Zo leert u als werkgever wat er op de werkvloer gebeurt

Het is als werkgever uw taak om zo goed mogelijk te zorgen dat alles op de werkvloer naar wens verloopt. Dit betekent onder andere dat u goed in de gaten moet houden welke ontwikkelingen er op de werkvloer plaatsvinden. Hoe beter u op de hoogte bent van allerlei nieuwe projecten, samenwerkingen en communicatievormen, hoe sneller u kunt schakelen en hoe beter u de organisatie richting het einddoel kunt instellen.

Het is echter niet gemakkelijk om altijd op de hoogte te zijn van alle ontwikkelingen die op de werkvloer plaatsvinden. Zo kampen steeds meer werkgevers met een zogeheten communicatie-’gap’: een gat tussen het personeel en de werknemer. Wij helpen u graag verder om uit te zoeken wat er op de werkvloer gebeurt, zodat u hier als werkgever beter mee leert omgaan en ook altijd het maximale uit uw personeel kunt halen.

Sta open voor klachten vanuit het personeel

Eerlijk is eerlijk: er is altijd een mogelijkheid dat uw werknemers klachten hebben over bepaalde activiteiten of bepaalde projecten. Zo komt het bij veel bedrijven voor dat het personeel klachten heeft over het meubilair dat op dit moment op de werkvloer staat. Het is gemakkelijk om deze klachten te negeren en door te gaan met de dagelijkse gang van zaken, echter is dit een van de minst ideale manieren om hiermee om te gaan.

Het is in plaats daarvan beter om open te staan voor deze klachten en het als signalen voor verbeterpunten te zien. Geen enkele werknemer zit erop te wachten dat bepaalde verbeterpunten direct in de prullenbak worden gegooid alsof deze feedback geen waarde heeft. Laat als werknemer zien dat iedere klacht waarde heeft en probeer altijd de juiste oplossing te bedenken.

In het geval van klachten over meubels kunt u als werkgever onder andere kijken naar snelle oplossingen. In dit geval zou het vervangen van de gehele inboedel een optie kunnen zijn, waarbij u het huidige kantoormeubilair vervangt voor ergonomisch kantoormeubilair. Dit is niet alleen handig om klachten te voorkomen, het helpt ook nog om uw personeel een stuk gezonder te laten worden. Zorg daarom altijd dat u openstaat voor klachten vanuit werknemers, want er is altijd een oplossing voor deze klachten.

Praat voldoende met uw werknemers

Zakelijke gesprekken zijn noodzakelijk op de werkvloer, en ook privé gesprekken kunnen meer inzicht in het personeel bieden. Niet iedere werknemer staat ervoor open om in zakelijke situaties privégesprekken aan te kaarten, en toch is het als werkgever noodzakelijk om dergelijke gesprekken te houden. Het is als werkgever niet alleen belangrijk om de zakelijke rol te vervullen, er komt ook een onderdeel privé bij kijken. En daar kunt u dankzij goede gesprekken steeds meer inzicht in krijgen.

Probeer iedere werknemer minimaal een keer per week te spreken. Of het nu tijdens de koffie is of even in de lift: iedere werknemer verdient het om gehoord te worden. En dat niet alleen: iedere werknemer kan nieuwe input inbrengen in zaken waar u op dit moment mee bezig bent. Het is altijd prettig om uw ideeën op anderen te reflecteren en hier feedback en aanvullende ideeën bij te ontvangen. Zo haalt u het maximale uit uw eigen ideeën en kunt u ook het maximale uit uw personeel halen.

Schroom hierom niet om af en toe een gesprek met uw werknemers aan te knopen. U kunt ontzettend veel van hen leren, krijgt nieuwe inzichten in de manier waarop werknemers met uw projecten en klanten omgaan, en leert ook weer iedere dag om via de kleine stappen van het personeel zelf grote stappen te zetten.