Zo zorgt u voor zo min mogelijk afleiding op uw werkvloer

Schrap onnodige vergadering

Voor vrijwel alles wordt tegenwoordig een vergadering gehouden. En dat is zonde van de tijd. Het komt regelmatig voor dat mensen bij een vergadering zitten en geen idee hebben waar het op dat moment over gaat. Niet iedereen is nodig bij deze vergaderingen. Schrap daarom mensen die hier echt niet bij nodig zijn en focus op de 4 of 5 mensen die hier wel bij moeten zijn. Zo haalt u het maximale uit de werktijd van iedere werknemer. Schrap daarbij ook de vergadering die eigenlijk niet nodig zijn, want deze kosten alleen maar meer tijd.

Zet de telefoons op stil

Als uw werknemers op dit moment te veel afleiding van hun smartphone ervaren dan is het goed om aan te geven dat deze op stil moeten. U kent het waarschijnlijk zelf ook: u bent net lekker aan het werk en dan komt er weer een sms’je op berichtje op Whatsapp binnen. Alle concentratie is weg en u moet weer vanaf het begin starten. Uw werknemers kampen ook met dit probleem; de enige remedie is om de smartphones tijdens werktijd op non-actief te zetten. Niet iedere werknemer is het eens met deze maatregel, maar naarmate zij merken dat zij productiever zijn zullen zij hier content mee zijn.

Geef iedereen elk uur 5 minuten pauze

Door regelmatig pauze te nemen is het gemakkelijker om de focus te pakken. Geef werknemers daarom de mogelijkheid om ieder uur 5 minuten pauze te nemen. Maak deze pauze niet verplicht, want er zijn ook werknemers die uren achter elkaar kunnen werken als zij eenmaal hun focus te pakken hebben. U kunt deze werknemers belonen door hen aan het eind van de dag 30 minuten eerder te laten vertrekken als compensatie voor de pauzes die zij niet eerder namen.

Zorg voor een geluidsvrije omgeving

Uw medewerkers worden ook door elkaar afgeleid. Collega’s lopen regelmatig langs, er worden af en toe vragen gesteld en de e-mailinbox is tegenwoordig voller dan nooit. Conclusie: zorg voor een omgeving waar werknemers elkaar niet afleiden. Dit kan door de werkvloer geluidsvrij te maken met geluidsisolatie, maar ook door de werknemers richtlijnen te geven wanneer zij contact met elkaar opnemen.