Weer rugpijn na een lange werkdag? Probeer deze 3 oplossingen

Werkdag

1 – Neem regelmatig een korte pauze

De grootste oorzaak van rugpijn is het tekort aan beweging. Doordat de spieren in de rug continue in dezelfde houding worden gehouden, zullen deze na verloop van tijd verkrampen. Dit heeft tot gevolg dat er een vervelende pijn ontstaat.

Een korte pauze van 10 tot 15 minuten kan helpen om de pijn te voorkomen. Sta tijdens deze pauze even op, neem een korte wandeling en ga daarna weer aan het werk. Door deze afwisseling verdwijnt de spanning van de rugspieren en worden de spieren losser.

U kunt de pauzes het beste vooraf aan uw werkdag inplannen. Zo kunt u in de periodes tussen de pauzes voldoende werk uitvoeren. Het is raadzaam minimaal iedere twee uur een pauze te houden.

2 – Zorg voor ergonomische kantoormeubelen

De kantoormeubelen op uw werkplek hebben een zeer grote invloed op de houding die u tijdens het werk aanneemt. Een verkeerde houding leidt tot extra krampen in de rug. Zo zullen de spieren eerder pijnlijk aanvoelen en zult u ook sneller met klachten kampen.

Ergonomische kantoormeubelen zijn zo ontworpen dat uw lichaamshouding altijd perfect is. U zit niet langer voorovergebogen over uw bureau of met neergeslagen schouders tegen uw bureaustoel. De lengte, hoogte en breedte van deze meubelen sluiten ideaal aan bij wat uw lichaam nodig heeft.

Een groot aantal kantoormeubelen heeft inmiddels een ergonomisch alternatief. Het aanbod is niet langer beperkt tot slechts bureaustoelen en bureau’s. Er zijn ook speciale monitorarmen,kantinestoelen, vergadertafels en meer. Er zijn voor iedere gelegenheid meubels die helpen om gewoon lekker te blijven zitten, goed te kunnen werken en geen last van pijn te hebben.

3 – Til niet te zwaar

De meeste kantoorbanen vereisen weinig lichaamsbeweging. Maar het verhuizen van een archiefkast of het verplaatsen van een doos met papier kan al zorgen voor vervelende rugpijn. Dit komt juist doordat een kantoorbaan weinig beweging vereist.

De spieren zijn vaak niet klaar om in één keer een zwaar object te tillen. Dit leidt er daarom bij veel mensen toe dat zij al bij de eerste til door hun rug gaan.

De pijn kan echter ook pas veel later voorkomen. Bijvoorbeeld op het moment dat u de auto uitstapt. De rugspieren nemen op dat moment te snel een andere houding aan, waardoor er een flinke pijnscheut ontstaat.

Tillen is niet verboden tijdens een kantoorbaan, maar moet wel op de juiste manier worden ingeschat. Til niet zomaar een zwaar object omdat het zo snel mogelijk van A naar B moet. Schat het gewicht vooraf goed in en stel de manier waarop u het object gaat tillen vooraf vast.