlaag moeten kijken om de informatie op het scherm goed te lezen. Door het scherm omhoog te plaatsen, met inzet van een hoger bureau of monitorarmen, is dit probleem eenvoudig opgelost en zullen de lichamelijke klachten ook minder vaak voorkomen.

Binnen de wereld van ergonomisch kantoormeubilair kunt u gelukkig alle kanten op, waardoor het eenvoudig wordt om voor iedere medewerker de juiste werkplek samen te stellen. Bent u nog niet helemaal zeker waar u rekening mee moet houden bij het samenstellen van de nieuwe werkplek? Dan kunt u altijd contact opnemen met onze ergonomisch adviseur Corné. U kunt al uw vragen stellen en Corné voorziet u graag van aanvullend advies op het gebied van ergonomie. U kunt Corné bereiken via corne@heijka.nl of ons bellen op 013 – 53 40 402.