Waarom betere kantoormeubels meer waardevol zijn dan een nieuw koffiezetapparaat

Investeren in uw personeel is ontzettend belangrijk, en er zijn binnen bedrijven ook ontzettend grote budgetten die bijdragen aan betere motivatie bij het personeel. Dit wordt op talloze verschillende manieren gedaan, zoals teambuilding-evenementen, maar ook door middel van investeringen in specifieke elektronica zoals het koffiezetapparaat.

Toch blijkt uit diverse onderzoeken dat de budgetten die bijdragen aan meer gemotiveerd personeel over het algemeen niet op de juiste wijze worden besteed. In plaats van nieuwe accessoires aan het kantoor toe te voegen, kan er beter gekeken worden naar manieren om te zorgen dat de werkplek van de gemiddelde werknemer aanzienlijk verbetert. En dat kan over het algemeen vooral door te investeren in ergonomisch kantoormeubilair.

Want ergonomisch kantoormeubilair is al jaren een van de betere manieren om te zorgen dat uw personeel erop vooruitgaat. Het is een kosteneffectieve manier om essentiële onderdelen zoals productiviteit te verbeteren, met als doel dat u gedurende de dag zo veel mogelijk te maken heeft met werknemers die op ieder moment zo productief mogelijk zijn.

Waarom moet u investeren in kantoormeubilair?

Het komt u wellicht voor dat een medewerker binnen uw bedrijf te maken krijgt met vervelende lichamelijke klachten. Deze lichamelijke klachten worden in het begin nog licht opgenomen, omdat het vaak nog aan andere oorzaken kan worden verbonden. Toch blijkt dat een groot deel van de lichamelijke klachten die kantoormedewerkers meemaken voortkomen uit het feit dat zij niet op de juiste manier achter het bureau zitten. En dit heeft grote gevolgen voor de rest van hun gezondheid.

Want het blijft over het algemeen niet alleen bij lichamelijke klachten. Deze lichamelijke klachten kunnen veel doen in het hoofd van de medewerkers, waardoor zij gedurende de dag veel minder goed kunnen functioneren. Zo is stress bijvoorbeeld een factor die over het algemeen gekoppeld kan worden aan het feit dat iemand niet op de juiste manier achter het bureau zit. En stress is vanzelfsprekend altijd iets dat u bij uw personeel wilt voorkomen, omdat u met stressvolle medewerkers helaas geen groeiende organisatie kan opzetten.

Kantoormeubilair is dan ook een bijzonder interessante investering op het moment dat u meer uit het personeel wilt halen. Het is wat betreft prijs vaak wat hoger dan het aanschaffen van een koffiezetapparaat, maar het verschil in productiviteit is allerminst indrukwekkend te noemen. Het koffiezetapparaat zorgt vanzelfsprekend voor een betere productiviteit bij medewerkers door de cafeïne, maar het lost geen lichamelijke klachten of stress op. En daarom zijn kantoormeubelen een betere investering dan de aanschaf van een nieuw koffiezetapparaat.

Hoeveel ergonomie heeft u nu echt nodig?

Veel bedrijven kiezen ervoor om de gehele werkplek ergonomisch in te richten, omdat dit ervoor zorgt dat deze factor in één keer volledig wordt aangepakt. Dit hoeft niet binnen ieder bedrijf direct de strategie te zijn op het gebied van ergonomie, vaak kan er beter gestart worden met het vervangen van bureaus en bureaustoelen, waarna er gekeken kan worden welke andere mogelijkheden er zijn om per individu in uw personeelsteam de ergonomie van de werkplek te verbeteren. Begin hierbij altijd met medewerkers die op dit moment kampen met lichamelijke klachten, omdat zij het over het algemeen meer nodig hebben dan medewerkers die nu al maximaal productief kunnen werken.