Waarom u goed moet opletten hoe u achter uw bureau zit

Het aantal medewerkers dat kampt met lichamelijke klachten achter het bureau stijgt de laatste jaren aanzienlijk. Overdag lijken de klachten vrijwel niet voor te komen, terwijl er ‘s avonds juist steken in de nek, rug en schouders te voelen zijn. Dit is een probleem dat steeds vaker voorkomt, maar wat eigenlijk helemaal geen probleem hoeft te zijn. Want er zijn diverse oplossingen die bijdragen aan het voorkomen van deze bekende lichamelijke klachten.

Dit start bij het herkennen van de oorzaak. Het grootste probleem ligt bij het feit dat het moeilijk is om deze klachten te koppelen aan een verkeerde zithouding. De klachten komen namelijk vooral in de avond voor. Dit is echter het gevolg van een verkeerde zithouding die overdag wordt aangenomen. Zodra u weer in de normale zithouding gaat zitten, bijvoorbeeld als u op de bank zit, dan merkt u dat diverse spieren en gewrichten niet goed aanvoelen. Dit is bij mensen met een kantoorbaan in een groot aantal situaties te wijten aan een verkeerde zithouding.

Het is dan ook essentieel dat u goed oplet hoe u achter uw bureau zit. Een verkeerde zithouding kan op zowel korte als lange termijn flinke gevolgen hebben voor uw gezondheid. Lichamelijke klachten zijn hierbij nog maar het begin. Uit onderzoek blijkt dat mensen met een verkeerde zithouding over het algemeen meer stress ervaren en daarbij ook klachten zoals hoofdpijn en misselijkheid kunnen ervaren.

Heijka is gespecialiseerd in alles omtrent ergonomie en het creëren van de juiste zithouding. Daarom voorzien wij u in dit artikel verder over het uitzoeken van uw ideale zithouding.

Hoe moet u nu echt zitten?

Dat is een vraag die ons vaak gesteld wordt: wat is nu echt de beste zithouding? Deze zullen wij in een aantal stappen hieronder uitleggen, zodat u direct kunt zien of u op dit moment wel de juiste zithouding aanneemt.

  • De ogen: het is belangrijk dat de informatie op uw beeldscherm op ooghoogte staat. Dit voorkomt dat u uw hoofd moet bewegen en dat uw nek onnodig wordt belast.
  • De nek: Een kromme nek leidt tot serieuze klachten. Het is belangrijk dat uw nek rechtop blijft, zodat u geen onnodige spanningen op uw nekspieren zet.
  • De schouders: Niet opgetrokken en niet slap. De schouders moeten gewoon lekker rusten. Indien u nu last heeft van uw schouders dan kunt u het beste proberen om uw bureaustoel iets hoger of iets lager in te stellen. Dit is met een ergonomische bureaustoel gelukkig zeer eenvoudig.
  • De rug: U moet met een rechte rug werken, omdat een kromme rug tot grote klachten leidt. Dit kunt u het beste forceren door uw bureaustoel lager in te stellen of uw bureau te verhogen.
  • De onderrug: Zorg dat u vanuit uw ergonomische bureaustoel genoeg steun krijgt vanuit de rugsteun. Dit is een effectieve manier om te voorkomen dat uw onderrug te veel buigt.
  • De benen: De knieën moeten altijd in een hoek van 90 graden staan. Dit voorkomt onnodige belasting op uw benen en biedt u daarom aanzienlijk meer comfort tijdens het zitten.