Zo maakt u groei de belangrijke kern van uw bedrijf

beginnen met koffie

Steeds meer bedrijven maken de overgang van uitbreiding naar groei. Deze shift brengt nieuwe mogelijkheden naar bedrijven toe. Waar de focus vooral op uitbreiding lag de laatste jaren, is het voor veel bedrijven inmiddels tijd om zo veel mogelijk te groeien.

Uitbreiden is fijn, u zoekt nieuwe locaties, u kunt nieuwe mogelijkheden onderzoeken en opent hier en daar een nieuwe vestiging. Maar groei is nog veel belangrijker, vooral binnen bedrijven die grenzeloos kunnen denken.

Een uitbreiding naar het buitenland gaat vaak gepaard met jarenlang plannen. Maar zodra u een uitbreiding omzet naar een focus op groei dan is het allemaal een stuk eenvoudiger. U hoeft in dat geval alleen maar te kijken naar de factoren die groei veroorzaken, en kunt op basis hiervan kijken naar de nieuwe mogelijkheden die er voor uw bedrijf vrijkomen.

Hoe veroorzaakt u meer groei?

Groei betekent dat uw bedrijf groter wordt. Dat u mogelijkheden zoekt, zowel offline als online, waarmee u uw bedrijf nog actiever op de kaart kunt zetten. En dat houdt bijvoorbeeld in dat u actief aan de slag gaat met marketingcampagnes die op zowel nationaal als internationaal niveau resultaat opleveren.

Steeds meer bedrijven kiezen voor een eigen groeiteam: een team waarin alle leden zoeken naar nieuwe mogelijkheden om actieve groei binnen het bedrijf te veroorzaken. Er worden marketingcampagnes besproken, er wordt gekeken welke verbeteringen er kunnen worden doorgevoerd en hoe alles zowel intern als extern kan worden geoptimaliseerd.

Want alleen organisaties die continu met optimalisatie bezig zijn kunnen het maximale uit hun potentie halen. En dat betekent onder andere dat niets meer in de weg staat om voor de maximale groei te zorgen. Uw bedrijf heeft maar één focus: zo groot mogelijk worden. En als u dit doel continu voor ogen houdt dan is er niets dat u tegenhoudt om het maximale eruit te halen.

Maak het uw bedrijf daarom niet moeilijk en leer de switch te maken naar groei die als kern binnen uw bedrijf voortvloeit. Leer van uw omgeving, van uw concurrenten, van innoverende bedrijven in andere markten, en zorg er zo voor dat u steeds meer nieuwe dingen kunt oppakken en kunt omzetten naar bedrijfsprocessen die ook binnen uw organisatie voor het gewenste resultaat zullen zorgen.

En als u de switch naar groei eenmaal heeft gemaakt dan zijn er eigenlijk weinig dingen die u dan nog tegenhouden. Het is niet zomaar dat bedrijven die een focus hebben op groei ook echt groeien. Bedrijven die een specifieke focus aanhouden behalen de doelen die zij in deze focus hebben gezet. Zonder doelen bent u doelloos bezig, en dat is altijd slecht als organisatie.

Wanneer maakt u de switch?

Wanneer denkt u dat het tijd is om echt de switch te maken en om groei als focus aan te houden binnen uw bedrijf? Hoe eerder u hiermee start, hoe groter de resultaten die u hiermee zult bereiken. En dan is het jammer dat u niet eerder bent begonnen, want het kan een gigantische invloed hebben op de mate van innovatie, groei en productiviteit binnen uw organisatie.